Gå til innhold

momo: Nissan 200SX S13 - momo's drift S13 prosjekt....?

Ranger emnet


momo

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"most S13s hover just below 1200kg. "

Så da er den røffli 200 kg lettere om de har rett på den siden.

 

Tatt herfra:

http://autospeed.drive.com.au/cms/A_2320/article.html

 

Men uansett, jeg har mer lyst på en modifisert S13, enn en standard GTS. Så det får nok bli 200sx'en nå. Men GTS25T er jo kongedriftebilen i mine øyne, og vi skal ikke se bort i fra at jeg bytter opp litt etterhvert. :)

 

 

Småfet S13, modd eller ekte? hm si det..

 

Widered2.jpg

 

ja sant det. Men tenkte du f.eks kunne kjøpe en s13 som var

ferdig bygd med RB25DET. Probleme blir kanskje å finne en som er bygd ordentlig?

 

Er en del som bygger om til SR20DET. Og det er nok en motor med mer potensiale selv om mange tviholder på at CA18det'n er best.

 

Fant en R33 Skyline nå til 2600 pund, det er ikke galt.

Vurderer begge merke fortløpende nå, har skikkelig problemer med å velge her

S13 :confused: GTS :wonder

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic her nå, beklager dt....men har du en link til en sånn salgs side i england, sånn som for eks autodb, bare i england?

 

jepp det har jeg:

 

http://www.autotrader.co.uk/

http://www.ebay.co.uk/ (jeg holder meg unna ebay da men)

disse selger stort sett trimma / modifiserte: (de sender også til norge)

http://www.amplified-performance.com/

 

eller gå inn på til salgs forumene her:

http://www.driftworks.co.uk/

http://www.sxoc.com

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drivi å spart litt penger, og har bestemt meg for å kjøpe meg rødskiltbil / morrobil. Valget har lenge stått mellom 200sx S13, Skyline GTS25T eller Soarer.

Jeg har lyst på "billig" morrobil til bruk på Gatebiltreff og andre biltreff, å skal bygges som en driftingbil og skal etterhvert også brukes i drifting. (blir vel mest snurring og sandfellespoling men.. :win )

 

Her har jeg tatt utgangspunkt i en S13, det jeg lurer på er om noen har gode linker til sider med deler og tilbehør til S13, gjerne tekniske sider om ca18det motoren å, for denne kan jeg lite om.

 

Jeg har satt opp et totalt budsjett på rundt 60.000kr DRIFTEKLAR :win

60k er det jeg regner med å ha bilen klar for til neste år, men mer vil bli lagt ned etterhvert. Å få bilen helt ferdig sånn jeg vil ha den, vil bli betydelig dyrere, men hei vi lever bare en gang.

 

spørsmål 1: Jeg har tenkt ca 260 - 300hk, det er akkurat passe for meg som ikke er vant til turbobil. hadde vært fint å overleve første helga. Da snakker vi f.eks denne turboen Garret T28 på ca.. 1 bar? Hvordan vil original stempler og bunn klare det? Hva er ca18det'ens svakheter?

 

budsjett (dette er bare eksempel da, kan hende jeg finner ut at jeg skal skifte ut noen av tinga her, eller finner et annet sted å bestille fra)

Kjøpe S13 fra England, ferdig momsa inn i Norge: 15.000 - 20.000,-

Coiloverkit (tein / tanabe / Apex) *her fant jeg apex coilover* ca 6000kr

Shortskift trenger man ved aktiv kjøring: ca 1200kr

Cusco catch tank: ca 900kr

Garret T28 turbo: ca 6000kr

3" effektanlegg: ca 3000kr

Apex Stage 2 chip beregna for T28: ca 1200kr

Apex intercooler: ca 3200

Apex intercooler fitting kit: ca 2000kr

Blitz konfilter: ca 800kr

Burde vel kjøpe ny bensinpumpe og større dyser å da. Hva med progressiv bensinpumpe som følger ladetrykket? Det må da vel funke bra.

I tillegg kommer MÅ HA greia nemlig skikkelig sperre. f.eks. nismo lsd: 10 - 15000? (noen som har forslag og eller pris)

I tillegg må jeg ha turbotrykkmåler, oljetrykk og temp måler plus turtallsklokke med shiftlight. (morro å planlegge detta!) tilsammen kanskje 2000kr (?)

I tillegg må jeg har camberkit til bakhjula. Eller er det justerbart gjennom Coilover kitet?

 

Da er vi oppe i ca 56.000kr! MYE moro for "lite" penger.

Kan jo hende jeg må ha smidde stempel kit. Det er kanskje ikke så dumt å skaffe dette med en gang? synspunkter?

bremsekit skal jeg også få klemt inn i budsjettet mitt.

Drifting er jo turtall, så når de første modsa er i boks, har jeg tenkt å gå hardere til verks, sinte kammer, oppgradert oljekjøling, oppgradert vannkjøling osv osv. ca18det på høyt turtall = yummy yummy

Det blir "stage 2". I tillegg skal må jeg jo ha stive foringer, stabstag, skåla stoler, hmm.. får ta ting litt etterhvert å se i hvilken rekkefølge jeg kjøper tinga, er neimen ikke lett å bestemme seg.. bur stoler og sæler prioriteres! :win

 

Som dere ser er det meste her fra Apex Performance sine sider, tenkte om jeg bestilte mest mulig på et sted, går det kanskje ann å få smiska seg til litt rabatt. Om dere finner andre interessante deler eller billigere steder må dere bare si fra.

 

spørsmål 2:

La oss si jeg går for T28'n, og stage 2 chip. Hvordan blir det med kontroll på ladetrykk og turtall? Jeg trenger noe som holder orden på det mens jeg kontrollerer meg på kjøringa :p Har titta litt rundt på boostcontrollere å sånn men hvordan virker di? Jeg vil ha noe med justerbar turtallssperre fuelcut og sånt. eller må man gå helt berserk å kjøpe datasprut til 20 lapper for å få det?

Nok en gang, linker info personlige erfaringer mottas med takk :smilbmw

 

utseende: Går fryktlig mange S13'er her til lands, så noe må vi gjøre for å skille oss litt ut, men utseende får bli etter at det riktige oppsettet understellsvis og motorvis er i boks, her er det funksjon føre form som gjelder, men jeg har sikla litt på Silvia S13 front også original bakende. Kom med forslag om dere vil, men dette er / blir fortsatt langt fram i tid. Men det skal selvfølgelig være hardt driftestuk.

 

Men som sagt, er ikke sikkert det blir S13, gts25t (R33) frister og, men på den blir alt så mye dyrere. både bilen å deler. Så det er 90% at det blir S13. Soarer er jo en cruisebil egentlig. så det er vel smartest å få rast fra seg i en S13 først :watchout

 

Og skal noen til england å hente S13, si gjerne i fra jeg er klar til å hente jeg.

har ca 30k klart her og nå. De resterende 30 jeg har budsjettert med er lønn som dukker opp etterhvert. (har lagt opp så jeg tåler budsjettsprekk da, hehe)

 

Blei mye spørsmål men det er jo fortsatt i planleggingsstadiet.

(spørs om dette er riktige forumet for konkrete svar men) :boxing

 

edit

Fant nismo LSD'n her: http://store.yahoo.com/jspec/nismogtlsd.html

Men det står jo ikke noe om den da, hvor mye sperrer den? Og ikke minst hvor mye tåler den? Har hørt at dette skal være en veldig bra sperre :win

 

du _MÅ_ ha oljekjøler og Radiator+vifter med en gang. hvis ikke så ber du om rådebank og annet faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var fet den, men den hadde jeg aldri i livet hatt hjerte til å herje med på bane. Den der burde jo stå i glassmonter. Sykt strøken.

 

du _MÅ_ ha oljekjøler og Radiator+vifter med en gang. hvis ikke så ber du om rådebank og annet faenskap.

 

Takk for tipset har hørt det fler steder.

S14 din drifteklar snart eller? :)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok. Da ses vi kanskje på banen til neste år da :win:

 

Om det blir S13 på meg blir det null motortrim bare eks anlegg og filter og kanskje intercooler, alt vil gå med på lsd og coilover rive ut innmat og stoler bur.

Da har jeg budsjettdrifter.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har du motormessig mer enn nok til å drifte, selv langsvingen går...

Kaaz sperre anbefales, du får Kaaz 2-veis på driftworks shoppen for under 600£, dette er det beste du får...

 

Gjertelig takk for tipset. Der sparte du meg for 4 lapper (om jeg hadde kjøpt hos nismo eller cusco)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertelig takk for tipset. Der sparte du meg for 4 lapper (om jeg hadde kjøpt hos nismo eller cusco)

 

Skal begynne på et lignende S13 prosjekt selv, så synes det er greit å hjelpe til;)

 

Forøvrig, broder'n(FSR) har S13 med ca 200 hester, og det gikk fint rundt rudskogen... Har sittet på med Drift Addict's original S13, med eksos, Tanabe DD og noen avstivere, der er det også nok med en sperre...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke prøvd å sette en RB i en S13 personlig men har lest atr den passer helt fint! Motorfester og alt slikt. Blir litt trangt men eneste problem er visst ledningsnett.

Fikk pris ferdig montert hos toyparts på 7000kr! Da fikser de alt fra fjerning av motor, montering og ledningsnett! Det er jo noe å tenke på?

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i at du kjøper en orginal bil ville jeg vært forsiktig med motortrim dersom du har et budsjett på 60k. Start med eksos (grenrør, elbow, downpipe og cat-back) og luftfilter. Deretter kan du spandere en IC og oljekjølere (viktig!). Da bør du runde 200hk. Kan nok være lurt å spandere bensinpumpe og regulator også. Gjør du dette har du en driftssikker bil med helt ok effekt. Langsvingen på Rudskogen er ingen målestokk da denne omtrent er den eneste av sitt slag, og en sving som krever mer effekt enn kjøreferdigheter...

 

Det som er viktig er understell. Du trenger ikke coilovers til 20k. Det holder helt fint med et langt billigere sett. Apex eller D2 er utmerket. Prøv 8kg fjærer foran og 6kg bak. Jeg har selv det billigste settet til Tanabe med disse fjærene og det er mer enn bra nok. Den største forskjellen fra de dyre settene er justeringsmulighetene, men inntil du har dekkspons så du kan kjøre nye dekk av ett merke hele tiden, så har det ingen hensikt å justere noe på understellet. Balansen i bilen vil påvirkes langt mer av dekkene du kjører på enn hvor du har stilt demperene...

 

Foringer er også et must. Ikke alle, men i første omgang de fire som holder bakstillingen på plass. Dersom resten av foringene er ok er det ikke noe must å bytte disse. Poenget er at inntil du er supersjafør så vil du ha en bil som tilgir noen småfeil her og der. Det gjør ikke en bil med uniballs i hele hjulopphenget...

 

Krengingsstag bak må du ha. Det er mye viktigere enn pyntestagene mellom tårna...

 

Shortshift ser jeg ikke noe poeng med. Bruk de 1200 til oljekjølere...

 

Lykke til :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en 200sx med skyline motor til salgs her i traktene.. kan sikkert formidle kontakt om det er ønskelig. bilen er stylet, meget pen, og skikkelig bygd!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår