Gå til innhold

Biltema olje, positvive/negative meninger?

Ranger emnet


Yokishima

Anbefalte innlegg

Pluss: Ser ut til at den smører da...

Minus: Kan virke som at den ikke fanger opp dritten, da den fortsatt er like honningfarget etter et par uker. Skulle vel ha blitt mørk/svart etterhvert...

Har ikke sjekket på noen dager da, men den så ikke skitten ut sist jeg sjekka..

 

Har hørt at det er en fordel at oljen blir mørk, da det tyder på at den renser rundtom, og fanger opp dritten... Sikkert noen andre som har mer peil på olje enn meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet kjøper Biltema oljen sin fra de store leverandørene, dvs den er identisk med SuperMegaFludium 2000 som du får kjøpt på din lokale bensin-pusher - bare annen innpakning. Og står det at oljen feks er 5w-40 så er det et minstekrav, da oppfyller den spec'en.

 

Eneste man ikke er sikker på, er at neste gang du kjøper olje fra Biltema er det ikke sikkert det er samme olja. Riktignok står det feks 5w-40 på innpakninga, men det kan hende de har kjøpt fra annen leverandør siden sist gang, pga pris feks. For folk flest har det ingen betydning.

 

På alle brukskjøretøy jeg har/har hatt, bruker jeg Biltema-olje, gjort dette i seks-sju år, med tildels laaaange oljeskiftintervaller på enkelte av bilene. (Feks nesten to år på Olvoven, kun litt etterfylling, og den har ruslet 450 000 km nå, halvparten av tida sidelengs med hjulspinn.)

 

Når det gjelder at olja skal bli sort, er jeg enig med visse forebehold. En tett og fin motor vil bruke ganske lang tid på å farge olja, mens en gammel, sliten diesel klarer det sannsynligvis på kort tid. Og hvis olja blir grautete og sort på få km, betyr det sannsynligvis at noe er feil, blant annet ville jeg sett etter om filteret i det hele tatt har innmat =)

Og hvis du har by-pass filter i tillegg til det vanlige filteret ditt, blir olja bare litt mørkere enn når den var ny samme hvor langt du har kjørt, til gjengjeld er bypass-filteret som en klump med ... seig sort olje =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og står det at oljen feks er 5w-40 så er det et minstekrav, da oppfyller den spec'en.

5W-40 sier ingenting om kvaliteten, kun at oljen ikke blir tykkere enn X ved -18C og ikke tynnere enn Y ved 100C, dvs. viskositeten. At Biltema oljen overholder API SL/CF4 sier hvilken kvaliteter oljen innehar. Ellers helt enig, Biltema oljen er bra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det 5w-40 på innpakkinga, er det oljespec'en en vanlig forbruker bryr seg om. Og hvis det står det på pakka, er olja minst så god, ellers vil selger få et stort problem dersom en eller flere motorer raser, og testing i etterkant viser at olja er _dårligere_ enn angitt, feks at viskositeten ikke er som angitt, olja blir feks. tynnere enn vann og har null smøreevne ved 100 grader. Ikke sunt for noen motor å ha vann der det skal være olje. De fleste oljer skal i alle fall tåle rundt 120 grader før de er fullstendig ubrukelige, hvis man graver opp oljens faktaskjema finner man ut denslags.

 

Andre egenskaper, feks når olja selvantenner, når den begynner å fordampe, når den slutter å oppføre seg som væske etc, sier tallene på forsida av pakken ingenting om - men en vanlig motor under normale omstendigheter skal aldri komme i nærheten av disse verdiene.

 

Så med mindre du er deltaker i rally Lyskryss er Biltemaolje et helt kurant valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ok, da prøver jeg Biltema 5w-5o, da min bruker endel olje, trolig pga kilometeren!

 

Går halvliter pr 1000km..

 

Men men.

Får 10w-30 gratis gjennom jobben i Forsvaret, så olje har jeg uansett.

Disse motorene er jo fabrikk levert med mineral olje så.

 

Hva er olje skift intervallene?

 

Jeg skifter pr. 5.000km + filter

 

OK?

Volvo 740GL -87 335.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskiftintervall på 5000 km høres greit ut, spørs jo hvordan du bruker bilen. Kun langkjøring er det forholdsvis kort intervall, men kun bykjøring, kaldstart to ganger om dagen, vinter etc, er det pluss minus midt på treet vil jeg si. Spørs også litt hvor tett motoren din er. Hadde feks 1 liter for mye 'olje' i min motor under innkjøringa, det slapp forbi bensin ned i bunnpanna de første 500-1000 km før apex'ene (tilsvarende stempelringene) ble passe tette, dvs var olja rundt 20% 'utvannet', og følgelig ganske ubrukelig.

 

Husk at olja aldri blir 'utslitt' - den blir bare forurenset. På sikt kan den bli nedbrutt når det danner seg kondens, som igjen reagerer og danner syre, som bryter ned olja på molekylnivå. Kondens danner seg når man småkjører, når motoren er ordentlig varm fordamper vannet. Er feks. derfor man bestandig skal kjøre en mc skikkelig varm før vinterlagring, så er man sikker på at den er rimelig fri for vann/kondens innvendig før 7 måneder på låven =)

 

Har forresten en Volvo 240 som bruks- og morobil som har gått 444 444 km nå, måtte stoppe og ta bilde =) Kjører rundt 10 000 km i året med den, skifter olje og filter før vintern, og på nytt rundt mai. Den bruker også litt olje, men jeg synes ikke din halvliter på 1000 km er så ille på en såpass godt brukt motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest litt på de svarene, og kom fram til et hmmmmm....

 

Biltema oljen er bra nok, men du skal ta hensyn til dette :

 

Les i instruksjonsboken din om hva motoren din krever av viskositet, dette er viktig. det er ikke alle biler som bør bruke f.eks.. 0w60 men heller 10w40 osv.. Motorene er forskjellige, og for å oppnå optimalt trykk i hele systemet, kreves det riktig viskositet .. Det vil også si at oljen flyter rundt i systemet med en viss hastighet i forhold til temperatur osv..

 

kvaliteten på oljen har ingenting med viskositeten å gjøre, det er som en annen sa API eller ACEA f.eks .. dette er standardisert for å lettere kunne finne frem til minstekravet for akkurat din motor..

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren din bruker olje, _kan_ det faktisk hjelpe å bruke en tynnere olje. La oss feks anta at oljen lekker forbi stempelringene, og du skifter til en tykk olje. Teoretisk kan stempelringene da gli oppå olja, nærmest vannplaning, og ikke så nært metallet som de skal med bare noen oljemolekyler i mellom.

 

Hvis du skifter til tynn olje, kan det være at ting fungerer som de skal, men det er jo ingen garanti for at olja begynner å lekke ut andre steder, dårlige pakninger etc =)

 

Det er et helvete å ha et problem eller et spørsmål, man får bestandig ti velmente svar som peker i alle retninger, og så ender det stort sett at man må synse og finne ut av ting selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren din bruker olje, _kan_ det faktisk hjelpe å bruke en tynnere olje. La oss feks anta at oljen lekker forbi stempelringene, og du skifter til en tykk olje. Teoretisk kan stempelringene da gli oppå olja, nærmest vannplaning, og ikke så nært metallet som de skal med bare noen oljemolekyler i mellom.

 

Hvis du skifter til tynn olje, kan det være at ting fungerer som de skal, men det er jo ingen garanti for at olja begynner å lekke ut andre steder, dårlige pakninger etc =)

 

Det er et helvete å ha et problem eller et spørsmål, man får bestandig ti velmente svar som peker i alle retninger, og så ender det stort sett at man må synse og finne ut av ting selv!

 

du, ekke sånn det funker .. den oljefilmen du henviser til har en trykkfasthet som bestemmes av oljens kvalitetsnivå, og ikke av viskositeten ... Viskositeten bestemmer bare hvor fort oljen skal flyte igjennom systemet.. Her er det utrolig mange missforståelser ute å gå selv blandt de som liksom vet alt også ..

1996 Peugeot 605 SRDTX 2,5 Turbo Diesel

(160hk/320NM).. Greenfilter, Chip (155), vannkjølt intercooler (ombygget), bygger om eksosanlegget til 2,5" med 2x2" ut nå (uten cat) finjustert Dieselpumpe, .. (målet er 180hk+ og 380NM+) Går godt opp til 220 km.t (speedofeil kun 3% målt med GPS)..

17" OZ Racing byttes mot 18" eller større!! kan betale mellomlegg.. Bolts: 5x108 (Peugeot)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... at jeg ikke husker hvor jeg leste det der. Var i alle fall en stor og seriøs artikkel, men de kan vel inneholde feil de også. Var backet opp med testing, men det kan være andre egenskaper med tynn olje som gjorde at motoren brukte mindre.

 

Det kan faktisk hende det var en wankel-spesifikk artikkel, om apex'er og sidetetninger og oljevalg, men er ikke sikker. Uansett fungerer både sidetetninger og apex akkurat som stempelringer, med unntak av at de ikke har et eget oljebad som hele tiden smører, men må få oljen tilført via bensinen eller egen injektor. Forskjellen er at apex er ganske bred (standard 2mm) i forhold til en stempelring og derfor kanskje lettere flyter oppå tykk olje, nærmes som vannplaning? Sidetetningene har omtrent samme tykkelse som en stempelring, og vil vel antageligvis oppføre seg noenlunde likedan.

 

Men nå begynner jeg vel jeg å bevege meg litt off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg kjøpte bilen min var den fullav biltema ting... olje filter plugger stifter kondensator osv. måtte ha 2500 runder på tomgang for att oljetrykkslampa skulle slukke..... er mye på en v6...byttet ut biltema vannet(er ikke olje iallefall) og filteret med ett org ford filter og kendall 20/50 mineral olje nå slukker lampa bare jeg vrir på nøkkelen og motoren har en langt finere gange... og ingen forandring på motor etter 80 000 km bilen har sikkert gått 400 000 km siden ny, har vært borti flere motorer som har rast på biltema olje , ikke gått langt heller.

så biltema er bra på sykkeldeler å billig pjus, for dem som trenger det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår