Gå til innhold

Ingen saaber?

Ranger emnet


Petruski

Anbefalte innlegg

Takk Oddi. Må vell melde meg inn der :) Fin bil forresten!!

Jeg har en dumpventil montert i nå som lager skikkeli me lyd :S

Har egentli ikke lyst på en sånn en. Så jeg går å venter på at en kompis skal bestille en ny til meg,men hvis det ikke er lurt å har dump så er det jo ikke vits. Noen som har hadd problemer med å sette inn green filter?

Ble mye off topic her da men :S

 

Jeg har filter, vet ikke hva slags merke det er, men kjøpte på speedparts. Da jeg monterte dette fikk jeg fiiin psjt-lyd. ikke for voldsom og ikke for lite. En i klubben hjalp meg også med å justere turbotrykk, dvs. sette på et potmeter som jeg monterte i askebegeret (!) der jeg kan justere mellom 0,5 og 1,5 i turbotrykk, sånn teoretisk sett. Har ikke måler, så jeg vet ikke hvor mye det egentlig er, men bilen drar godt:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har filter, vet ikke hva slags merke det er, men kjøpte på speedparts. Da jeg monterte dette fikk jeg fiiin psjt-lyd. ikke for voldsom og ikke for lite. En i klubben hjalp meg også med å justere turbotrykk, dvs. sette på et potmeter som jeg monterte i askebegeret (!) der jeg kan justere mellom 0,5 og 1,5 i turbotrykk, sånn teoretisk sett. Har ikke måler, så jeg vet ikke hvor mye det egentlig er, men bilen drar godt:)

 

mvh oddi

 

Høres veldig bra ut :) Har du koplet ut trykkvakten da? Trodde man bare kan kjøre me maks 1 bar hvis den ikke er koplet ut. Stemmer ikke dette?

Nå har jeg endelig fått fiksa bilen!!! Er sååå godt! Den går mye bedre enn den gjorde før. Og jeg lader med 0,9 bar igjen,istede for 0,5 som den gjorde da den ikke var i orden. Bruker din bil mange liter bensin på mila Oddi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener turboen fortsetter jo å spinne etter trykket er sluppet ut og da registrerer jo luftmasse måleren lufta som turboen suger inn og da vil den jo gi for mye bensin. Eller går den over på et slags "tomgangs program"? Noen som vet dette?

 

Lurer på dette selv, men jeg har kommet fram til at; Da ventilen dumper luft er da du slipper gassen, og gass-spjeldet lukkes. Og jeg har lest fra mange forhandlere som selger dump ventiler at siden det er lukket så er det ikke noe problem. Men men lurer svært på åssen det vil gå med min turbo vis jeg gjør om til dump. For nå har jeg en resirkulerende, og da blir jo all luft brukt som er målt. Kanskje den blir druknet med bensin?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei saabfolk! :)

Skal prøve å forklare det jeg vet, å håper at noen drar nytte av det!

På biler med luftmengdemåler bør dumpventilen være resirkulerende. Hvis den er åpen får motorn for mye bensin i forhold til luft. Det kan føre til at pluggene soter. Det er også en fordel med resirkulerende siden den kjører lufta rett inn i turboen igjen å det sørger for kortere "spoolup" tid. Alle Saaber med luftmengdemåler har så vidt jeg vet en orginal resirkulerende dump, som du hører mye bedre når det monteres åpent luftfilter. Hvertfall på min 9000 :rolleyes: Har kjørt med åpen dump på min ei stund, men motorn trives mye bedre med en resirk!

Når det gjelder trykkvakta så kan den justeres. Jeg har justert opp min slik at jeg kjører på 1 bar uten problem. tror den går opp til ca 1,3 nå. Det er sikkert mulig å koble den ut, men den er jo kjekk å ha!

 

Bare spør hvis det er noe. lover ikke noe svar, men jeg kan jo prøve..

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så trodde jeg ikke at jeg hadde den orginale bypass ventilen,men fant den etter hvert. Så fant jeg ut at den er ødelakt,så jeg blir nok å kjøre med den dompen jeg har montert i nå helt til jeg får tak i en orginal igjen.Eller noe sånt.Håper bare at det ikke er den som har gjort slik at luftmassemåleren og bensintrykksregulatoren gikk.Men man må vell bare prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei eg e eier av en saab 900 2,0i registrert i 86 men e 87 udgaven lys grønn me 4 dører.

 

selges pga mistet lappen og trenger ikke 3 biler da så da ble d bestemt at saaben sko selles. så viss noen vil kjøpe den e det bare å ringe 92462760

 

bilen befinner seg i nerheten av stavanger (rennesøy) å kan vell bare si d sånn atte bilen e strøken i forhold til andre saaber i den årgangen. Bilen har vært eid av ein gammale lærer å alldri pasert 120 kmt den e gått 200 km og e eu ok.

 

følger me helårsdekk og ett sett me vinterdekk stålfelger.

lyst intriør.

 

radio kasett

5 gir

 

pris 12000 eller bud eventuelt bytte i nyere moped. scoter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er bilder av min saab 900 turbo (97)b7e823b3.jpg

1ef09967.jpg

ebc406c8.jpg

 

Bildene er tatt når jeg kjøpte bilen og jeg har STORE planer om å bygge den om tilg 9-3 viggen.

(bare vis lomeboka er stinn)

 

Spørsmål: Jeg tror ikke det er resirk på motoren min så jeg hartenkt å kjøpe meg en dump uten resirk. er det riktig og er det lurt?

# 1985 Volvo 240 GL b230a (vinterbil)

# 1997 SAAB 900 SE Turbo (sommerbil)

http://photobucket.com/albums/y274/myrt88/

 

Member of:Saabturboclub.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalt sitter det en svart plastikk ventil på bilen din. den er resirkulerende.

På din 900 går det bra å sette på åpen dump. på biler med luftmengdemåler er det ikke fullt så smart. For mye bensin i forhold til luft, osv..

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
kan være litt vanskelig med dump som lager lyd på saab 9k turbo...vet ikkehvorfor...er bare det jeg fikk vite..

 

Det er ikke vanskelig med dump som lager lyd nei, du har nok hørt feil ;)

Jeg prøvde dumpen til en kamerat som har 92 9000 Turbo med ca. 270 gamp, og på min ble det mer enn nok trøkk, og min er orginal!

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår