Gå til innhold

Problemer med bensin- og temp.måler + diverse annet på 96 Volvo 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Varte ikke så lenge med stabil tomgang nei. Startet den opp idag, og begynte slik den alltid har gjort. Detter ned 50 - 100 rpm mens det rister i bilen. Ble ikke noe bedre når den ble varm. Kan være det bare er innbilning, men tror den drev å ristet/rykket litt når jeg lå jevnt på 60 i 4. gir på søndag. Kan være det bare var innbilning som sagt, men er vel ikke så unaturlig at den skulle rykke litt på 2000 rpm når du kjører siden den gjør det når jeg holder den på 2000 rpm og står stille. Skal bytte bensinfilteret nå til helga kanskje, kan dette hjelpe noe eller?

 

Kommer fortsatt endel damp/vann ut av potta, men idag var det ikke helt rent lenger. Var noe grått flytende som ikke løste seg med vannet men ble lignede i flak på toppen. Når det tørket på kanten av isboksen var det sølvaktig farge. Hva kan dette være? Kan det ha noe med den bensinrense vesken jeg helte på?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å skifte bensinfilteret vill neppe hjelpe nei.

Men som de andre sa.. det kan ha noe med katta å gjøre.. siden jeg ikke har katta på min er jeg ikke kjent med dette.

Den vesken som kommer ut kan ha noe med rensingen å gjøre ja..

men sjekk tomgangsregulatoren.

Er verksteded grei med den får du lovt å prøve den og levere tilbake om det ikke er den det er feil på.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bytta olje\oljefilter og bensinfilteret i helgen, i tilegg tok pappa en motorvask med høyttrykk som den likte veldig dårlig! Startet fint med en gang, men døde ganske fort og klarte ikke å gå på tomgang. Sto og gikk opp og ned slik som den har gjort før, bare enda mer ekstremt og tilslutt stoppa den. Fikk ikke liv i den før jeg fikk slept den igang og holdt den på ca 3000rpm. La en takstein på gassen og lot den stå på 3000 rpm i 10 - 15 minutter og den fikk da ryke fra seg litt og sveiv fint etterpå. Kan ikke se at det kommer noe vann ut av eksosen heller nå lengre, men har bare sett etter å ha kjørt en stund med den. Mulig det bare er når den står lenge på tomgang det kommer. Synes også den sveiv jevnere på tomgang nå en den har gjort før, men får se om det har forbedret seg noe etterhvert. Mulig det bare virket som den var bedre.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper dere seriøst har lært nå da.. man skal ALLTID bruke lavt trykk og varmtvann om du har muligheten.

 

Det som har skjedd er det er kommet vann inn i fordeleren, er du heldig klarer du å fordampe dette bort. men helst bør du skru opp og tørke rent..

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tro vi begyner å lære av det nå.. Ikke hatt oppe fordeleren enda, men får se om jeg tar den opp en dag. Virker jo fint nå da. Gjorde det samme med bobla fra 1974 i fjor, men hadde ikke så mye imot det den.. Gikk 10 minutter på 3 sylindere den før den 4. kom med.

 

Må få tatt en skikkelig motorvask på Volvoen en dag, men vet ikke helt hvordan jeg skal få den ren.

 

Tor jeg har funnet ut at det bare kommer vann ut av eksosen når den står lenge rundt tomgang. Når den sto i 10 - 15 minutter på 3000 rpm kom det ingen ting vann og kunne heller ikke se noe etter å ha kjørt 10 mil med den. Er noe grått noe også i det vannet som kommer ut..

 

Sviver fortsatt litt ugjevnt på tomgang, men er det noen måter jeg kan sjekke tomgangsregulatoren på?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg veldig usikker på, men jeg har hørt at et veldig skittent luftfilter kan skape litt ujevn tomgang. Har du sjekket dette? (Gidder ikke å lese alt)

Jepp, har hatt det ute og banket på det, og kom ikke noe støv eller noe fra dette, så er nok ikke veldig lenge siden dette er byttet..

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute i dag og prøvd å teste bensin og temp- måleren. Fikk noen ark med feilsøking av denne fra Volvo for en stund siden, og der står det at man kan teste de med å sette mellom 2 og 8 Volt på noen skruer bakpå. Fant bare et batteri på 3,2 V ca, men da var det ingen reaksjon i de. Fant så et på 9V og da gikk bensinmåleren opp til et lite stykke under full og sto der litt, før den begynte å synke veldig sakte ned og stoppet på det røde feltet. Temp. måleren var det ingen reaksjon i, så er vel instrumentet som ikke funker da? Noen som vet om det er veldig mye jobb å bytte dette? Må man ha av rattet og sånn eller? Hvis jeg må ta av rattet får jeg heller sette den på et verksted å la de gjøre det pga. airbagen.

 

Har også sett at i releboksen mangler det et rele, og regner med dette må være til noe ekstrautstyr eller noe siden det ikke er der. Der det er rødt på dette bildet under skulle det vel eller kunne det stått et relé. Det er ledninger koblet til sokkelen til reléet. Står en "H" ved siden av der det skulle stått.

Forum17.jpg

Noen som kan si meg hva de forskellige relène er til? Leste i Haynes boka at dette skulle stå under dekselet, men står ikke noe der hos meg. Noen som vet en plass jeg kan finne en forklaring på hva de forskjellige er hvis ikke?

 

Noen som vet om hva sentrallåsen består av? Er det mer en de 4/5 sentrallåsmotorenen i dørene og det reléet eller hva det er på venstre side foran ved døra? Skal bytte ut noe av det med fjernstyrt sentrallås så..

 

Edit: Angående den litt ustabile tomgangen virker det som den går gjevnere og uten så mye rykking når den blir varm. Er værst når den er kald synes jeg, men meker det når den er varm også. Hva kan dette være? Skiftet også plugger på den for en liten stund siden, og disse var da litt svarte og tørre, og ligner mest på de som det står i Haynes boka mi er når den får for fet blanding. Synes også den er litt treg til å starte i forhold til andre bensinmotorer fra rundt 96 med innsprøytning. Må kinne/file endel sekunder før den starter. Kan noe av dette ha noe med tomgangen å gjøre?

 

Har ogås lagt merke til at jeg ikke klarer å høre noen lyd fra bensinpumpa, men har hørt at andre hører denne ganske godt på noen biler. Hvordan skal jeg klare å høre om den virker? Men hvis ikke den hadde virket hadde jeg vel merket det ganske godt?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg har sagt tidligere til deg.

Det er HELT normalt at du må file i kanskje 1-3 sekunder før motoren starter.

Det er ingen normal som viser hvor mange runder en motor skal gå rundt før den starter.

 

noen er stillt på noen få omdreininger mens noen andre trenger litt flere.

 

 

Tomgangen: Skift trykkregulatoren... skift bensinfilter... kan jo hende den sliter med tett filter slik at strømmingen med bensin ikke bilr jevn som den skal bli.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinfilteret er skiftet, uten at det hjalp noe. Trykkregulatoren koster 1533,- så skal være veldig sikker på at denne er feilen hvis jeg skal kjøpe ny, ellers får jeg prøve å finne en billig brukt en. Kan jo igrunnen være mye rart har jeg høre. Hørt at det kan være fukt eller noe i fordeleren som fører til dette, så må ta å sjekke denne en dag. Lurer litt på om den rykker slik særlig når den er kald, og at den blir bedre når den er kjørt god og varm, men ikke helt sikker på det da.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde av fordelerlokket i dag, og så at alt metal som var der var fult av grønt irr og dritt. Kunne ikke se at det var noe metal før jeg skrapte vekk noe av det. Så er vel på tide å bytte fordeler lokket og rotoren da? Rotoren var også grønn, og var endel rusk også på denne. Motoren gikk helt fint over 1500 rpm etter å ha skrapt vekk noe, men hakket fortsatt litt på tomgang, men merker at det ble endel bedre, så får vel få kjøpt meg noe nytt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der kommer også problemet etter høytrykks spylingen dere gjorde på motoren.

Vann trenger inn de mest forundrende plasser.. deriblandt fordeler lokket.

Og som du sikkert har lært.. aldri spyl over fordeler lokket (spesielt) med vann.. om du gjør det.. ta det opp og sjekk at det er tørt. Ellers elektronikk i motorrommet skal tåle litt vann.. men IKKE høytrykk. Helst varmtvann på lavt trykk..

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår