Gå til innhold

Sveiseteknikk spm.

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har sveiset noen kvadratmeter med plåt i opprustet bil.

 

Jeg vil be deg og andre om å ikke bruke overlapp. Mye av den rustsveisingen jeg har gjort, er overlapp sveiser i gulv og innerskjermer som jeg måtte ta opp igjen.

Når du sveiserutvikles en del varme som gjerne tar knekken på grunninga som ligger under falsen, fukt vil slepp til fra andre siden du ikke har sveiset, og voila du har en crappy rustsveising.

 

Når bilfabrikantene sveiser ihop, er det punktsveising i grunnet og lakkert plater, der lite varme blir utviklet. Etter på blir falsen tettet med karroserikitt.

 

Hehe...fullstilling rustveiser altså? :D

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et eget firma som driver kun med rustsveising ja... :) Eldre biler osv. tror jeg.

 

Uansett, sveisa kant-i-kant... Det var ikke så vrient da det var helt flatt, og biten passa greit. Problemet var at det FORT brant hull.

Bør jeg da skru ned strømmen? Isåfall må jeg jo holde den lenger for å få god gjennomsmelting, og det brenner hull allikevel?

ELLER har det noe med trådhastigheten å gjøre? Eller en kombinasjon?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst han driver med rustsveising på hel tid, kan jeg godt fatte at han sveiser med overlapp. Dette fordi rustsveiseing er et tidskrevende arbeid, og man kan bli fort dritleid visst det blir mye av det. Men det gjør ikke akkurat overlappsveising til noe bra fordi om. Limer han og punkter med skikkelig punktsveis utstyr, blir det nok bra, men det er gjerne ikke et alternativ i gulv.

 

Stilller du ned strømmen må du gjerne still mating også.

 

Visst tråden smelter helt inn til dysa når du sveiser, og av og til fester seg i dysa, må du mate mer.

Hvordan er stillene på apparatet da? 1-2-3-4 og oppover på både mating å strøm?

 

Slik generelt sett er det for mye strøm når du brenner hul, men har du slipt mye på kanten kan det seff bli veldig tynt stålet også. Då må du bruke raske avtrekk på psitolen.

 

På mitt migtronic apparat, kjører jeg strøm på 2 og litt over 2 på mating ( ca 2,2-2,3)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen er 1, 2 og Min Max.

Dvs. 4 innstillinger.

 

Den pleier å stå på 1 - Max. :)

Matingen er litt forskjellig.

 

Takk for tipset! Skal se om det går bedre neste gang... selvom den forrige ikke ble så verst, tok bare litt ekstra tid :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst han driver med rustsveising på hel tid, kan jeg godt fatte at han sveiser med overlapp. Dette fordi rustsveiseing er et tidskrevende arbeid, og man kan bli fort dritleid visst det blir mye av det. Men det gjør ikke akkurat overlappsveising til noe bra fordi om. Limer han og punkter med skikkelig punktsveis utstyr, blir det nok bra, men det er gjerne ikke et alternativ i gulv.

 

Stilller du ned strømmen må du gjerne still mating også.

 

Visst tråden smelter helt inn til dysa når du sveiser, og av og til fester seg i dysa, må du mate mer.

Hvordan er stillene på apparatet da? 1-2-3-4 og oppover på både mating å strøm?

 

Slik generelt sett er det for mye strøm når du brenner hul, men har du slipt mye på kanten kan det seff bli veldig tynt stålet også. Då må du bruke raske avtrekk på psitolen.

 

På mitt migtronic apparat, kjører jeg strøm på 2 og litt over 2 på mating ( ca 2,2-2,3)

Du mener vel om han stiller ned volten så må han også stille ned strømmen(amper, mating) ? Bare for og være litt pirkete :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell greie uansett hvor mye du har sveisa før er å "trene" litt før du sveiser i bilen , dvs stille inn apparatet riktig i forhold til hva du skal sveise.

Jeg gjør det hver gang og jeg har sveisa noen kilometer på biler for å si det sånn. Og da slipper jeg å kødde med at det brenner hull og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på sveiseteknikk, så er dette litt relevant :)

Sveisa for første gang i dag med beskyttelsesgass, Argon og CO2 blanding.

 

Virka som det var litt problemer med at det festa skikkelig.

HEr sveisa vi overlapp (Slapp av, ingen rust-farer ;)), men den ville liksom ikke feste skikkelig virka det som.

Fikk det jo til etterhvert men... virka litt rart. Sikkert bare uvant siden jeg sveisa en del med flussfylt tråd tidligere.

 

Er det noe forskjell på hvor mye man skrur opp reduksjonsventilen, altså gasstilstrømningen osv.?

Hadde apparatet på både 2 - Min, og 2-Max, og mating på rundt 2 - 3.

Testa på en plate først og det ble fin gjennomsmelting.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg skrudde opp nå hørte jeg tydelig at det kom gass når jeg pressa inn håndtaket. Hadde ikke så mye å gå på før jeg ikke hørte det... men det kommer kanskje litt allikevel? :)

 

Gasstypen er riktig også?

Hva er f.eks forskjell om jeg kun bruker Argon, eller blanding osv.?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TimJ... bruk heller litt mer tid på rustsveisinga, så holder det lenger... men det er ikke dermed sagt at rusta ikke kommer tilbake, det gjør den uansett desverre etter en tid... men med orntli rustsveising kan man strekke den tia ut så mye som mulig.....

Og har gassen så mye si for smeltebadet asså? har vel aldri sett no på trykket jeg bruker når jeg sveiser:P funker fett allikavel=)

\\ xVolvo 240 Gl

\\ xMazda 323 (jordebil:P)

\\ Volvo 850

\\ Renault Kangoo(firmabil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sveiser bruker jeg vanligvis mellom 8-10 liter gass i minutte . Virker som det funker best..... Er ikke vits å sløse med gassen :) .

 

Bruker vanligvis kjøre på den laveste settinga på apparate mitt . Justeringa

er jo litt forskjellig fra apparat til apparat og kommer an på hvor tykt du skal sveise. Bruker vanligvis å punktsveise på bil karroseri. Det er en fordel at platene ikke slår seg.

 

Er enig at kant i kant er den beste metoden ..... men hvis du skal sveise med overlapp han du bruke en zink eller sveise grunning . Den gir bedre rustbeskyttelse . Den tåler varmen . Kan også tette igjen med karoserikitt sånn at fuktigheten ikke kommer så lett til .

 

ps

 

hehe ikke glem brannslokker tannløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår