Gå til innhold

Prøveskilter...

Ranger emnet


wicky124

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har lånt skil mange ganger. Han ringte til og med til Statens Vegvesen og spurte å de sa at det ikke var noe problem!

 

kjenner du vedkommende som eier de årsprøvekjennemerkene?

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt skil mange ganger. Han ringte til og med til Statens Vegvesen og spurte å de sa at det ikke var noe problem!

Hvem eier av årskjennemerket låner skiltene ut til, mener jeg Statens Vegvesen ikke har noe med.. Det er eieren som betaler for dem, og de må vel ha et register for hvem og når som låner dem.

 

De må vel også søke om å få det, og da må det oppgis en grunn. Så om en bilforretning låner ut skilt til andre, som egentlig skulle blitt brukt til prøvekjøring av salgsobjekter, så begynner kanskje noen å reagere. Litt usikker på det.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg låner av eier og driver en bilbutikk.. Han skriver ut kjøreseddel og stempler og jeg kjører:) Har blitt stoppa i politikonroll med det også de så på kjøreseddelen og vinka meg videre!

Da bryter du i teorien reglene for prøvekjennemerker..

 

Politiet trenger ikke gjøre noe, men han som eier de kan få de inndratt dersom han bruker dem til andre ting enn det han har fått lov til (du kan lese hva man har lov til å bruke prøvekjennemerker til på nærmeste trafikkstasjon).

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange som kjører med prøve skilter uten en "gyldig" grunn. Er da ikke vits å være så j...... regelrunkere heller da.

Tut og kjør....!! happyhappy

-Strøken BMW 320i (bruksbil) Ser etter s50 motor (e36 m3 3 liter) noen som har??

-Volvo 240 89mod (solgt)

-BMW E30 323 rieger GTS (solgt)

-Golf 2 90mod (solgt)

-Honda NSR 125 (180ccm) (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det ingen regel som sier at innehaver av prøvekjennemerker ikke kan låne disse bort til noen som skal prøve en bil, flytt en bil som ikke er registrert. Jeg kjenner mange som gjør på samme måte når de prøver en bil. Hvis jeg tar feil her håper jeg noen kan vise til en lov som sier noe annet!

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det ingen regel som sier at innehaver av prøvekjennemerker ikke kan låne disse bort til noen som skal prøve en bil, flytt en bil som ikke er registrert. Jeg kjenner mange som gjør på samme måte når de prøver en bil. Hvis jeg tar feil her håper jeg noen kan vise til en lov som sier noe annet!

Nei, det er nok lov, men om man låner dem vekk til folk som bruker dem fordi dem ikke gidder å registrere bilen, så blir det feil.

Kan ikke reglene 100%, men ble litt forundra når jeg fant ut hvor strikse dem egentlig skal være på prøveskilt.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at ikke disse skiltene ikke skal brukes for "vanelig" kjøring over lang tid, men det er nok fler som bruker de til det. Jeg kan heller ikke skjønne hvordan noen skulle kunne skjekke misbruk av disse skiltene.

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Prøveskilt kan brukes til flytting og prøving, den saken er helt klar i teksten.

 

Når de sier at man ikke kan leie flere skilter pga. "misbruk"/overbruk støtter de seg til ett skriv fra vegvesenet sentralt. Dette skrivet definerer ikke antall ganger, men er utrolig "generelt". Ringte vegvesenet sentralt og ba om dette skrivet, men de var svært tilbakeholdne med å gi det ut/snakke om det. Og dette dokumentet er offentlig, og skal være tilgjengelig for alle som vil lese det.

 

De er på tynn is, og vet det. Men det er de som gir ut disse skiltene, og derfor sitter de med all makt.

 

Misbruk ved evt. gjentatte ganger skal tollvesen/politi ta seg av, men det har de ikke kapasitet til. Så Vegstasjonen har tatt saken i egne hender, og leier ikke ut skilter hvis du har leid før (antallet før tantene reagerer er ikke stort (2-3 stk pr år, så er du en "versting").

 

Sentralt snakker vegvesenet om 10-15 gngr pr år, men tantene har lese-vansker eller ønsker å være "strengere".

 

Jeg ble oppgitt, undersøkende (ringte rundt), og til slutt ga faen !

 

Låner nå faste skilter, og fyller ut kjøreseddel. Da er det INGEN som kan ta deg for misbruk sålenge man er på vei fra-til i henhold til kjøreseddel, og ikke frakter personer/gods i bilen (unntak er prøvekjøring som krever last, f.eks lastebil som skal veies for makslast, el.). Du kan ha med en kompis som hjelpemann.

 

Lei skilter på deg selv til de sier stopp. Så leier du på morra, fattern, broren din (selvom han er 2 år), etc..

 

At de er så ivrige til å gjøre jobben til andre (toll/polti) er en stor forundring for meg. Hadde jeg hatt ett slikt "produkt" til en slik pris, hadde jeg solgt det over en lav sko...

 

Ha en topp sommer :bump

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok har et skikkelig nybegynner spørsmål her: hva slags info trenger jeg for å hente ut prøveskilt på en bil? chassisnr, eller modell / merke? :wonder

Pleier å ha hvite fine skilt på bila mine jeg :roll:

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår