Gå til innhold

Sveiseteknikk spm.

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Å sveise kant-i-kant på 0,9mm plate er svært vanskelig med et trådapparat. Mange er sikkert dyktigere enn meg, men jeg finner det nesten umulig på så tynne plater.

Da står valget mellom en kant-i-kant-sveis hvor platene har slått seg eller en liten overlapp med plater som fortsatt er pene.

 

På 1,25 mm plate som er på gamle amcars, er det noe bedre, men også der må man være utrolig nøye med kjøling og banking underveis.

 

På hot rod prosjektet mitt valgte jeg f.eks å bruke overlapp da jeg sveiste inn ny plate de nederste 20cm på sidedørene. Hadde aldri fått til kant-i-kant uten at det hadde slått seg.

Det ville også blitt et helvete å få den nye platebiten til å stemme 100% BÅDE langs sveisen OG med dørsprekken i nedre kant av døra.

Brukte sink grunning mellom platene, tinnsparklet på utsiden lakkerte+karosserikittet på innsiden. I tillegg sørget jeg selvsagt for at falsen vender "nedover" på innsiden av døren slik at den ikke fanger opp fukt som renner nedover innsiden av dørskinnet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Snakka med en rustsveiser nå nettopp som mente det du sa bare er tull.

Er vanlig å overlappe innen rustsveising, og de fleste rustsveisere gidder ikke ta seg tid til å helsveise engang.

Overlapp er det tilogmed fra fabrikk ved sveis andre steder.

 

Så jeg følger hans råd og overlapper.

 

hvordan utdanner man seg til rust sveiser? :D Jeg jobber hos Mercedes som oppretter. de gangene vi bytter bakskjermer/gulv osv pleier vi ALDRI å overlappe! :nono: dette fordi det ikke blir noe bra! Gjør jobben skikkelig med en gang og ikke noen snarveier. Da slipper du å sveise rust en gang til!!

 

Lykke til!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sveise kant-i-kant på 0,9mm plate er svært vanskelig med et trådapparat. Mange er sikkert dyktigere enn meg, men jeg finner det nesten umulig på så tynne plater.

Da står valget mellom en kant-i-kant-sveis hvor platene har slått seg eller en liten overlapp med plater som fortsatt er pene.

 

På 1,25 mm plate som er på gamle amcars, er det noe bedre, men også der må man være utrolig nøye med kjøling og banking underveis.

 

På hot rod prosjektet mitt valgte jeg f.eks å bruke overlapp da jeg sveiste inn ny plate de nederste 20cm på sidedørene. Hadde aldri fått til kant-i-kant uten at det hadde slått seg.

Det ville også blitt et helvete å få den nye platebiten til å stemme 100% BÅDE langs sveisen OG med dørsprekken i nedre kant av døra.

Brukte sink grunning mellom platene, tinnsparklet på utsiden lakkerte+karosserikittet på innsiden. I tillegg sørget jeg selvsagt for at falsen vender "nedover" på innsiden av døren slik at den ikke fanger opp fukt som renner nedover innsiden av dørskinnet.

 

:win

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan utdanner man seg til rust sveiser? :D Jeg jobber hos Mercedes som oppretter. de gangene vi bytter bakskjermer/gulv osv pleier vi ALDRI å overlappe! :nono: dette fordi det ikke blir noe bra! Gjør jobben skikkelig med en gang og ikke noen snarveier. Da slipper du å sveise rust en gang til!!

 

Lykke til!

 

Det er etterarbeidet som bestemmer hvor bra resultatet blir. Overlapp har ikke noe å si. Hele bilen er byggd med overlapper i utgangspunktet jo..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sveise kant-i-kant på 0,9mm plate er svært vanskelig med et trådapparat. Mange er sikkert dyktigere enn meg, men jeg finner det nesten umulig på så tynne plater.

Da står valget mellom en kant-i-kant-sveis hvor platene har slått seg eller en liten overlapp med plater som fortsatt er pene.

 

På 1,25 mm plate som er på gamle amcars, er det noe bedre, men også der må man være utrolig nøye med kjøling og banking underveis.

 

På hot rod prosjektet mitt valgte jeg f.eks å bruke overlapp da jeg sveiste inn ny plate de nederste 20cm på sidedørene. Hadde aldri fått til kant-i-kant uten at det hadde slått seg.

Det ville også blitt et helvete å få den nye platebiten til å stemme 100% BÅDE langs sveisen OG med dørsprekken i nedre kant av døra.

Brukte sink grunning mellom platene, tinnsparklet på utsiden lakkerte+karosserikittet på innsiden. I tillegg sørget jeg selvsagt for at falsen vender "nedover" på innsiden av døren slik at den ikke fanger opp fukt som renner nedover innsiden av dørskinnet.

 

du virker å vere såpass nøyen at jeg tror ikke det blir et problem med rust i ditt tilfelle..

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det hjelper selvsagt å være nøye. Problemet mitt er at jeg er selvlært hobby sveiser. Da kan man gjøre feil på grunn av manglende kunnksap uansett hvor nøye man er.

 

Men en hotrod som jeg bygger vil jo bli mye mindre utsatt for fukt, veisalt, lange perioder uten vask og polering osv.

Dermed kan nok den også "tåle" noe mindre rustbeskyttelse enn en ny bil inne på verksted for å få sveist opp igjen en skade eller noe.

 

Men på områder som ikke er utsatt for mye varme må det da være bedre å lime enn å sveise?

Jeg hadde limt en masse hadde det ikke vært for at jeg tinnsparkler alle synlige sveisefuger. Da blir det så stor varmeutvikling at jeg hadde tatt knekken på karosserilimet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår