Gå til innhold

Endelig min første bil!

Ranger emnet


Paest

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig kjøpt min første bil i den halvmodne alder av straks 22, en 1987 Golf GL som snart passerer 300 000. Har ikke fått kjørt opp enda, men det blir snart. Tanken var å kjøpe en bil i grei stand så jeg slipper å mekke så alt for mye, siden jeg har 0 erfaring med bilmekking. Har ikke tenkt å lage noe prosjekt som jeg har sett Kimojajajamensan har gjort, da jeg verken har tid, penger eller kunnskap til noe sånt. Men må jo pynte litt på golfen. Den er rimelig pen i lakken som den er nå, men litt småting er det jo selvfølgelig på en så gammel bil. :) Veldig lite rust så langt, og eneste feil som ble funnet på motor var at klipsene til luftfilteret ikke var klipsa på etter sist det ble bytta. Innvendig er den så godt som strøken også. Fikk med kvitteringer for reparasjoner som har blitt gjort de siste 2 år, så godt som alt av slitedeler har blitt bytta ut, og hadde 0 feil på siste EUkontroll.

Kvitteringer for rep og skifte til litt over 12000.

 

Her er golfen trygt parkert hjemme etter å ha kjørt 15 mil for hentings.

DSC00224.gif

Som dere sikkert ser trengs det nye felger, lykter, for å nevne bittelitt.

 

Ellers er det småting som skal plukkes på høggern etter hvert :)

DSC00210.gif

 

Fant forresten 16kr og ei sikring under den gearkonsollslufsa. WOHO! :rolleyes:

DSC00209.gif

 

Fikk meget bra pris på et sett baklykter av en kar her på forumet, så de originale ble fort bytta ut.

DSC00207.gif

DSC00206.gif

DSC00218.gif

 

Blir vel nye felger når skattepengene triller inn på konto, og emblemfri grill m/angel eyes om noen få uker, så får jeg prøve å pusle litt med anlegg i bilen så lenge. Står en relativt sliten cdspiller i nå, som må byttes ut snart.

DSC00205.gif

 

Kjøpte en sub her en dag også, må jo få flytta rundt litt på lufta inni golfen, men var akkurat så den IKKE passa mellom hjulbuene/buene rundt demperen bak, så den må stå litt sært for å få plass. Den tar opp i hatthylla så får prøve å lage ny hattehylle selv ei helg med hull i så sub'en ikke kveles? Noen som har noe peiling på dette?

golfsub.gif

 

 

Må vel slenge opp et par større høyttalere bak enn de som fulgte med, er stygt redd de har sett sine bedre dager.

DSC00216.gif

 

Har som sagt ikke særlig peiling på dette, men her er da forsterkeren jeg håper skal drive det hele.

DSC00220.gif

 

 

Handleliste: (redigert 27/9)

(X)Emblemfri grill

(X)Angel eyes lykter/glassklar m/kryss

90 fangere

Felger+dekk (RH AD Cup?)

(X)Høyttalere foran og bak

Breddere?

Cdspiller

(X)Fancy ratt

(X)Blanke eller sota blinkerter

Lakkere speil/nye speil

(X)Fancy gearmansjett m/girkule

badlook grill-list

Senk (ikke første prioritet, men likevel. Golfen går på krykker nå)

88' dører (samme som over)

mono-visker med tid og stund

 

Ca 1 mnd igjen til jeg har kjørt opp!

Bare teori og oppkjøring igjen.

 

 

Regner med jeg kommer til å spørre en del om ting og tang underveis, så her har jeg ihvertfall en tråd jeg skal prøve å samle ting til.

 

Edit: mer på handleliste

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg endelig kjøpt min første bil i den halvmodne alder av straks 22, en 1987 Golf GL som snart passerer 300 000. Har ikke fått kjørt opp enda, men det blir snart. Tanken var å kjøpe en bil i grei stand så jeg slipper å mekke så alt for mye, siden jeg har 0 erfaring med bilmekking. Har ikke tenkt å lage noe prosjekt som jeg har sett Kimojajajamensan har gjort, da jeg verken har tid, penger eller kunnskap til noe sånt. Men må jo pynte litt på golfen. Den er rimelig pen i lakken som den er nå, men litt småting er det jo selvfølgelig på en så gammel bil. :) Veldig lite rust så langt, og eneste feil som ble funnet på motor var at klipsene til luftfilteret ikke var klipsa på etter sist det ble bytta. Innvendig er den så godt som strøken også. Fikk med kvitteringer for reparasjoner som har blitt gjort de siste 2 år, så godt som alt av slitedeler har blitt bytta ut, og hadde 0 feil på siste EUkontroll.

 

 

 

Handleliste:

Emblemfri grill

Angel eyes lykter

90 fangere

Felger

Høyttalere foran og bak

Breddere?

Cdspiller

Senk (ikke første prioritet, men likevel. Golfen går på krykker nå)

 

 

Ca 1 mnd igjen til jeg har kjørt opp!

 

 

Regner med jeg kommer til å spørre en del om ting og tang underveis, så her har jeg ihvertfall en tråd jeg skal prøve å samle ting til.

 

Blir bra :)

Hvor mye må du gi for grillen og lyktene? har jettafront jeg nå men har lyst på angeleyes og runde lykter kanskje :)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke det rimeligste, men om jeg ikke husker feil får jeg angeleyes til den greie sum 1050kr pluss frakt. Emblemfri grill kjøper jeg fra en eller annen websjappe i norge, ca 600 pluss frakt.

 

 

Var og kjøpte en sånn kabelpakke med "alt du trenger" for kobling av anlegg i bil, får se om jeg får brukt noe av det til å vekke subben bak.

 

Noen som ser hvilken grill det er forresten? Kan slenge opp klarere bilder iløpet av kvelden. Tror det er en Hellagrill. 4 stk firkanta lykter. Selges med lykter om noen er interessert. :)

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli dags for å bestille ny grill snart nå, men er usikker på hvilken jeg bør gå for... Ser det er to tilsynelatende like på Norsk Bildelsenter.

 

Denne og denne

 

Ser den første "erstatter også original metallist under grillen. (Lista er støpt i sammen med grillen i plast)

Den nedre delen kan lakkeres på samme måte som den originale lista."

 

Bør jeg da gå for den med metalllist støpt i plasten, eller hur? Jeg har som nevnt lite peil på slikt fra før av.

 

 

 

DSC00225.gif

Har kjøpt en kabelpakke så jeg får kobla opp sub også, men venter fortsatt på kyndig hjelp til å koble sammen. Jeg har allerede begynt å legge kabler rundt om i golfen, og på høyre side gikk det greit med signalkabelen. Ble verre når jeg skulle legge plusskabelen(?) som skal til batteriet, hvor får jeg lurt den igjennom torpedoveggen? Hvor har dere valgt å koble til jording til forsterker bak?

 

Hadde forresten bursdag den 1. mai, og fikk faktisk gavekort på bilradiospesialisten.no, så blir så jeg kjøper et par større høyttalere til hattehylla som jeg får iløpet av uka, og et par små fronthøyttalere.

Jeg kvier meg litt for å kjøpe 6x9 høyttalere, liker rett og slett ikke hvordan de ser ut. Er dette bare tull og forfengelighet og de gir best lyd, eller er det gode runde høyttalere som er tingen?

 

Har såvidt begynt å titte på felger også, siden skattepengene kommer mer og mer innenfor rekkevidde, er det noen som har noen pent brukte pene felger til overs som de vil selge til sommeren?

 

Mye spørsmål på en gang, setter stor pris på alle svar. :)

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er å lage seg et eget jordfeste...kjøpe en terminal som skrus fast i bilen, og så skrur du ledningen fast i den. Et annet mye brukt jordingspunkt er festet til sikkerhetsselen. Hvis du ser på torpedoveggen under bremseservoen skal det være et par gummiforinger du kan trekke gjennom. Du ha gummiforing rundt gjennomføringen, hvis ikke er det et tidsspørsmål før det kortslutter. Husk sikring max 30cm fra batteriet.

 

Fordelen med en grill med den nedre i plast er at den metallista er utrolig utsatt for steinsprut...så det blir rimelig fort mye flekking på den. Men på plast må du lakke med mykner i lakken, ellers vil den sprekke opp...lakken altså.

 

Egen erfaring tilsier at composett med to adskilte elementer for midbass/mellomtone og diskant gir best lyd. Men et godt par 6x9" holder i massevis for de fleste. Blir sikkert å slenge inn et par sånne i Volvoen. Billige 6x9" drevet rett på spilleren eller med en dårlig forsterker gir som regel ikke noe bra lyd. Man får vel hva man betaler for. JBL Decade er jo en gammel klassiker, men dyr.

 

Mitt tips: Dropp høyttalere i hattehylla, bygg om dørsidene og klem inn et par gode 6,5" der! Altfor mange begynner i feil ende med 4" foran, 6x9" bak med mest lyd derfra, og noen enorme 12" eller 15" så det eneste som er av lyd er enorme mengder bass, og skrikende diskanter fra de overtynte høyttalerne.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, genialt med så kjapt svar!

Skrikende diskant ser jeg mørkt på, men vet ikke om jeg har tålmodighet til å vente med anlegget til jeg får fiksa høyttalere i dører. Det er så absolutt noe jeg har lyst til å prøve, men det får bli litt senere i sommer når jeg får litt mer tid og penger.

Sitter også og grubler på dynamo/batteri/forsterker... Forsterkeren er vel 800w, er det strengt tatt nødvendig å kjøpe større batteri/dynamo? Evt hvor stort?

 

Tror faktisk jeg går for den med plastlist, 100 kr billigere men litt kjipere å lakkere, det går opp i opp. Får mye spray for 100kr på biltema! ;)

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, før du trenger noe større skal du ha et rimelig heftig anlegg.... Hadde 90A dynamo i den forrige bilen min med et anlegg på godt over 1000W...ekte watt. Men sjelden man utnytter maks da.

Da gikk bilen tom for strøm mens jeg kjørte hvis jeg dro på ekstremt mye. Lysene forsvant og bilen fjusket og begynte å hakke og rykke...ikke kult i 90km/t...

Men da hadde jeg også 2x13" Focal drevet i 1,5ohm, og frontsystem bestående av 4stk Focal 6,5" + 2x4" + 2x1"...galskap.

 

Beste investeringen du kan gjøre når det gjelder strøm er å kjøpe deg en kondensator. Garantert trenger du ikke gjøre noe med batteri eller dynamo så lenge det er i god stand.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planene er å kjøre for noe enkelt som disse bak med noe slikt foran, og heller legge i litt ekstra på spiller og oppgradere/slenge inn noe ekstra i dører om det blir for kjedelig. :) Regner med det blir kondensator rundt skattepengetider også, er gla for at jeg betalte skatten med rævva i fjor, når jeg får igjen en grei slant nå.

Kablene til frontsettet er morkna opp, men de sitter i noen "sukkerbiter" med en rund og en flat stift i ei rekke med sukkerbiter, er det noe spesialplugg eller er det av den gode gamle typen som brukes på gamle hjemmestereoanlegg?

 

|------

| I o |

|------

 

skjønner? :)

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å prøve å få deg et par originale dørlommer med plass til 5" så kjøper du et par 5"....hadde først 4" foran i forrige bilen, men man får ingen midbass, og da låter det piss uansett....og da hadde jeg et Focal composett til over 2000 for 4" og diskant.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det ble litt vel mye prat om lyd og jåleting for enkelte, så her kommer andre ting som har blitt gjort nylig:

 

Skiftet elektrisk del av tenningslås

Skiftet tenningslås

Renset/justert forgasser

Justert tomgang/tenning

Skiftet gearolje

Skiftet utluftingsslange

Skiftet bunnpannepakning

Skiftet simmeringer drivaksler

Skiftet toppdekselpakning

Skiftet simmeringer veiv og kamaksel

Skiftet registerreim

Skiftet støtdempere bak

Justert hjullager begge sider bak

 

 

Og null feil på siste EU-kontroll. :)

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det ble litt vel mye prat om lyd og jåleting for enkelte, så her kommer andre ting som har blitt gjort nylig:

 

Skiftet elektrisk del av tenningslås

Skiftet tenningslås

Renset/justert forgasser

Justert tomgang/tenning

Skiftet gearolje

Skiftet utluftingsslange

Skiftet bunnpannepakning

Skiftet simmeringer drivaksler

Skiftet toppdekselpakning

Skiftet simmeringer veiv og kamaksel

Skiftet registerreim

Skiftet støtdempere bak

Justert hjullager begge sider bak

 

 

Og null feil på siste EU-kontroll. :)

 

vet dette er super OT, men hvordan justerer man bakhjulslagrene ?? :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet dette er super OT, men hvordan justerer man bakhjulslagrene ?? :)

 

Kan gjøre det én gang for å komme seg gjennom en EU-kontroll? Stramme litt...sånn at man akkurat tar bort slakken....(den kommer tilbake etter et par uker da... :rolleyes: ) Trodde da du visste det:D

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da var det en stund siden sist, men har blitt gjort lite enda, annet enn kobling av anlegg. Fant ut at jeg kjøper en boss-forsterker til for å drive bakhøyttalere. Snuser litt etter dørlommer med plass til høyttalere også, så jeg får mer lyd foran enn to skrikende 4".

Felg+nye dekk regner jeg med det blir når skattepenger kommer, siden pizzaskjærerne som står på nå ikke er direkte pene å se på.

Felgene jeg tenkte på om jeg skal kjøpe nytt er RH AD Cup, er usikker på dimensjon enda, men det får vi se på. Enten nye felger og senk senere, eller billigere brukte og senking ganske kjapt. Kan ikke blodsenke, for jeg er så heldig at jeg har minst 3 fartshumper i alle 3 veiene som går ut fra krysset jeg bor i. :scared

 

Så om noen har noen pent brukte felger liggende, ta gjerne kontakt!

Bilder er selvfølgelig et must. :)

 

Ellers blir det JBL Power P-953 9x6 bak om et par uker, og litt fiksing av hattehylle når jeg får tid, det ser så jævli volvo240 og nord-trøndelag ut i bagasjerommet som det er nå, det kan vi ikke ha noe av.

 

har også slengt meg på bestilling av angeleyes, håper det blir fart der snart, og bestiller emblemfri grill med få riller samtidig som bestilling av høyttalere.

 

Ellers venter jeg på å få svar på søknad om å få kjøre opp så jeg får gjort unna teori og oppkjøring i en fei.

 

Og ja, har fått skilter på golfen, så blir litt øvelseskjøring med mor. :/ Håper å bytte hu ut med yngre, penere variant som jeg ikke er i slekt med når jeg får kjørt opp. :)

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår