Gå til innhold

Luft i kjølevæsken

Ranger emnet


Deprimera

Anbefalte innlegg

Ble den plutselig slik? Noen foranledning? Dersom det er luftbobler som ikke kommer ut i radiatoren/ekspansjonen kan vel dette gi sirkulasjonssvikt, og dermed overhetet motor. Kan også være vannpumpa som er gåen, men da lekker den ofte kjølevæske. Er det snakk om at den står stille på tomgang? I så fall kan det være så banalt som som at kjølevifta ikke starter, enten fordi vifta er ødelagt eller mer trolig at termostaten som styrer denne er gåen.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele begynte med at en kjøleslange som ligger en eller annen plass i motorområdet sprakk. Så ble denne byttet. Nå virker det som at luften/vannet ikke kommer fram slik at dampen/luften blir presset tilbake til kjølevæsken. Dette skjedde med en gang etter at den slangen ble byttet. Dette skjer uansett om jeg kjører eller står i ro en stund, men motoren blir veldig varm også etter en stund.

PS: Jeg hører en surklelyd av vannet (glugg-glugg lyd) når jeg slår av bilen.

Ride or die. or just die riding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvet dette: Sett bilen i oppoverbakke, åpne fullt for varmluft inn i bilen. Dette øker sjansen for at luftbobler kommer frem til radiatoren. Vil tro at det å gasse litt samtidig kan bidra til å dra med seg lufta. Noen biler kan være vriene å lufte, mens andre har en enkel lufteskrue. Kjenner ikke din bil, dessverre.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ut som problemet jeg hadde med min primera.

 

det som var problemet med min var at "pakningen" rundt vannpumpa lakk, og da kom det luft i kjølesystemet, og motoren kokte over for ingenting.

 

jeg byttet vannpumpa og smurte godt med flytende pakning rundt, og problemet forsvant for godt :)

 

ny vannpumpe koster vel rundt 500-1000kr på nissan tror jeg. er et lite slit å bytte den, du må av med motorfestet og festet til motorfestet på motoren. for så å lirke vannpumpa dit den skal.

 

vanskelig å forklare..:)

 

mmh, jeg må vel si at grunnen at jeg byttet vannpumpa var at jeg vasket den med avfettingsmiddel pga at det var ca. 5mm med dritt og slikt på den.

og da ble alle pakningene som er på vannpumpa ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også byttet vannpumpa. Min ble veldig varm ved sakte kjøring. Tempmåleren normaliserte seg når jeg kjørte i 80

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takker for all hjelp. Luften kommer altså inn i kjølevæskebeholderen og når den kommer inn dit så bobler det som bare det i vannet, for den luften er jo damp og luft. Så med en gang det begynner å boble så hopper og spretter vannet utav, for hvis jeg har på troppen på kjølevæskebeholderen så blir det et veldig trykk og bare vas alt sammen. Men dere sier det er vannpumpen? Må vel ha den inn til en liten sjekk i morgen bare for å være helt hundre prosent sikker, så det ikke blir byttet feil.

Ride or die. or just die riding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de om å sjekke nøye. Da jeg hadde den på verksted så sa de at det var lite vann på radiatoren bare. Men det trodde jeg ikke noe på så jeg ba de om å sjekke bedre og da fant de ut at det kom bitte litt vann fra pumpa. Den Primeraen jeg muligens skal bytte til meg har de også byttet pumpa på.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så tok jeg feil, toppakningen er gåen. Dette blir en billig affære, jaddah!

Hørtes jo umiskjennelig ut som topppakning fra børjan dette.

Åssen skal den greie å "suge" luft i vannpumpa da trykket er høyere inni enn utenpå, doh ?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer luft i kjølevæsken 5 minutter etter at bilen er startet, det bobler også blir motoren veldig varm. Etter en stund koker vannet i kjølevæske tanken.

Noen som har noen meninger om hva dette kan være?

 

Jeg stemmer for gåen toppakning.

 

Når den antenner, blir det høyt nok trykk til at noe av eksosen forsvinner forbi toppakningen og ut i en kjølekanal.

 

Det var det som skjedde på patrolen min i hvertfall. Der boblet det godt i ekspansjonstanken, men den gikk ikke noe særlig varm.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår