Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den gjør nok det skal du se, uten baksete og med fjerning av asfaltmatter. Samt da tømming av bagasjen min :P

 

Jeg har sikkert over 100kg i bagasjen nå.

 

Hadde vært fett da! Vi får se hva Kningern sin vekt viser når den tid kommer. Husk at du får turbo, rør, ic ++ i motorrommet også. Ekstra oljekjøler?

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det halvbur med skrudde dørstrevere da? Kunne du sveise det selv eller måtte det være lagd av en godkjent burbygger?

 

Her er svaret jeg fikk av bt:

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/Volvo242/veltebur_soeknad-rollcage/DSC07169.JPG

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/Volvo242/veltebur_soeknad-rollcage/DSC07170.JPG

 

Hadde vært fett da! Vi får se hva Kningern sin vekt viser når den tid kommer. Husk at du får turbo, rør, ic ++ i motorrommet også. Ekstra oljekjøler?

 

Ja, men det utgjør ikke så mye..

Twinturboene er så små, samt manifoilene på twinturbos veier betraktelig mindre enn N/A manifoilene gjorde.

 

Jeg har ikke veid de, men jeg har jo løftet mye på twinturbos, festet på manifoiler.. Når jeg demonterte N/A manifoilene, så bare: what the hell!

 

De var tunge!

 

Anyhow, er noen kg trykkrør ja, samt oljekjøleren veier jo litt. Blir litt ekstra væske i sirkulasjon, som blir ca 1kg/1l.. Men jeg har jo fremdeles ting jeg kan ribbe ut av bilen..

 

Når jeg nå går for 2 seter, så er det ikke lengre noe komfort å tenke på.. Tenker at når jeg først begynner å ribbe, bør jeg ikke ribbe litt, men ribbe "alt"..

 

dvs. jeg kommer ikke til å fjerne sentrallås og alarmen da :P litt lazy må jeg få være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke svaret ditt fra BT, må halvbur være godkjent eller er det lov og lage det selv om en ikke skal bruke bilen på bane?

 

Nei, det de sier:

Bur som går lengre frem, enn bak fremste seterad, vil biltilsynet ikke anbefale godkjent.

 

Grunnen er at biler som er lisensierte rallybiler, o.l., har ekstrautstyr ved banekjøring.

 

Man kan derimot ha avtagbare dørstrevere (som illustrert på delbur til pedersens) og de kan da monteres under banekjøring!

 

De vil mao. ikke nekte deg å godkjenne et halvbur, selv om de kan se du har skrudd av dørstrevere.

 

Samme her. Også synes jeg det sto at du kunne bruke 4-punkt?

 

Nei, de sier 4-punkt blir brukt i rallybiler (som da hindrer at man "slenger borti" buret).

 

Det jeg har hørt rykteom før, er at man kan registrere en bil som gateløpsbil. Ryktet sier også at man fremdeles kan bruke den som bruksbil.

 

Om det stemmer, kan man da ha helbur og godkjenne til gate.

Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har ikke planer om å ha mer enn halvbur uansett, da jeg vil ha dashboardet mitt inntakt, samt jeg har ikke noen råe seter enda :P

 

Det var dette buret jeg la ved som illustrasjons-skisse:

halvbur.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, nå kan jeg snart telle dager på fingrer, til jeg kan hente motoren hos Kenneth.

 

Han skulle også se om han fant igjen vannslange/rør til turboer som han brukte, samt han skulle gjenge opp retur på motoren og montere det med banjo.. Så da skal "alt" være på stell, eneste jeg må ordne er å få fatt i IC og litt smått..

 

Håper og tror bilen blir klar i Juli :-) Motorbyttet tror jeg blir ferdig ca. slutten av Juni, men så er det jo alltid en del custom arbeid, som ny downpipe/kollektor+++ og det er jo alltid ventetid på deler, etc. Men håper som sagt det går på stell i Juli en gang, har savnet å kjøre med R6en.

 

Jeg skal også se om jeg ikke klarer å få byttet skjerm nå i sommer (står på økonomi, ikke innsatsvilje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussa litt på den søknaden din, eller igrunn svaret...

Sånn som jeg tolka det når jeg bobla pent igjennom var at hvis bilen er godkjent av NBF og at du har vognbok på eks bakkeløp så kan du få det godkjent? Er noe sånt jeg har tenkt på også..

Men for å få den godkjent som bakkeløpsbil e.l. så må en ha endel annet skrot da. Som panserlåser, store skvettlapper, hovedstrømbryter utvendig og div lull-lull...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bra det her Olav, godt det er flere som skal ha 6 syl og snurre`r

 

Ja, det nærmer seg nå :-)

 

gleder meg utrolig mye til denne er på veien igjen :D

 

lykke til DaButcher :D

Takk :-) Tror jeg gleder meg mer enn de fleste, men jeg vet damen min gleder seg ganske mye også, hun skal jo få prøve den.

 

Stussa litt på den søknaden din, eller igrunn svaret...

Sånn som jeg tolka det når jeg bobla pent igjennom var at hvis bilen er godkjent av NBF og at du har vognbok på eks bakkeløp så kan du få det godkjent? Er noe sånt jeg har tenkt på også..

Men for å få den godkjent som bakkeløpsbil e.l. så må en ha endel annet skrot da. Som panserlåser, store skvettlapper, hovedstrømbryter utvendig og div lull-lull...

 

Ja, du er inne på det jeg snakket om..

Angivelig skal en NBF godkjent løpsbil få lov å ha helbur, men jeg vet ikke om det er restriksjoner på bruk av en NBF godkjent løpsbil? Kan de feks. klage over at du kjører NBF løpsbil til kinoen?

 

Er en i surnadaln som har godkjent halvbur av bt som han sier selv..

 

Ja, halvbur er ikke noe problem å godkjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår