Gå til innhold

Olje trykk føler!

Ranger emnet

Probe GT

Anbefalte innlegg

Hallois.. Har problemer med oljetrykk følern min, det er trykk men nåla fungerer ikke, blitt glapp i den nå i det siste, og ikveld daua den visst helt:\ Noen som vet hvor sensoren sitter? Ved filteret et sted kanskje? Kanskje det er feil med nåla i dashen og:\ Noen som vet hva jeg burde gjøre? Håper at det er en utvendig sensor som bare er å skru ut og bytte ellno lett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ihvertfall på de fleste biler jeg har sett sitter givern rett ved filteret, og den er synlig fra utsiden, skal være enkelt å bytte den også, men er jo ikke sikkert at det er den som har kvelda da, hvis du vet spenninger utfra den i normal operasjon, og du har tilgang til en signalgenerator( har med skoler osv, de har ofte sånne i forbindelse med naturfag og elektrofag)

mål deg fram med et multimeter, si ifra hvis dette ble mongo, skal gi deg enklere svar hvis du sier ifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppps, lett treig i svingene her jeg. Det du trenger å vite er spenninger som gjør at instrumentene dine virker, dette vet de sikkert på ditt lokale verksted.

Hvis du eksempelvis får vite at spenningen fra oljetrykk føleren skal ligge mellom 7 og 9 volt ved normal drift, kan du da måle dette med multimeteret, mål mellom jord og signal inngangen mens bilen går, hvis det viser feil spenning, er det kanskje dårlig kontakt en plass langre ned, eller det kan være at giveren er dårlig. Du bør også måle resistans i ledningene for å sikre deg mot brudd e.l

Skulle du måle rett spenning in til instrumentet er det selve instrumentet som er galt eller det kan være dårlig kontakt, eller det kan være en beskyttelseskrets før selve instrumentet som er gåen. . For å gjøre dette enkelt kan du bruke elimineringsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider