Gå til innhold

momo: Nissan 200SX S13 - momo's drift S13 prosjekt....?

Ranger emnet


momo

Anbefalte innlegg

Jeg har drivi å spart litt penger, og har bestemt meg for å kjøpe meg rødskiltbil / morrobil. Valget har lenge stått mellom 200sx S13, Skyline GTS25T eller Soarer.

Jeg har lyst på "billig" morrobil til bruk på Gatebiltreff og andre biltreff, å skal bygges som en driftingbil og skal etterhvert også brukes i drifting. (blir vel mest snurring og sandfellespoling men.. :win )

 

Her har jeg tatt utgangspunkt i en S13, det jeg lurer på er om noen har gode linker til sider med deler og tilbehør til S13, gjerne tekniske sider om ca18det motoren å, for denne kan jeg lite om.

 

Jeg har satt opp et totalt budsjett på rundt 60.000kr DRIFTEKLAR :win

60k er det jeg regner med å ha bilen klar for til neste år, men mer vil bli lagt ned etterhvert. Å få bilen helt ferdig sånn jeg vil ha den, vil bli betydelig dyrere, men hei vi lever bare en gang.

 

spørsmål 1: Jeg har tenkt ca 260 - 300hk, det er akkurat passe for meg som ikke er vant til turbobil. hadde vært fint å overleve første helga. Da snakker vi f.eks denne turboen Garret T28 på ca.. 1 bar? Hvordan vil original stempler og bunn klare det? Hva er ca18det'ens svakheter?

 

budsjett (dette er bare eksempel da, kan hende jeg finner ut at jeg skal skifte ut noen av tinga her, eller finner et annet sted å bestille fra)

Kjøpe S13 fra England, ferdig momsa inn i Norge: 15.000 - 20.000,-

Coiloverkit (tein / tanabe / Apex) *her fant jeg apex coilover* ca 6000kr

Shortskift trenger man ved aktiv kjøring: ca 1200kr

Cusco catch tank: ca 900kr

Garret T28 turbo: ca 6000kr

3" effektanlegg: ca 3000kr

Apex Stage 2 chip beregna for T28: ca 1200kr

Apex intercooler: ca 3200

Apex intercooler fitting kit: ca 2000kr

Blitz konfilter: ca 800kr

Burde vel kjøpe ny bensinpumpe og større dyser å da. Hva med progressiv bensinpumpe som følger ladetrykket? Det må da vel funke bra.

I tillegg kommer MÅ HA greia nemlig skikkelig sperre. f.eks. nismo lsd: 10 - 15000? (noen som har forslag og eller pris)

I tillegg må jeg ha turbotrykkmåler, oljetrykk og temp måler plus turtallsklokke med shiftlight. (morro å planlegge detta!) tilsammen kanskje 2000kr (?)

I tillegg må jeg har camberkit til bakhjula. Eller er det justerbart gjennom Coilover kitet?

 

Da er vi oppe i ca 56.000kr! MYE moro for "lite" penger.

Kan jo hende jeg må ha smidde stempel kit. Det er kanskje ikke så dumt å skaffe dette med en gang? synspunkter?

bremsekit skal jeg også få klemt inn i budsjettet mitt.

Drifting er jo turtall, så når de første modsa er i boks, har jeg tenkt å gå hardere til verks, sinte kammer, oppgradert oljekjøling, oppgradert vannkjøling osv osv. ca18det på høyt turtall = yummy yummy

Det blir "stage 2". I tillegg skal må jeg jo ha stive foringer, stabstag, skåla stoler, hmm.. får ta ting litt etterhvert å se i hvilken rekkefølge jeg kjøper tinga, er neimen ikke lett å bestemme seg.. bur stoler og sæler prioriteres! :win

 

Som dere ser er det meste her fra Apex Performance sine sider, tenkte om jeg bestilte mest mulig på et sted, går det kanskje ann å få smiska seg til litt rabatt. Om dere finner andre interessante deler eller billigere steder må dere bare si fra.

 

spørsmål 2:

La oss si jeg går for T28'n, og stage 2 chip. Hvordan blir det med kontroll på ladetrykk og turtall? Jeg trenger noe som holder orden på det mens jeg kontrollerer meg på kjøringa :p Har titta litt rundt på boostcontrollere å sånn men hvordan virker di? Jeg vil ha noe med justerbar turtallssperre fuelcut og sånt. eller må man gå helt berserk å kjøpe datasprut til 20 lapper for å få det?

Nok en gang, linker info personlige erfaringer mottas med takk :smilbmw

 

utseende: Går fryktlig mange S13'er her til lands, så noe må vi gjøre for å skille oss litt ut, men utseende får bli etter at det riktige oppsettet understellsvis og motorvis er i boks, her er det funksjon føre form som gjelder, men jeg har sikla litt på Silvia S13 front også original bakende. Kom med forslag om dere vil, men dette er / blir fortsatt langt fram i tid. Men det skal selvfølgelig være hardt driftestuk.

 

Men som sagt, er ikke sikkert det blir S13, gts25t (R33) frister og, men på den blir alt så mye dyrere. både bilen å deler. Så det er 90% at det blir S13. Soarer er jo en cruisebil egentlig. så det er vel smartest å få rast fra seg i en S13 først :watchout

 

Og skal noen til england å hente S13, si gjerne i fra jeg er klar til å hente jeg.

har ca 30k klart her og nå. De resterende 30 jeg har budsjettert med er lønn som dukker opp etterhvert. (har lagt opp så jeg tåler budsjettsprekk da, hehe)

 

Blei mye spørsmål men det er jo fortsatt i planleggingsstadiet.

(spørs om dette er riktige forumet for konkrete svar men) :boxing

 

edit

Fant nismo LSD'n her: http://store.yahoo.com/jspec/nismogtlsd.html

Men det står jo ikke noe om den da, hvor mye sperrer den? Og ikke minst hvor mye tåler den? Har hørt at dette skal være en veldig bra sperre :win

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utsende messig ville jeg gått for GP Sport kittet, sendte en forespørsel til R_power på 200sx klubben ang det for en stund siden, fikk til svar:

"Kittet koster 10000kr. Det er front og bakfanger, siderskjørt og dør panel. 100% passform og finish. "

gp-style_kit_2_127.jpg

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig pent kit, men jeg er dessverre allergisk mot vippelykter, så at det blir silvia front er bankers. S15 front syns jeg blir seendes litt teit ut, hvertfall på en S13, men mulig jeg endrer syn på det etterhvert.

Få D1 spec skjermer foran, bredda med luftinntak bak hjulet så er man jo i boks da :win

 

Syns jeg ser takvinge på den rød jeg? så kul ut!

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpe bil i England

 

Ok har søkt å surra både her og på SXOGN forumet men fant ingen klare svar.

La oss si jeg finner en S13 i England til 10.000nkr. Med tax og mot betalt.

Blir det noen fler avgifter da? omregistreringsavgifter osv..?

Kan jeg kjøre bilen på engelske skilter til båten og til Norge? Norske prøveskilt gjelder jo ikke i England. Hvordan er det med forsikring på de engelske skilta?

 

edit

Må de engelske skiltene leveres før jeg stikker over til Norge?

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dele noen nyttige artikler som jeg har lest, står mye bra her både generellt og motortrim...!

 

Står en del om trimming her

 

http://www.angelus.my200sx.com/stuff.html

 

hmm dårlig respons her gitt.

Litt mer nøyaktig motoroppsett -

444cc injectors, Garret T28 turbo, Chip (beregna for T28'n og som fjerner fuelcut og øker turtallsperra), Oppgradert bensinpumpe, 3" effektanlegg hele veien, Større intercooler, sett med samco slanger og polerte rør, nyseventil og åpent luftfilter, ny oil feed pipe til turboen, Skikkelig toppakning. Boost controller. (mulig jeg har glemt noe nå)

 

Kommentarer?

 

bil

Har 3 stykk Sx'er jeg titter litt på, fra 650pund til 1000. Spørs om jeg drar over å henter nå eller drøyer litt å venter på en med litt mods. Klør fælt i fingra men...!

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så lite folk som svarer da! Kansje du heller bør spørre i 200sx forumet? eller rettogslett på 200sxklubben norge!

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så lite folk som svarer da! Kansje du heller bør spørre i 200sx forumet? eller rettogslett på 200sxklubben norge!

MeSs

 

Prøvde å lage nick til 200sx klubben, men jeg får problemer med å aktivere greiene. Sikkert noe rart med pcn min som vanlig :fuckme2:

(Får beskjed om å klikke på en link for å aktivere men så skjer det ingen ting, har prøvd å klikke ut lime inn linken i ny leser men funker ikke det heller)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å lage nick til 200sx klubben, men jeg får problemer med å aktivere greiene. Sikkert noe rart med pcn min som vanlig :fuckme2:

(Får beskjed om å klikke på en link for å aktivere men så skjer det ingen ting, har prøvd å klikke ut lime inn linken i ny leser men funker ikke det heller)

Jeg kan godt spørre for deg? og linke til tråden.

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde helt klart gått for en bil med rekke 6er og helst opp mot 2.5L motor du får mye mere moment i bunn og en mye mere holdbar motor, tar du ut 300hk av en RB25/1JZ-GTE så er den ikke puchet mot noen grenser på noen måter og den kan bare brukes og brukes, min RB25DET lader 1 bar allerede fra 2.300rpm ;), (CA18DET og SR20DET har en mye dåligere motor konstrukson med tanke på at du skal herje med den, bare se på % rass på de S13/s15 som har blitt tatt inn å blitt brukt til bane kjøring) jeg har en R33 GTS som banebil med full pakke av tuning men med urørt motor og turbo (t28) den leverer ca 280hk ved 1bar så at du får ut 300hk av en 1.8L ved samme turbo og 1 bar trykk er nok ønske tenkning.

 

ikke tenk på utsende i det hele tatt eller så kommer du ikke til å tørre å sattse 110% ;)

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde helt klart gått for en bil med rekke 6er og helst opp mot 2.5L motor du får mye mere moment i bunn og en mye mere holdbar motor, tar du ut 300hk av en RB25/1JZ-GTE så er den ikke puchet mot noen grenser på noen måter og den kan bare brukes og brukes, min RB25DET lader 1 bar allerede fra 2.300rpm ;), (CA18DET og SR20DET har en mye dåligere motor konstrukson med tanke på at du skal herje med den, bare se på % rass på de S13/s15 som har blitt tatt inn å blitt brukt til bane kjøring) jeg har en R33 GTS som banebil med full pakke av tuning men med urørt motor og turbo (t28) den leverer ca 280hk ved 1bar så at du får ut 300hk av en 1.8L ved samme turbo og 1 bar trykk er nok ønske tenkning.

 

Har sliti med å bestemme meg mellom S13 og GTS25T ja. Problemet er vel bare at med budsjettet mitt så må jeg velge mellom en S13 med masse mods for å få den til å bli morsom, eller en helt stock GTS (som allerede er ganske morsom). Innbiller meg at GTSene er litt vanskeligere å finne å.

GTS er nok kanskje det smarteste valget, om går jeg lei antall hk og vil øke det etterhvert er det jo så klart både enklere og sikrere på denne.

 

Jeg ser både på S13'er og GTSer.

 

ikke tenk på utsende i det hele tatt eller så kommer du ikke til å tørre å sattse 110% ;)

 

Helt enig utseende blir sett sist på, og det blir nok ikke noe rådyr plast på den. plasten skal jo bare rives av igjen uansett yodude

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vært moro det, men det blir nok MYE jobb. Alt for mye (og dyrt). Holder meg til det enkleste med stort sett bolt-on greier. Men for en med mye tid å mye kunnskap kunne sikkert det blitt et kongeprosjekt. Men det blir nok syykt trangt å få en slik motor nedi, er ganske trangt nok der fra før. Den måtte nok ha blitt flytta ganske langt bak og inn i torpedoveggen også for å få noenlunde grei balanse.

Hvis ikke så går det ann å få ut MYE hk av en CA18det da. Hørt om et par på rundt 500 gamp. Da snakker vi seriøst bygd motor. Det må gå syykt fælt i en såpass lett bil. (sammenligna med skyline og supra og de der)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja sant det. Men tenkte du f.eks kunne kjøpe en s13 som var

ferdig bygd med RB25DET. Probleme blir kanskje å finne en som er bygd ordentlig?

 

500 hester høres fint ut det, men jeg hadde vært redd for ras faren når

man tyner den rundt langsvingen på rudskogen. Har en følelse at disse CA18det raser eller er no møkk med hele tiden. Da er det mye bedre med en mere holdbar motor med mere moment som Quicksilver sier. Ihvertfall for en student som meg som ikke har så mye penger eller motor kunnskaper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår