Gå til innhold

Radiator viften virker ikke....

Ranger emnet


Excursion

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg la merke til at det begynnte å ryke en del av bilen min i dag når jeg var ute og kjørte, å det var da jeg la merke til at viften ikke fungerte..........

Er det noen her som har noen gode råd på hva som kan være feil eller......

Ër det kanskje den elektriske motoren som har sviktet........

 

Mhv Excursion

01 BMW 320 DAT.

x 09 Ford Ranger XLT

x 02 Volvo S60

x 93 MB 200E

x 87 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit tips ovenfor. Om vifta går med direkte strømtilkobling er det trolig termostaten som styrer vifta som er gåen. Det har vært feilen de gangene jeg har hatt liknende problem. Termostaten sitter ofte på radiatoren.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vifta er elektrisk da:

Du kan sjekke om det er styrekondensatoren somer gåen.

hvis vifta er en fase, noe som den ofte er og kondensatoren ikke virker "vet" ikke vifta hvilken vei den skal gå iogmed at det magnetiske feltet ikke indusere spenning. For å finne ut dette kan du starte bilen eller sett på tenningen, slik at vifta normalt burde gå. Da kan du forsikti prøve å dytte vifta igang. Bruk en pinne eller noe sånt slik at du ikke skader deg. Hvis vifta da går er det garantert styrekondensatoren som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vifta er elektrisk da:

Du kan sjekke om det er styrekondensatoren somer gåen.

hvis vifta er en fase, noe som den ofte er og kondensatoren ikke virker "vet" ikke vifta hvilken vei den skal gå iogmed at det magnetiske feltet ikke indusere spenning. For å finne ut dette kan du starte bilen eller sett på tenningen, slik at vifta normalt burde gå. Da kan du forsikti prøve å dytte vifta igang. Bruk en pinne eller noe sånt slik at du ikke skader deg. Hvis vifta da går er det garantert styrekondensatoren som er gåen.

 

Nå er vel ikke dette tilfellet i en bil, siden det her er likestrøm og ikke vekselstrøm. Likestrømsmotorer fungerer på en annen måte...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hah, der tar dere feil les og lær:

Dere tror at det bare er vekselstrømsmotorer som indusere spenning. Dette skjer også med likestrømsmotorer, enkelt forklart består motoren av to poler, en sørpol og en nordpol hvor et permanent magnetfelt skapes pga magnetiseringen og strømmen som går i spolene som er viklet rundt magnetene . Når en leder i rotoren dreies forbi dette feltet vil det bli indusert spenning i lederen, og siden lederne inne i rotor er kortsluttet vil det gå en strøm i selve lederen som også skaper et magnetfelt som går rundt selve lederen, når dette magnetfeltet går samme vei som permanentfeltet, vil magnetkraften forsterkes på den ene siden av lederen og svekkes på den andre siden pga to magnetfelt som går mot hverandre. og slik fortsetter det, vi har ofte to "kile spor i hver ende av statormagnetene som skiver og trekker rotoren om hverandre slik at rotasjonen er kontinuerlig.

styrekondensatoren brukes for å lage brudd i den ene viklingen slik at bare en side av magnetfeltet gir indusert spenning i lederen og dette skjer bare i startfasen. gidder ikke skrive mer, når det gjelder elektromotorer blir en aldri ferdig utlerd, prøv å se på howstuffworks.com for illustrasjoner, men de har sikkert ikke noe om likstrømsmotoren, da den er liten og brukes i hårfønere og slikt utstyr optill 750watt effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestrømsmotorer brukes ikke bare ved små effekter, men alle steder det er likestrøm... Det høres for meg ut som den motoren du beskriver er en trefase asynkron kortslutningsmotor, som har lite med likestrøm å gjøre... Og en STARTkondensator som det heter, brukes for å forskyve feltet 90grader så motoren begynner å dreie. på en VEKSELSTRØMSMOTOR...

(Jeg jobber som elektriker, og har aldri til dags dato sett en startkondensator på en likestrømsmotor)

Men tilbake til topic... sett strøm på vifta du, som noen sa her... det er nok det letteste... :rolleyes:

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestrømsmotorer brukes ikke bare ved små effekter, men alle steder det er likestrøm... Det høres for meg ut som den motoren du beskriver er en trefase asynkron kortslutningsmotor, som har lite med likestrøm å gjøre... Og en STARTkondensator som det heter, brukes for å forskyve feltet 90grader så motoren begynner å dreie. på en VEKSELSTRØMSMOTOR...

(Jeg jobber som elektriker, og har aldri til dags dato sett en startkondensator på en likestrømsmotor)

Men tilbake til topic... sett strøm på vifta du, som noen sa her... det er nok det letteste... :rolleyes:

 

Si meg en ting, hvor finner du likespenning som brukes for høye effekter?

det er lite eller ingenting som jeg har hørt( jeg utdanner meg som flyavioniker) det eneste som startmotorer, men de drar jo liten effekt kontinuerlig, og det var ikke en trefase kortslutningsmotor jeg snakket om nei, vet du ikke at likestrømsmotoren har kortsluttede viklinger i ankeret da? d burde du vite synes jeg, og startkondensatorer brukes i enfase basta, hvis du sier noe annet har du fått varnglære! eller du kan bruke såkalte skyggepoler, hvis du vet hva det er da :knob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår