SeaLion Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 ... og den er like aktuell i dag som for 2 år siden. Som noen har nevnt, for å kunne ha en sjangs må man begynne med et nisjeprodukt der få andre er gode på teknologien, f.eks en elbil (f.eks Think og Kewet), eller et produkt som ikke er særlig prisfølsomt (f.eks en supersportsbil), eller et produkt der kundene godtar et lavt utstyrsnivå (f.eks en lavvektsportsbil). Hvis noen i Norge hadde søkt om personer med know-how i utenlandske bilmiljøer, så finnes det mange nok opprinnelige nordmenn der som sikkert kunne tenkt seg en bilproduksjonsjobb i hjemlandet. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondaGirl Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Har ingen tro på at det er mulig å produsere og selge biler i Norge. Pivco kan visstnok fortsatt levere elbiler i Norge, men for samme prisen kan man kjøpe en ny A4, BMW 320 etc. Bare batteriet til vår gamle Think koster 178 000 ferdig fortollet med avgifter. Prisen fra produsent i Florida er 12700.- http://enerdel.com/content/view/129/61/ Heia Norge :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondaGirl Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Kewet VeltePetter'n, "ligger" godt i svingene den. Bokstavlig talt :O Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carleet Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Norge kunne jo gjort det stort i med hydrogen bilene, det er faktisk 1 nordmann 2 engelskmenn og 2 tyskere(designere) om jeg ikke husker helt feil som produserte gm sin hydrogenbil, den ble vist på discovery for 2-3år siden, en dokumentar om hydrogen og hvordan de kan få bilene til å fungere uten feil. Norge har vanvittig mange gode ingeniør`er som kunne ny produsert biler som kun gikk på vann og strøm, der har vi gode kunskaper og sjansene for å utvikle dette er stort. men desverre for dyrt pga avgifter og alt mulig annet til staten, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders- Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Hydro aluminium har jeg hørt er verdens største produsent av lettmetallfelger? Siter Volvo 940Turbo Classic 1997 [X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981 [X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carleet Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Hydro aluminium har jeg hørt er verdens største produsent av lettmetallfelger? Stemmer vel ganske bra det;) om de ikke gjør alt i norge lager de alu. og sender det værden over så andre kan produsere, hvis ikke andre lager alu. med hydros oppskrift på alu. da betaler de for hvertfall hydro for all produksjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espsko Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Prisen fra produsent i Florida er 12700.- http://enerdel.com/content/view/129/61/ Håper ikke den pressemeldingen hadde noe med at prisen fra produsent er 12.700 å gjøre? Der sto det nemlig bare at en kontrakt var inngått på batteriproduksjon, og at prototypene skulle være klare i 2008? Siter Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for. PCN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Verdens største produsent av råaluminium er ikke Hydro, men usanske Alcoa Inc. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidK Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 haha, skulle likt å sett hvordan den bilen/bilene hadde sett ut. nei da tror jeg heller jeg hadde kjøpt en suzuki istede :P Som skapt for norske forhold =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Hvis Think ikke hadde vært designmessig hjernedøde hadde de lyttet til 2 engelske bildesignere som fikk i oppgave å se om de kunne endre Think til en kanonselger... Gikk faktisk en dokumentar om det på tv. De lagde Think om til en genial flerbruksbil... Man kunne lett endre den fra pickup til minivan til personbil med noen enkle håndgrep. Og den fikk det Think totalt mangler: Attitude. Den var rett og slett tøff. Men,Think kunne ikke "endre sitt geniale rammedesign" fordi en utviklingskostnad på denne jobben ble estimert til 12 mill (?= tatt på husk) og det var "alt for dyrt"... Sikkert dyrere enn å lage en drøss biler som ikke blir solgt selv om de selges til kostpris...riiight.... Idioter,er dessverre ikke dekkende for hva de er. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2007 De lagde Think om til en genial flerbruksbil... Man kunne lett endre den fra pickup til minivan til personbil med noen enkle håndgrep. Idéen er gammel, italienske Ghia utførte samme triks på en konseptbil for Ford på 70-tallet. Mercedes hadde et lignende konsept på 80-tallet. Men felles for slike løninger er at de er dyre å produsere (en litt mer praktisk Think som kostet det dobbelte vil neppe selge særlig bedre), og vanskelig oppfyller alle sikkerhetskrav. Dessuten må ekstradelene oppbevares en plass når de ikke brukes. Citroën har en beslektet løsning på sin C3 Pluriel. Det som i utgangspunktet sikkert var enkle håndgrep ble ikke like enkelt i virkeligheten, og de avtagbare takbøylene har ingen alternativ plassering i bilen, så demonterer man taket så må det oppbevares hjemme (eller et annet sted). Kjører man åpent en dag og det begynner å regne blir det altså våtere og våtere i bilen inntil man kommer hjem. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paroa Skrevet Oktober 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 Jeg kjøper glatt den nye FYK bilen om den blir satt i produksjon! Den har 300 hester og veier 800 kilo skal vist koste rundt 500.000kr om den blir satt i produksjon. http://youtube.com/watch?v=KN3iMSR1ys4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2007 FYK er en god idé i seg selv, bortsett fra at den foreløpig er altfor nisje-preget. Og da tenker jeg ikke bare på at den er en sportsbil, noe som i seg selv begrenser markedet. Men i tillegg benytter den en type drivstoff som ikke brukes i noe annet kjøretøy i hele verden. Å tro at bensinstasjoner setter opp spesielle pumper som kun kan benyttes av en eneste nisjesportsbil med liten utbredelse, det blir som å tro på julenissen, altså fullstendig urealistisk. StatoilHydro er riktignok hovedsponsor for prosjektet, men baktanken deres er nok mest å vise andre bilprodusenter at drivstoffet (som er en blanding av litt hydrogen og mye naturgass) faktisk er såpass brukbart at også andre vil utvikle biler for dette drivstoffet. Hjemmesiden til FYK-prosjektet: http://www.fyk.no/ Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paroa Skrevet Oktober 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2007 Ja, men jeg tenkte jeg skulle nevne den når du sa dette: ... og den er like aktuell i dag som for 2 år siden. Som noen har nevnt, for å kunne ha en sjangs må man begynne med et nisjeprodukt der få andre er gode på teknologien, f.eks en elbil (f.eks Think og Kewet), eller et produkt som ikke er særlig prisfølsomt (f.eks en supersportsbil), eller et produkt der kundene godtar et lavt utstyrsnivå (f.eks en lavvektsportsbil). Hvis noen i Norge hadde søkt om personer med know-how i utenlandske bilmiljøer, så finnes det mange nok opprinnelige nordmenn der som sikkert kunne tenkt seg en bilproduksjonsjobb i hjemlandet. Med Statoilhydro i ryggen kan det godt skje saker å ting med fyk prosjektet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2007 Joda, Statoil har fått i gang ting før óg. De var nemlig en av hovedsponsorene da selskapet Pivco ble opprettet for 17 år siden. Pivco skiftet senere navn til Think. Men selv om elbiler er et nisjeprodukt, så finnes det en utbygd infrastruktur for elbiler, nemlig stikkontakter, hele landet er fullt av de. En sær sportsbil er i seg selv et nisjeprodukt, selv om den går på alminnelig tilgjengelig drivstoff (bensin eller diesel). Men når en nisjebil skal gå på et nisjedrivstoff, da er jeg redd at selv med støtte fra StatoilHydro, så blir kundegrunnlaget altfor snevert. Jeg liker FYK, jeg synes den er tøff. Men kjør den heller på f.eks etanol eller E85, selv det stoffet finnes det flere pumper for (f.eks i Sverige) enn det finnes NaturalHy-pumper. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.