Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Skidracer

Toyota AE86 Infotråd

Rate this topic

Recommended Posts

Nå er det i den senere tid blitt veldig mye spørsmål om AE86, derfor har jeg nå bestemt meg for å lage en infotråd om denne bilen. Denne tråden er forbeholdt seriøse spørsmål, og meningsløse poster vil jeg be moderatorer om å slette, så de som lurer på noe angående import/teknisk info får en lettere jobb.

 

 

Corolla AE86 er laget mellom 1983, og 1987. Den hadde en kosmetisk/teknisk oppdatering i oktober 1985, hvor den blandt anet fikk nye støtfangere, og annen bakasel. Den finnes med to forskjellige fronter. En med vanlige lykter, og en med vippelykter. Den med vanlige lykter heter Levin, og den med vippelykter heter Trueno. Disse navnene gjelder kun i japan, da alle eksportmodeller heter Corolla. Det er også kun i Japan at begge modeller er levert. Både Trueno og Levin ble solgt som 2 dørs og 3 dørs.

 

 

Levin

024.jpg

 

Trueno

062.jpg

 

3dørs

085.jpg

 

2dørs

101.jpg

 

 

Teknisk info:

Forstilling: McPehrson.

 

Bakstilling: Stiv Aksel, opphengt i 4link med Panhardstag. Separate fjærer og dempere.

 

Bremser: Ventilerte skiver. Enstempels kalippere.

 

Boltsirkel: 4x114,3

 

Sperre: 1,5 eller 2 veis LSD

 

Girkasse T5 - 5trinn manuellt gir.

 

Motor : 4A-GE. 1. generasjon.

1589 ccm

121 HK

Maks turtall 8200 rpm.

 

Vekt: 940kg

 

Interiør: 2+2, men av en eller annen grunn registrert til 5. God plass til alle forran, helt greit til meg bak. Jeg er 1.78 høy. Stolene forran er ganske dype sportsstoler til å være originale. De har kraftig justerbar sidestøtte. Coupeen er ganske ergonomisk annlagt. Vindusviskerbrytere er på dashbortet, og kommer ikke i veien for føreren ved aktiv kjøring.

 

interior.jpg

 

 

Forskjeller fra 1. generasjon til 2. generasjon:

 

1. generasjon har smale blinklys foran. på 2. generasjon går de rundt hjørnet på fangeren.

 

1. gen har vanlig svart plate bak turteller. 2. gen har carbon-aktig bakgrunn

 

1.gen har mye rare fargevalg i coupeen. eks: to blåtoner, to brunfarger, svart/rodt. 2. gen har mer diskre farger. Ofte Lys/mørk grå, eller svart.

 

Levin har 3 forskjellige griller, men kun den ene med ekstralykter ble med til 2.gen. da som standard.

 

 

Vanlige modifikasjoner på AE86:

 

Motorbytte. 4A-GE som stod i AE86 originalt er levert i mange forskjellige utgaver etter at AE86 gikk ut av produksjon. Derfor er det et utall motormodifikasjoner som kan utføres ganske enkelt.

 

Det mest vanlige er å bytte til en 3. generasjon 16v uten t-vis, og sette på individuelle trottlebodies fra 20v. Dette fordi 3.generasjon som er den eneste smallport 16v-motoren etter sigende skal være lettere å trimme opp mot 200 hk. På den andre siden er Bigport 16v (1. og 2. gen) lettere å trimme over 200 hk. Så verstingtrimmerene går for de motorene. 4. og 5. generasjon er 20v motorer (5 ventiler per sylinder) Disse har individuelle trottlebodies originalt, og har mer hester originalt. De er også mye vanskeligere å sette i en AE86, da de kun er ment å stå tverstilt. Problemet er at både fordeler og vannuttak kommer ut mot torpedoveggen, noe som medfører at torpedoveggen må bygges om, eller at man må skaffe seg fordelerløs tenning (datasprut) og bygge om til vannuttak fra siden.

 

 

 

Oversikt 1. -> 5. gen 4A-GE

 

- Første generasjon 4A-GE mai'83 - mai'87.

 

Sølvgrå topplokk med sort og BLÅ skrift. Derav "blue and black tops". TVIS og "big port" topp. RettWD og FeilWD motor. Tre ribber på blokka. AE82, AE86 og AW11.

 

- Andre generasjon 4A-GE mai'87 - mai'89

 

Sølvgrå topplokk med sort og RØD skrift. Derav "red and black top". TVIS og "big port" topp. Litt større lagre. Sju ribber på blokka. Kun FeilWD (AE92 'rolla) og MR2.

 

- Tredje generasjon 4A-GE mai'89 - juni'91

 

Sølvgrå topplokk med RØD skrift. Derav "red top". Denne har IKKE TVIS, den har en "small port" topp og underspylte stempler. Yter 140hk.

 

Fjerde generasjon 4A-GE juni'91 - mai'95

 

Sølvgrå topplokk med krommet skrift. Derav "Silver top". Den første med 20 ventiler og separate gassspjeld. Gir 160hk på papiret. Ulempen med denne er at du får ikke høre gromlyden fra innsugene pga AFM/Luftmengde(masse?)måleren. Da MÅ du kjøpe deg en:

 

Femte og siste generasjon mai'95 - 98/99?

 

Sort plastlokk.. hmm... hva om vi kaller den.. ja du vet ;) Den yter på papiret 165hk, men det er "ingen" som har fått ut mer enn ca150hk på rullende landeveg. Det gromme med denne siste generasjonen er at den bruker MAP-sensor hvilket vil si at du kan røske av den digre stygge resonansboksen og la fire trompeter synge sin vakre sang. Låter som BDA-escroten til Mattis.

Ellers stiger kompet jevnt fra 9.4 på blåtoppen til 11:1 på blacktop.

 

Puristene digger blåtoppen da denne er mest varvvillig pga lettere roterende masse. Big port er og best egnet til real trimming(les: over 200hk). Small port er den mest gatevennlige fra 140-200hk, og har noe mere bunndrag. Å plukke av TVIS på big port gjør bare at man taper det lille man har av bunndrag.

 

Kompressormotor:

4A-GZE er en kompressormotor som ble levert i AW11 MR2 og ae92 , ae101 og ae111 corolla. I alle disse bilene står den tverrstilt. 4A-GZE har andre stempler en N/A 4A-GE, som er beregnet på overlading. Motoren passer i AE86 med mindre modifikasjoner. Tidlige 4A-GZE har 145hk, mens senere versjoner har høyere trykk (annen utveksling på pressa) og gir 160-170 hk.

 

 

Racingmotorer:

 

4A-GE ble egentlig utviklet som en basis til en racingmotor. De mest ettertraktede versjonene er Formula Atlantic 16v og Gruppe A 20v.

 

Specs på Formula Atlantic 1988:

 

General:

 

Cylinder Firing Order: 1-3-4-2

Engine Bore: 81mm (3.189")

Engine Stroke: 77mm (3.031")

Oil Viscosity: 40 or 50 weight, depending on air temperature

Fuel Octane Rating: 108 prefered

Operating Oil Temperature: 200º-230º F, above 230º there is power loss

Operating Water Temperaure: 180º-200º F

Oil Pump Operating Pressure: 80-90 lbs

Spark Plug: Champion C55C or C57C

Compression Ratio: 12.7:1 maximum

Intake Camshaft Timing: 102º Lobe Center

Exhaust Camshaft Timing: 102º Lobe Center

Intake Valve Lash (cold): .012"

Exhaust valve Lash (cold): .013"

Ignition Timing: 28º BTDC @ 2,000rpm

 

 

Clearances'

 

Valve Lifter to Bore: .0005" - .0028"

Camshaft Journal: .0014" - .0028"

Piston Ring Gap (#1): .016" - .018"

(#2): .015" - .017"

Piston to Cylinder Wall: .0045" - 0050"

Wrist Pin Diameter: 19mm (.7480")

Wrist Pin: .0006" - .0015"

Main Bearing: .0020" - .0028"

Thrust Bearing: .003: - .006"

Con Rod Large End Diameter: 1.7726" - 1.7716"

Con Rod Bearing: .0025" - .0030"

Con Rod Side: .008" - .012"

Crankshaft Nose Diameter: .9842" - .9834"

Crankshaft Main Journal Diameter: 1.8897" - 1.8892"

Crankshaft Con Rod Journal Diameter: 1.6525" - 1.6520"

Pilot Bushing ID: .678" - .676"

Input Shaft Diameter: .669" - .668"

Cylinder Head Flatness: Within .001"

Valve Spring Height (installed): 1.425" - 1.398"

Valve spring Pressure (installed): 50 psi @ installed height

Final Combustion Chamber Volume: 33.9 cc minimum per cylinder, including Cylinder Head Gasket.

 

 

Bolt Torque Specs

 

Crankshaft Front Pulley: 60ft/lbs

Camshaft Pulley: 35 ft/lbs

Idler Pulley: 27 ft/lbs

Crankshaft Main Bearing: 47 ft/lbs

Cylinder Head: 43 ft/lbs

Flywheel: 85 ft/lbs

Connecting Rod: 45 ft/lbs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Understell:

 

Modifikasjoner er: justerbar 4-link og panhardstag. Panhardstaget bør byttes ut med en gang bilene senkes, fordi bakakselen blir flyttet mot høyre når man senker bilen. Skal man ha en versting, kan man også bytte 4-linken til en med justerbare armer for å få optimale hjulvinkler.

 

 

Bakaksler:

 

I Oktober 1985 kom 2.generasjon AE86, og samtidig byttet man til en annen bakaksel. Denne er det lettere å finne sperrer til.

 

Komplett LSD oversikt hos TRD:

 

http://toyota-trd.jp/en/strt/d_lsd.html

 

 

AE95 og carina/corona4wd (nyere enn 88) har samme sperre som AE86, som er bygd etter october 85.

 

For oss som har bil fra før october 85, er den unik for AE86.

 

Både tidlig og sen AE86, og AE95 fåes med to forskjellige sperrer. 1,5 veis, og 2 veis.

 

Siden alle tuningfirmaer selger en sperre til både sen og tidlig AE86, går jeg ut fra at også sperrene fra AE95/carina/corona passer til alle AE86.

 

AE95 er denne Nyere corolla 4wd (den som tok over etter tercel)

 

 

Fjæring:

Originalt er en ae86 høy og litt for myk. Originaldemperene er KYB gassdempere, og holder egentlig ganske greit. Fjærer derimot bør byttes ut. Stor sett holder man set til Coilovers fremme, og separate fjærer/dempere bak. Litt mer sjeldent er det å bruke Coilovers bak og. Da bør Dempertårnene forsterkes for å tåle belastningen.

 

Bremser:

Bremsene på AE86 er ganske gode. Det er ventilerte skiver hele veien rundt, med enstempels kalipere. Brembo, hks, Project Mü, og mange andre lager masse bremsedeler til AE86. Det er ganske vanlig å ta bremser fra skyline R32, eller 300zx (Z33) da disse er ganske store, men passer i 15" hjul, som er ganske idèell hjulstørrelse for AE86.

 

Karosseri:

Carbonpanser og frontfanger med bedre lufting er en ganske vanlig modifikasjon. Mange løfter eller bøyer opp panseret i bakkant for å slippe ut varm luft. Ellers er det ganske vanlig å bytte ut baklyktene til Truenolykter, da mange regner disse som de tøffeste.

 

 

Anbefalte modifikasjoner på AE86:

 

Motor:

Oljekjøler

sportsluftfilter

grenrør

kamaksler

justerbare kamdrev

lettere svinghjul

sportseksos. Idèell størrelse er 2,0" -> 2,25"

 

Understell:

Sporstfjærer. Lavere og stivere.

Polyurethaneforinger

Justerbart panhardstag

Bumpsteer eliminator

Tårnstag

 

Bremser:

Bremseskiver. Black Diamond eller brembo gir mye stopp for penga.

Bedre klosser. Gjerne project Mü.

Stålomspunnede bremseslanger.

 

Hvor kan man få deler?

 

Toyota selv støtter bilen ennå, og kommer stadig ut med nye deler fra sin motorsportavdeling TRD.

 

Ellers får man deler og styling her:

http://www.fensport.com Deres grenrør passer og venstrestyrte biler.

http://www.raretrick.com

http://www.technotoytuning.com

http://www.andysautosport.com

http://www.pbase.com/toycoolparts/ae86_parts

http://www.toysport.com/

http://www.j-blood.com/index.htm

http://www.driftfactory.com/

 

Styling leveres blandt annet av Vertex, Origin, J-blood, version select, og flere anerkjente japanske stylingfirma.

 

Teknisk info og støtte, samt mange "how to" tutorials får man her:

http://www.club4ag.com

 

Tuningråd fra TP-Racing:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?p=81052&highlight=#81052

 

Nyttige linker finner man her:

http://ae86.dk/links.php

 

Hvor får man tak i en AE86, og hva koster det?:

 

Biler med Levin front er solgt i Europa, og Biler med Truenofront er solgt i USA. I alle land utenfor Japan heter de Corolla.

 

Jeg anbefaler å kjøpe fra danmark. Man finner bra biler fra 12.000 og oppover. Vær obs på at de billigste bilene varierer utrolig i tilstand. Jeg har sett opprusta vrak til 8-10.000, og kjempefine originalbiler til 12-14000. Min bil er et litt dårlig eksempel, da prisene har sunket siden jeg kjøpte for snart et år siden. Det skal også være mulig å oppdrive bilene i finland, da de ble solgt der og. I sverige er bilene like sjeldne som i norge, og derfor dyre. Jeg har også sett de til salgs i Tyskland, men da til alt for høy pris.

 

Siden man finner dem på er:

http://www.toyotaextreme.dk

http://www.bilbasen.dk.

 

Søk på Corolla 83-87, og de dukker opp. Modellen heter corolla Coupe GT i danmark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt på engelsk om motorkodene til Toyota:

 

G - Wide angle Twin Cam (sportier head)

F - Narrow angle Twin Cam (economical head)

T - Turbocharged

Z - Supercharged

E - Electronic Fuel Injection

U - Emissions control (Japanese)

C - Emissions control (Californian).

 

4A-GE: 1.6L DOHC EFI 16V inline four cylinder

4A-GE (20 Valve): 1.6L DOHC EFI 20V inline four cylinder

4A-GZE: 1.6L DOHC EFI 16V supercharged inline four cylinder

7A-FE: 1.8L DOHC EFI 16V inline four cylinder

1G-GTE: 2.0L DOHC EFI 24V intercooled twin turbo inline six cylinder

3/4K-C: 1.3L OHV Carby 8V inline four cylinder (4K block, 3K head)

5M-E: 2.8L SOHC EFI 12V inline six cylinder

7M-GTE: 3.0L DOHC EFI 24V turbocharged inline six cylinder

18R-C: 2.0L SOHC Carby 8V inline four cylinder

18R-GEU: 2.0L DOHC EFI 8V inline four cylinder

3S-GE / 3S-FE: 2.0L DOHC EFI 16V inline four cylinder

3S-GTE: 2.0L DOHC EFI 16V turbocharged inline four cylinder

2T-G: 1.6L DOHC 8V inline four cylinder

 

Det går vel an å swappe 4A-GEen mot en 3S-GE/GTE? Har en video der noen japanere har droppet en 20B wankel i en AE86, men det kommer du sikkert i fengsel for her til lands, hehe.

 

Om du noengang hører noen si "hachiroku", er dette den japanske betegnelsen/forkortelsen på AE86. "Hachigo" derimot, er betegnelsen/forkortelsen på AE85/"SR5", som har en 4AC-motor med forgasser. Denne bilen er relativt slapp i forhold til AE86, og visstnok ikke noe å trakte etter.

 

Enkelte blander det, så husk: AE86 er en modellbetegnelse, og har ingenting med årsmodell 86 å gjøre. Da kan du fort ende opp med en vanlig, slapp FWD-Corolla som ikke ser ut bakfra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3S-GE/GTE er det noen som setter i AE86. Men da den er litt i største laget er dette en mer omfattende ombygging. Man må blant annet modifisere bunnpanne med mer. Wankel er noe lettere, men heller ikke vanlig. Helt sjeldene er de AE86 som går med 2JZ, som er en 3,0 supramotor... Resultatet blir en noe fremtung bil, som egner seg best til dragracing, og da er vel hele poenget med AE86 borte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke noe spesielt. Annet en at det er en kul liten bil, som ikke er så vanlig i Norge. Den ble vel stort sett levert til de samme som ville kjøpt golf GTI etc, men ville ha bakhjulstrekk.

 

Ellers kan det nevnes at den er blitt en kultbil. TRD (Toyota racing development) utvikler ennå deler til den, og driver faktisk en slik en som løpsbil!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet om den 4A-GE motoren bare finnes som 1.6 eller som 2.0 eller 2.2 også, eller om AE86 også kom med en annen og større motor?

Skal kjøpe en Levin en gang i framtiden, men, syntes at 1.6 er litt lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noen som vet om den 4A-GE motoren bare finnes som 1.6 eller som 2.0 eller 2.2 også, eller om AE86 også kom med en annen og større motor?

Skal kjøpe en Levin en gang i framtiden, men, syntes at 1.6 er litt lite.

4A-GE er en 1,6l, de større heter noe annet.

AE86 kom bare med denne motoren, vil du ha større må du nok desverre bygge om selv. Men det er jo ikke noe problem hvis du vil nok ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det jeg egentlig regnet med ja.

Men, jeg har hørt noe om at det kanskje er mulig (uten ALT for mye arbeid og modifisering) å sette inn en supra motor på 2.8 fra sånn midt på 80- tallet i den, tror han mente fra en MKII,

men poenget var, er det mulig uten å måtte slå løs på torpedo'n med slegge, eller kappe litt med vinkelsliperen?

 

Den burde dra som faen da hvertfall. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
ser ittno je.

Joda, han har skrevet masse om at det knapt nok selges noen i norge, så du må nok til danmark eller tyskland for å importere. Er litt usikker på prisene, men, de burde ikke være SÅ ille. Er nok litt værre med tolling og registrering.

 

Kan jo også bruke muligheten til å si at dette er virkelig en bra tråd, du har virkelig lagt i en GOD del info som er sinnsykt nyttig Skid.

Har fått tilbake litt av den interessen for AE86 som jeg mistet for en stund siden. Var mer inn for supra da, som MKIII.

Men jeg bøyer meg i støvet for AE86. Er virkelig en bil for seg selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.