Gå til innhold

Hvor får man 24V halogen pærer til downlights?

Ranger emnet


svenskgeneral

Anbefalte innlegg

Jeg skal montere downlights i en russebuss, hvor det er 24V. Så jeg lurte på om noen vet hvor man får kjøpt 24V halogen pærer til downlights.

Lurer også på hvor man får tak i dimmer til 24V, blir rundt 400w til sammen.

 

Takker for svar :)

 

Hvis du ikke får tak i 24v, så kan du jo bare koble to og to i serie. Det finnes også "spare"spotter med leds som knapt bruker strøm, hvis du er bekymret for strømforbruket (det er man vel vanligvis ikke på en russebuss)

 

evnt. kan du kjøpe en 220 v inverter og dimmer. Clas Ohlson har en på 600w til 1000-1500,- elns

 

Biltema har en 300w til snill pris.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste og billigste er nok å seriekoble to og to som er sagt ja.

LED spotter er jo 12V de og så det er samme kobling, gir nok ikke mye lys men sparer en del batteri.

 

Jeg har ikke prøvd led spotter, men andre som har testet sier at de gir en del mindre lys enn vanlige, i tillegg gir de et mer hvit-/blåaktig lys.

 

For "dimming" burde det gå ann å lage til et opplegg der man enten seriekobler to,tre eller fire lamper. Litt kreativ elektrisk kobling burde gjøre susen :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men da kobler jeg i serie da. Funker vell fint det. Men den dimmeren blir jo veldig dyr da. Foresten noen som vet hva man gjør med lys om natta og når bussen står stille i lengere tid? Trekker mye strøm. Det blir 20 downlights med 20W pære i hver. Det blir jo 400W til sammen. Altså 16,6A.

 

Sparepærer? Bruker nesten ikkno strøm.

 

Har dere buss uten aggregat?

 

Det finnes en del fiffige løsninger. Du bør ha egne startbatterier, som ikke brukes til lys. Hvis du kobler et relee med styrestrøm fra en sak på dynamoen, skal du få til slik at batteriene er koblet sammen når motoren går, men ikke når motoren ikke går. Derved får du ladet batteriene, uten fare for å tappe startbatteriene.

 

Det blir vel gjerne litt stereoanlegg også?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår