Mandel Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 vil få beklage meg, jeg har brukt feil navn på det du skal ha.. har tenkt feil, og kalt motstand for transistor.. motstand er det du trenger-.. Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helios Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Elfa selger motstander.. http://www.elfa.se f eks er artikkelnr 60-784-55 velegnet... denne er på 470 Ohm.. eller du kan velge 60-784-48 som er 390 ohm.. om du vil ha litt kraftigere lys.. Siter oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Husk nå bare at det fort kan bli over 14V i en bil, og en diode er ikke glad i høyere spenninger. Vil ihvertfall anbefale å regne ut ifra 14,5V 5 dioder i serie vil også fungere fint. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Husk nå bare at det fort kan bli over 14V i en bil, og en diode er ikke glad i høyere spenninger.Vil ihvertfall anbefale å regne ut ifra 14,5V 5 dioder i serie vil også fungere fint. førstemann som er inne på noe... spenningen er langt fra konstant, og svinger fra under 12v til litt over 14v. De som har testet en lysdiode med variabel spenning vil se at den ikke lyser i det hele tatt før den får riktig spenning. litt over så lyser den litt sterkere med litt forvrengning (de hvite blir blå-grønn, grønne lyser gult) og da er de ødelagt(de bruker mer strøm og lyser svakere på riktig spenning, og betraktlig redusert levetid). Har prøvd dette selv, med kjipt resultat. skal man få best resultat bør man mekke en omformer som gir stabil ut-spenning, "uansett" innspenning. slike omformere(eksempelvis 12->3v) kjøper man for en 20-kroner hos class Olsen. (liten tings med pinner inn og ut) Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zoom Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Har prøvd dette selv, med kjipt resultat.skal man få best resultat bør man mekke en omformer som gir stabil ut-spenning, "uansett" innspenning. slike omformere(eksempelvis 12->3v) kjøper man for en 20-kroner hos class Olsen. (liten tings med pinner inn og ut) Høres fornuftig ut, men hvor store er de? Jeg har tenkt på muligheten å bytte leds inn i brytere og sånt i bilen min, de passer vel kanskje ikke der? Siter Saab 9-3 1.8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Høres fornuftig ut, men hvor store er de? Jeg har tenkt på muligheten å bytte leds inn i brytere og sånt i bilen min, de passer vel kanskje ikke der? De er på størrelse med en litt stor transistor. til den bruken gjør det kanskje ikke så my at det ikke lyser max, så da holder det vel med en motstand. litt kjipt er det jo om de varierer i lysstyrke inne i bilen.. Det man kan gjøre er å mekke seg en stabil spenning til alle slike LEDs, slik jeg allerede beskreiv. i så fall blir det litt mer strekking av ledninger enn å bare bruke motstand sammen med lysdioden. Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Jeg tror det blir lurest og bruke en slik fra class olsson til 20kr.. Men åssen jobber den med slike svinginger i spenningen? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet April 5, 2005 Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 førstemann som er inne på noe... spenningen er langt fra konstant, og svinger fra under 12v til litt over 14v. De som har testet en lysdiode med variabel spenning vil se at den ikke lyser i det hele tatt før den får riktig spenning. litt over så lyser den litt sterkere med litt forvrengning (de hvite blir blå-grønn, grønne lyser gult) og da er de ødelagt(de bruker mer strøm og lyser svakere på riktig spenning, og betraktlig redusert levetid). Har prøvd dette selv, med kjipt resultat. skal man få best resultat bør man mekke en omformer som gir stabil ut-spenning, "uansett" innspenning. slike omformere(eksempelvis 12->3v) kjøper man for en 20-kroner hos class Olsen. (liten tings med pinner inn og ut) Med 14V batterispenning, 3V diodespenning og 450ohm seriemotstand vil det gå 24,4mA istedet for 20mA. Tåler ikke dioden såpass som 24mA så får du bare sette på en større motstand da vettu. ;) Regnestykket mitt var ment som et eksempel uansett. Tror nok ikke det er å anbefale med bare en 3V spenningsregulator uten seriemotstand. Bør ha noe som begrenser strømmen også. Sp.regulatorer har vel vanligvis 5% toleranse, og strømmen gjennom dioden kan variere MYE hvis spenninga over den varierer med 5% (strøm-/spenningskarakteristikken for en diode er som kjent rimelig bratt). Så det så... Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest kaz Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Probe, hvis du kjenner noen på elektro linjer osv så stjeler de sikkert to stykker til deg. Skal selv sette LEDS i russebilen, men de er 5v, da burde 510 ohm være mer en nok, sant? Paralellkoble Forresten, noen som har erfaring med PC "modding" Katode kit å sette det i bil? Må man ha motstand? vet både data og bil er 12v, men det er vel mer ampere i bilbatt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Den tanken har slått meg ;) Vi får ta en prat engang om planene dine for russebussen, hadde vært gøy. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisDude Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Probe, hvis du kjenner noen på elektro linjer osv så stjeler de sikkert to stykker til deg. Skal selv sette LEDS i russebilen, men de er 5v, da burde 510 ohm være mer en nok, sant? Paralellkoble Forresten, noen som har erfaring med PC "modding" Katode kit å sette det i bil? Må man ha motstand? vet både data og bil er 12v, men det er vel mer ampere i bilbatt? På 5v dioder skal du ha 350ohm motstand ved 12v batterispenning og 450 ohm ved 14v batterispenning Siter Passat 1.8T variant Bilen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Du får jo kjøpt dioder fra f.eks dioder.no med innebygd formotstand. Praktisk. Slipper du å lodde på en svær kladd av motstand. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 Hvorfor ikke bare seriekoble, fungerte i 2år på en gammel bil for meg. Fungerte fortsatt da bilen ble hugget. 5stk i serie. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg