Gå til innhold

F1 motorer - BMW forbi Ferrari!

Ranger emnet


espen

Anbefalte innlegg

BMW fortsetter å sjokkere med sin ingeniørkunst - årets motorer har for alvor plassert Ferrari i skyggen.

 

Frank Williams har fått en del kritikk rettet mot sine biler, men svarer godt for seg "hadde mine blier vært like bra som BMWs motorer hadde vi dominert. BMW har grunn til å være utålmodige, men vi frykter at Ferarris 2003 modell vil utligne vår overlegne motor."

 

Om sine førere har han en del godt å si, men må tilføye "alle i denne bransjen beundrer Michael. Han er den ultimate racingfører. Han har en selvdisiplin man må se for å tro er mulig, og gir seg aldri uansett. Vi må bare innse at først den dagen vi har en vesentlig bedre bil kan vi regne med å vinne."

 

Og hva ville Wiliams gjort om hans budsjett (som er det nest største i F1 - og de får i tillegg motorene gratis fra BMW) var stort nok? Doblet staben? "Det trengs ikke, det hadde hodlt å ansette tre menn - Michael, Jean Todt og Ross Braun. Da kunne jeg pensjonert meg!"

 

Her er hva analytikere mener om teamene...

 

Ferrari - kjører 2002 bil med ny 052 motor, 900hk ved 19.000. Ny bil kommer på Imola, påstås å være så nære regementet som overhodet mulig. Og enda raskere. Overlegent beste på team - største trulsselen antas å være de nye reglene.

 

Williams-BMW - BMW P83, 920hk ved 19.200, ny uprøvet aeropakke med potensiale. Bra budsjett, noen av de beste førerne og dyktige folk, men under press - BMW forlanger VM seier!

 

McLaren Mercedes - 2002 modell men MB FO100M6 har endelig fått de siste 500 omdreiningene og 880hk ved 19.000. Nye løsninger i chassis kan bli en joker, men budsjettet ikke på høyde med lederne.

 

Renault - innovativ 110 graders motor på 840hk ved 18.000 men lav vekt (88 kg) og lav høyde bidrar. Teamsjef Flavio Briatore er en ringrev.

 

Sauber - Ferrari 050-1 (2002 modell modifisert) 860hk ved 18.300. Går egne veier i chassis og aero, ekstrem teamytelse pr. dollar.

 

Jordan-Ford, Ford CR-4LK 850hk ved 18.400. Lavt utviklingsbudsjett, liten og enkel bil men solide motorer. Høyt spill - må prestere for å betale regningene..!

 

Jaguar - etter tre år med ett av de største budsjettene i F1 er Jaguar fortsatt der de startet. Ford kuttet $30 millioner rett før sesongstart, ny teamsjef (igjen) har snudd opp ned på teamet, som knapt har noen ansatte med erfaring fra F1 overhodet lengre. I tillegg to unge og uerfarne førere - men Mark Webber kan faktisk kjøre fort. Årets dyreste fartshump i år igjen? Ford CR5, 890hk ved 19.000 - men hjelper det..?

 

BAR-Honda - Honda satser hardere og med flere ingeniører enn noen gang. Bilen er påfallende lik Williams 2002, mens RA003E motoren viser lovende potensiale 880hk ved 19.000, fortsatt under utvikling - noen mener den vil måle seg med BMW. Vil Villeneuve kjøre bedre enn Button og beholde jobben?

 

Minardi-Cosworth - Ford CR3 840hk ved 18.100. Presterer etter forholdene bra, beste førere i bunnsjiktet og en enkel men effektiv bil - og endelig en brukbar motor. Kan BAR og Jaguar slå dem?

 

Toyota - Toyota RVX-03 880hk ved 19.000. Ny bil, kjempebudsjett, nye raske førere, bra motor - kan Toyota endelig ta skrittet ut av skyggen? TF103 har svært gode test-tider, men er teamet i samem klasse?

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Originally posted by espen

BMW fortsetter å sjokkere med sin ingeniørkunst - årets motorer har for alvor plassert Ferrari i skyggen.

 

BMW har nesten alltid beste tider på teskjøringa, da kjører de bare noen runder og så er det inn i depoet. Mens ferrari har alltid de beste tidene med løps opsett. Jeg mener at BMW har ennå mye å lære av ferrari! Hvor ofte ser du en motor som raser hos ferarri ?, det er svært skjelden. Mens BMW aldri kommer i mål med 2 biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, BMW har nok forregnet seg litt på levetiden nå som de kjører med samme motor til kval og alt. De hadde jo i alle fall 2002 holdbarhet på 500km, det er ikke så veldig mye margin til de lengste løpene der... og det hjelper jo ikke med Montoya bak rattet, heller...

 

Men jeg synes kanskje også at mye av mangelen på resultater burde legges på bilen, Williams har jo hatt høyeste hastighet på strekene i flere av løpene i 2003, mens de ikke akkurat kan skryte av det samme i raske svinger... :rolleyes:

 

Nei, BMW får overta Sauber og følge Renaults fotspor :) Sauber banker jo team med ressurser de bare kan drøme om hvert løp - tenk hva de kunne fått til med noen bedre motorer og et fornuftig budsjett :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår