Gå til innhold

Honda K20A2+TWM 52mm ITB's: 178->242WHP!


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Lær deg å lese da, før du slenger deg inn i diskusjonen..!

 

Jeg vet godt at det finnes raske biler med små motorvolum.. Men den du viser til her, har jo DOBBELT så stor motor, enn den i topic som vi har diskutert..

 

Det Ryeng begynte å snakke om, er en 1,6-1,8l NA som yter 240hk..

Jeg sier kun at en slik motor blir for svak i mellomregister.. De har "kun" toppeffekt å rutte med..

 

Jeg vet at det er mange ekstreme overladete honda motorer ute i verden..

Å jeg kan umulig slå en bil som er over et halvt tonn lettere enn min på stripa, når effekten er lik.. Det skjønner alle! Hvorfor drar du det overhode inn i diskusjonen?

 

Jeg vet også at Honda er en av verdens absolutt ledende motor konstruktører! Men det gjør fortsatt ikke en 1,6 liter NA sterk nok for meg :)

 

 

Hårsåre folk som begynner å poppe opp her :D

 

Ps: tenk på hvor mye hk/nm de japse gutta hadde kunne fått ut av en nsx 3.0 da, om de hadde brydd seg like mye om de som de små motorene.. Som sagt, stort volum er bare en kortere/enklere vei til suksess..

 

hvis du sikter til MITT innlegg av video klipp ,

så har den faktisk bare 1,8liter---og turbo..

 

B18c1=1,8 liter..

 

Ryeng prata vel om k20 motor som da naturligvis er på 2liter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er min siste post i denne tråden, da jeg ikke gidder usaklige barne diskusjoner.

 

Jeg har ikke i en eneste post skrytt av hvor suveren bmw`n min er. Er MANGE som går langt bedre enn den..

Jeg har heller ikke skrytt av at jeg kjører ifra alt.

Jeg er ikke en ihuga bmw fantast. Liker de fleste bilmerker i en eller annen sammenheng.

Mitt "syke budsjett" må også gjerne vurderes, da eneste mod i motor er komp senking og litt annen kam (slettes ikke optimal).. Resten er kun stash på utsiden..

Å dra inn min egen bil i denne diskusjonen er og forblir en tabbe, da folk tydeligvis tror det er for å hevde meg eller no..

 

At den turbo hondaen går godt finnes det ingen tvil om i verden, men legg budsjettet DEN hadde i en 3-3,5 liter (omtrent uansett fabrikat) så skal du få se effekt tall...

 

POENGET MITT er for siste gang, at mye volum ALLTID letter trimme jobben. Samme om det er NA eller overlading.

 

Takk for meg i denne tråden, og takk til Ryeng som holdte seg saklig og kom med masse bra svar på tiltale, slik en god diskusjon skal være!

Topic motoren imponerer meg fortsatt med høy effektøkning med så lite mods, bare så det er sagt igjen. Det var liksom det denne tråden startet med hehe..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi! Denne tråden har jo sklidd heeelt ut. Ja, jeg er en Honda fanboy; ingen tvil om dét; jeg godter meg virkelig over disse små kraftwerkene med sine smarte løsninger, tette klaringer og utrolige effektivitet. Et eksempel på en smart løsning er at K20A-blokka er todelt; HELE den nedre delen fra sentrum av veiva er i ett solid stykke med maincapsene integrert. Når man bolter den fast på bunnen av blokka har man altså at helt solid stykke som holder veiva på plass (det er også bolter rett over/under av maincapsene); på denne måten skal det en kraft på langt over 100.000 Newton til for å få noe som likner på en bevegelse av capene som holder veiva på plass. Det kan jo nevnes at selv ikke RB26 eller 2JZ-maskinene fra Nissan og Toyota benytter denne løsningen; her holder man seg til konvensjonelle løse caps som bare boltes opp i blokka for å holde veiva fast.

 

Det er jo åpenbart at displacement = king, det er det vel ingen som kan si noe imot, men når noen bygger opp en slik liten sugemotor som yter tall som kan gi visse turbobiler hetetokter, DA varmer det i mitt Hondabefengte hjerte. Det er klart, skal man se høye HK-tall fra en 1.6-liter på handelsbensin er man nødt til å spinne denne opp mot- og over 9000 RPM for å kune nytte lettere giring og på denne måten få mere dreiemoment overført til hjula. Her er et eksempel med to biler med to tenkte motorer:

 

Den første yter 100 lbs/ft (footpounds) på 5000 RPM, den andre yter 100 lbs/ft på 10000 RPM (i motoren; vi ser bort fra drivverkstap). Etter formelen HK=(TQ*RPM)/5252, så finne vi at den første yter 95 hester, og den siste yter 190 hester. Altså, den siste utfører mere arbeid over samme tid. Begge bilene ruller på 195/50-15 og den første bilen har en utveksling på 3.5:1 i diffen, og den siste setter vi inn en diff som gir bilen lik hastighet ved maks turtall. Utvekslingen på første er 4:1, andre 2.5:1, tredje 1.7:1, fjerde 1.3:1 og femte 1:1.

 

Rulleomkretsen til et 195/50-15-hjul regnes ut via Diameter*Pi. Diameteren er her (19.5 cm*0.5)+(19.5 cm*0.5)+(15*2.54)=57.6 cm. 57.6*Pi=181 cm.

 

På denne måten ser vi at den første bilen i femte gir på 5000 RPM (5000/60=83.3 Rounds per Second) utfører:

83.3 RPS/3.5 (utveksling i diff)=23.8 runder i sekundet

23.8*1.81 (Hjulets omkrets)=43.1 meter per sekund

43.1 m/s*3.6=155 km/t.

Enkelt, ikke sant? :p

 

Så skal vi nå finne ut hvilken utveksling på differensialen den andre bilen må ha for å kjøre i 155 km/t på 10000 RPM i femte gir. Her kan vi gå frem slik:

Bilen må kjøre i 43.1 meter per sekund på dobbelt så høyt turtall som den første bilen. Dobbelt så høyt turtall ved samme hastighet = to ganger lettere giring. Altså må bil nummer to sin differensial ha en utveksling på 3.5*2=7:1.

 

Da er diffen rett gira i bil nummer to, og begge bilene kjører i 155 km/t i femte gir ved siden av hver andre. Husk; de eneste forskjellene er at den ene yter 95 HK @ 5000 RPM og 100 lbs/ft ved 5000 RPM. Den andre yter fortsatt bare 100 lbs/ft i dreiemoment, men ved 10000 RPM, altså har denne 190 hester. Her går vi ut fra at momentkurvene til begge bilene er helt flate 1000 RPM videre, for så å falle til 0.

 

Bil nummer en yter nå et dreiemoment på hjula som er: Motorens dreiemoment*Utveksling i diff=100*3.5=350 lbs/ft (footpounds).

 

Bil nummer tos dreiemoment på hjula regnes etter samme formel, og da finner vi: 100*7=700 lbs/ft. Altså, DOBBELT så mye dreiemoment på hjula som bil nummer en, og den eneste forskjellen er mere turtall og lettere giring. Hvilken av disse to tror dere aksellererer best de siste tusen omdreiningene som er igjen opp til turtallsperra? I praksis så skal det mye til at man kjører en 7:1-diff; bilen topper jo 155 km/t på 10000 RPM, altså ikke veldig praktisk/komfortabelt, men dere følger vel tankespillet likevel? Interressante tanker, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er vitsen med å trimme disse små hissige motorene så sinnsykt mye, også putte de ned i en civic (eller en annen av disse blikkboksene til honda)? Fort rett frem går det kanskje, men jeg kan ikke begripe vitsen med å legge ned mye penger i noe sånnt. Det finnes så mange bedre utgangspungt (biler og motorer) som har mye bedre pontensiale.

 

for de som lurer Hater jeg blandt annet civic ja :rolleyes:

 

Du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om. civic har faktisk veldig gode kjøregenskaper. Så jeg ser ingen grunn til å plassere en trimmet honda motor i noe annet enn en Honda. Kom jo veldig godt frem i Superstage i bilsport. Der var det flere tilnærmet orginale civic vti som kjørte rundt 1.33. Mange biler med dobbelt så mye effekt som har problemer med de tidene

 

Sorry off topic...

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du da gi meg et godt svar på hvorfor hondas trofeskap i motorsport sammenheng er tilnærmet tomt?

Jeg må virkelig bare spørre, og det er ikke for å være slem i det hele tatt, men har du ligget under en stein inne i ei hule hele ditt liv? På tide å komme seg ut og lukte på blomstene:

 

Vel, for eksempel, Honda vant konstruktørmesterskapet i Formel1 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, en annenplass i 1992 med Williams og Mugen/Honda hadde blandet suksess utover 90-tallet med Wiliams, BAR, Jordan, Prost, og Lieger helt frem til 2004 da BAR-Honda plasserte seg på andre, slått av Ferrari.

 

I tillegg leverer Honda/Mugen både motorer og komplette biler til en bråte racingligaer (deriblant CART, INDY, Formel 3000, Touring Cars, samt noen all-Japanske, eksempelvis Super Taikyu og JGTC). Men det først og fremst i Formel1 og CART at Honda har hatt stor suksess i årenes løp. Det er forresten Soichioro Hondas sønn, Hirotoshi Honda, som startet og ennå driver MUGEN POWER 無限 Co. Ltd.

 

Hvor er Volkswagen oppe i alt dette? Jeg kan ikke huske at de har kjørt Formel1 eller leverer komplette biler og motorer i store antall til verdens forskjellige racingserier?

 

EDIT:

Her er noen linker som viser Hondas fremganger og resultater fra racingverdenen:

http://world.honda.com/timeline/motorsports

http://www.honda.com.au/discover+honda/motorsport/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må virkelig bare spørre, og det er ikke for å være slem i det hele tatt, men har du ligget under en stein inne i ei hule hele ditt liv? På tide å komme seg ut og lukte på blomstene:

 

Vel, for eksempel, Honda vant konstruktørmesterskapet i Formel1 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, en annenplass i 1992 med Williams og Mugen/Honda hadde blandet suksess utover 90-tallet med Wiliams, BAR, Jordan, Prost, og Lieger helt frem til 2004 da BAR-Honda plasserte seg på andre, slått av Ferrari.

 

I tillegg leverer Honda/Mugen både motorer og komplette biler til en bråte racingligaer (deriblant CART, INDY, Formel 3000, Touring Cars, samt noen all-Japanske, eksempelvis Super Taikyu og JGTC). Men det først og fremst i Formel1 og CART at Honda har hatt stor suksess i årenes løp. Det er forresten Soichioro Hondas sønn, Hirotoshi Honda, som startet og ennå driver MUGEN POWER 無限 Co. Ltd.

 

Hvor er Volkswagen oppe i alt dette? Jeg kan ikke huske at de har kjørt Formel1 eller leverer komplette biler og motorer i store antall til verdens forskjellige racingserier?

 

EDIT:

Her er noen linker som viser Hondas fremganger og resultater fra racingverdenen:

http://world.honda.com/timeline/motorsports

http://www.honda.com.au/discover+honda/motorsport/index.htm

 

 

Jammen herregud da.. Hva har dette med saken å gjøre? Formel 1 er da virkelig ikke så fryktelig knyttet til serieproduserte biler.. Formel 1 staben til honda har jo ikke spesielt mye mer kontakt med resten av honda konsernet, annet enn at de er finansiert delvis derfra.. Selvfølgelig vet jeg at de har gjort det bra innen formel 1, og jeg vet også at de har gjort det greit innen 2-hjulinger, spesielt offroad/motocross, hvis du skal begynne å dra opp det og, men det har fortsatt ingenting å gjøre med vanlige serieproduserte biler å gjøre.. Det eneste jeg har sett til honda innen motorsport er et par Integra type-r i rally, som timer inn begredelige tider..

 

EDIT:

Må forresten få legge til at jeg ikke har noe spesielt imot honda, selv om det kanskje virker sånn her.. Synes bare Øyvind Ryeng er litt vel langt oppe ang. Honda, så da plasserer jeg meg litt i motsatt ende, så ender vi kanskje opp med et ganske realistisk syn på honda tilsammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske godt kjent at VW og Audi bruker de samme motore i stort sett alle sine biler, bare at VW ikke satser voldsomt på motorsport såvidt meg er bekjent (unntatt Dakar rallyet og kanskje noen områder til, der kan jeg godt ta feil), derfor bruker jeg Audi til sammenlikning ! Og ingen betviler vel Audi sine motorsportmeritter ? Kan f.eks nevne rally og dtm ! Og jeg tviler sterkt på at det er så mange som har så mye fritid eller engasjement at de gidder å lete opp nøyaktig alle motorsportligaene VW/Audi konkurrerer i.

 

Men nå blir du usakelig her, hvertfall hvis det er mitt innlegg du kommenterer. For jeg har aldri trukket noen sammenlikning mellom VW og Honda sine motorer, og jeg har heller ikke satt spørsmålstegn ved kvaliteten på disse o så almektige vtec motorene..

 

Kan også nevne at VAG nettopp har brutt en rekord som henger ganske høyt, nemlig verdens raskeste serieproduserte bil, behold the Bugatti Veyron

VW sitt premieskap er ganske tomt, det kan du virkelig ikke nekte på, men jeg skal iallefall ikke si noe imot Audis meritter på racerbanen. De har gått berserkergang i rally, gruppe-B, TransAM, Le Mans og DTM, men å sammenlikne VW med Audi på dette området blir bare teit. Jeg synes det er direkte dårlig gjort av deg som VW-entusiast å prøve å ta æren fra Audi sine fremganger på racerbanen. VW hadde absolutt ingenting å gjøre med at Audi i en årrekke har vunnet løp, annet enn at de eier dem på papiret. Hvis det skal være sånn å forstå, så kan jo jeg som Hondamann ta æren for Mazda og Toyotas vinninger siden de begge er fra samme land. Ser du hvor teit dette er?

 

Det blir iallefall en kort oppleting av hva VW har deltatt og vunnet i årenes løp; du/dere vet like godt som meg at VW+racing=Usant. Og VW har iallefall ikke æren for at Bugatti har bygget verdens raskeste bil; dette er det Bugatti ene og alene som har klart, og VW eier bare konsernet på papiret.

 

 

 

Jammen herregud da.. Hva har dette med saken å gjøre? Formel 1 er da virkelig ikke så fryktelig knyttet til serieproduserte biler.. Formel 1 staben til honda har jo ikke spesielt mye mer kontakt med resten av honda konsernet, annet enn at de er finansiert delvis derfra.. Selvfølgelig vet jeg at de har gjort det bra innen formel 1, og jeg vet også at de har gjort det greit innen 2-hjulinger, spesielt offroad/motocross, hvis du skal begynne å dra opp det og, men det har fortsatt ingenting å gjøre med vanlige serieproduserte biler å gjøre.. Det eneste jeg har sett til honda innen motorsport er et par Integra type-r i rally, som timer inn begredelige tider.. EDIT: Må forresten få legge til at jeg ikke har noe spesielt imot honda, selv om det kanskje virker sånn her.. Synes bare Øyvind Ryeng er litt vel langt oppe ang. Honda, så da plasserer jeg meg litt i motsatt ende, så ender vi kanskje opp med et ganske realistisk syn på honda tilsammen..

Nå vet jeg ikke om du mener dette som en spøk, eller om noen andre skriver dette tøvet fra din login, men jeg får kommentére iallefall:

 

Hondas seiere i Formel1 er de største bragdene de kan skryte av i alle sine år med motorsport. Hvis du virkelig tror det er så enkelt og likegyldig, hvorfor kan ikke du sette sammen en Formel1-bil og motor som tar morroa fra konkorrentene?

 

Jeg må legge til en siste sak, før jeg ber moderatorene om å låse denne tråden som du har vært med på å ødelegge:

 

Du har ingenting; ingen diskusjonsskills, ingen ærlig- og redelighet, ingen respkt og ingen ære! Først kommer du og prøver å skryte på deg at det ikke er noe problem å sette sammen en luftkjølt bokser med støtstenger som yter 121 hk/liter på hjula, og jeg utfordrer deg til å bevise meg imot; INGENTING klarte du å komme med (annet enn usaklighet, barnslighet og total mangel på innsikt). Men så kommer du her i fullt alvor og påstår at Honda ikke har vunnet noe særlig på racerbanen, og IGJEN setter jeg deg på plass, men hva skjer så? Nei, det spiller jo ingen rolle hva Honda har vunnet og ikke vunnet; dette er jo ikke gatebiler. Makan til drittsekk er det lenge siden jeg har møtt her på mitt kjære Bilforum. Jeg håper virkelig at du tenker deg om to ganger før du neste gang kommer å prøver deg på meg med å snakke dritt du ikke har dekning for, hvis ikke så skal du få føle min tastatur-fury og jeg skal nok sette deg på plass, helt til du lærer deg at du kommer faen ikke og utfordrer meg uten skills og kunnskap. Akkurat som Tungtvann holder jeg deg nede som en dverg~.

 

Beklager hvis dette høres hovent ut, men jeg tolererer ikke folk som skryter på seg ting, folk som lyver, folk som ikke kjenner sin plass og folk som ikke vet når det er på tide å holde stilt og bli fortalt hvor landet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske godt kjent at VW og Audi bruker de samme motore i stort sett alle sine biler, bare at VW ikke satser voldsomt på motorsport såvidt meg er bekjent (unntatt Dakar rallyet og kanskje noen områder til, der kan jeg godt ta feil), derfor bruker jeg Audi til sammenlikning ! Og ingen betviler vel Audi sine motorsportmeritter ?Bugatti Veyron

 

må heller ikke glemme Lemans løpene der R8 har vunnet "litt" de siste årene og blandt annet BTTC der quattro ble forbudt etter en stund :)

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW sitt premieskap er ganske tomt, det kan du virkelig ikke nekte på, men jeg skal iallefall ikke si noe imot Audis meritter på racerbanen. De har gått berserkergang i rally, gruppe-B, TransAM, Le Mans og DTM, men å sammenlikne VW med Audi på dette området blir bare teit. Jeg synes det er direkte dårlig gjort av deg som VW-entusiast å prøve å ta æren fra Audi sine fremganger på racerbanen. VW hadde absolutt ingenting å gjøre med at Audi i en årrekke har vunnet løp, annet enn at de eier dem på papiret. Hvis det skal være sånn å forstå, så kan jo jeg som Hondamann ta æren for Mazda og Toyotas vinninger siden de begge er fra samme land. Ser du hvor teit dette er?

 

Det blir iallefall en kort oppleting av hva VW har deltatt og vunnet i årenes løp; du/dere vet like godt som meg at VW+racing=Usant. Og VW har iallefall ikke æren for at Bugatti har bygget verdens raskeste bil; dette er det Bugatti ene og alene som har klart, og VW eier bare konsernet på papiret.

 

dette er jo bare tull stort sett. Hvis du ikke har fått det med deg, så er det Audi som skal være sportslig, og VW som skal være eksklusiv. Dermed er det jo ganske naturlig at det er nettopp merkenavnet Audi man stort sett bruker i motorsport. Å si at vw ikke har noe å gjøre med audi sine meritter og motsatt, blir vel like dumt å som å si at vw/audi ikke har noe med Skoda og Seat sin satsing i henholdsvis WRC og Touring.

Og det med at Bugatti ikke har noe med VW å gjøre heller er jo ganske feil, ta for eksempel motoren, det er en W16, bare en "forlengelse" av de W8 og W12 som VW/Audi bruker. Hvis du ikke husker det, så var Bugatti ganske konkurs, og de kjøpte vel igrunn nesten bare navnet.

Samme har skjedd med Lamburghini der Audi har snudd de helt på hode, og "reddet" de også fra å gå adundas.

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det i øynene øyvind, du kaster perler for svin...

å lære disse om hondas genialitet er som å snakke til en murvegg...

 

jeg foreslår at dere wv entusiaster trekker dere inn på wv spoten og lar denne tråden være...

 

 

edit:

forresten før dere går...

se her,...

 

http://www.putfile.com/media.php?n=srgtifire

 

her kan den lastes på pc:

 

http://x102.putfile.com/videos/d4-13110463855.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det i øynene øyvind, du kaster perler for svin...

å lære disse om hondas genialitet er som å snakke til en murvegg...

jeg foreslår at dere wv entusiaster trekker dere inn på wv spoten og lar denne tråden være...

edit:

forresten før dere går...

se her,...

http://www.putfile.com/media.php?n=srgtifire

her kan den lastes på pc:

http://x102.putfile.com/videos/d4-13110463855.wmv

 

hvis ikke du var oppmerksom på det, så gikk denne tråden over til å bli en diskusjon om hvorvidt VW hadde noe å skryte av i motorsport, og diverse annet om vag gruppen. Der Øyvind ikke hadde de store kunnskapene tydeligvis. At Øyvind kan mye om Honda betviler jeg ikke, men om vag-gruppen kan han tydligvis ikke fullt så mye om.

 

Og poste filmen av den brennende GTI'en er smakløst, trist syn att en så fin bil går opp i røyk.

 

nsx_061702_02.jpg

"The only good Honda, is a dead Honda" :fingers:

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var en dårlig spøk fra min side det der...

husk at du faktisk er på borte bane, da må man tåle litt tulling..

 

kom med noen wv motorer da vel, som er modda på samme måte som ryeng har forklart her med veltalende ord ang honda motorer..

Kunne jo vært intressant å se det også?

istedenfor å ødelegge posten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår