Probe GT Skrevet April 1, 2005 Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Har fått tak i noen røde lysdioder 3V DC som jeg tenkte jeg sku ha i bilen, men disse blir jo svidd på 12volten i bilen, noen som vet åssen jeg kan få fiksa en adapter eller noe enklere koblinger å få ned dette til 3volt på en billig måte? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet April 1, 2005 Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 Har fått tak i noen røde lysdioder 3V DC som jeg tenkte jeg sku ha i bilen, men disse blir jo svidd på 12volten i bilen, noen som vet åssen jeg kan få fiksa en adapter eller noe enklere koblinger å få ned dette til 3volt på en billig måte? transistorer12->3, koster 2kr pr stk de fleste elektro-steder, loddes på den ene strømlederen på dioda.. husk,,den lengste pinnen er pluss :) ( har svidd av et par dusin dioder ) Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2005 MANGE takk:D sorry for feil forum:p men mange takk, det skal nok bli løst nå:D Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet April 3, 2005 Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Har fått tak i noen røde lysdioder 3V DC som jeg tenkte jeg sku ha i bilen, men disse blir jo svidd på 12volten i bilen, noen som vet åssen jeg kan få fiksa en adapter eller noe enklere koblinger å få ned dette til 3volt på en billig måte? Eventuelt kople 4stk 3V lysdioder i serie....Da vil hver få 3V av et 12V batteri Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisDude Skrevet April 3, 2005 Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Er ikke værre en å sette en motstand i serie med LEDen.....billigere kan du ikke gjøre det Siter Passat 1.8T variant Bilen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Eventuelt kople 4stk 3V lysdioder i serie....Da vil hver få 3V av et 12V batteri Sikker på dette? Vis dette er LEDen,blir det slik (12v+)---x-x-x-x Osv. med minus/jord. Uten noen transistor rett på en 12v pluss? Vil ikke den første bli svidd også resten? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Er ikke værre en å sette en motstand i serie med LEDen.....billigere kan du ikke gjøre det Kjøper en transistor på 12v-3v og kobler den på før 2LEDs? Skal nemlig bare ha 2LEDS, kanskje mer etterhvert men det blir isåfall på en annen kobling:) Må si jeg blei litt forvirra av alle innlegg, og forskjellige forklaringer. Er vel ute etter det billigste og enkleste, hva er best?:) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet April 3, 2005 Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Kjøper en transistor på 12v-3v og kobler den på før 2LEDs? Skal nemlig bare ha 2LEDS, kanskje mer etterhvert men det blir isåfall på en annen kobling:) Må si jeg blei litt forvirra av alle innlegg, og forskjellige forklaringer. Er vel ute etter det billigste og enkleste, hva er best?:) skal du gjøre det by the book, og gjøre det skikkelig så velger du og kjøpe på transistorer / motstander..får det ikke enklere, bare og dyppe hver fot i litt loddesyre, så kline på ei dråpe loddetinn, så eru " good 2 go" Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Tror jeg går for det du sa først ja;) Vet du om dem har transistorer på Clas olsson? Tviler på at ekspert har det.. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisDude Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Kjøp deg noen 450 ohm motstander og koble den i serien med LEDen....transistor er bare tull og bruke... For å regne ut motstand i motstanden kan du bruke denne. http://www.galaxy21.net/passat/guides/widerstandsrechner.htm Siter Passat 1.8T variant Bilen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Kjøp deg noen 450 ohm motstander og koble den i serien med LEDen....transistor er bare tull og bruke... For å regne ut motstand i motstanden kan du bruke denne. http://www.galaxy21.net/passat/guides/widerstandsrechner.htm Forklar det litt nærmere da,hvordan går jeg frem? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisDude Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Lodd bare en motstand i serie med det ene beinet på LEDen er ikke værre Da kan du koble den rett på 12v etterpå så hvis LEDene dinne er på 3v og trekker ca 20ma skal motstanden være på 450 ohm Siter Passat 1.8T variant Bilen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Skjønner ikke hva en transistor har med dette å gjøre? Hvis lysdioden din har en spenning på 3V så gjelder følgende regnestykke: Vbil = 12V (batterispenninga) Vdiode = 3V (diodespenninga) I = 20mA (usikker på denne, men 20mA bruker å være ganske "standard" strøm) R = (Vbil - Vdiode) / I = 450ohm Så, 450ohm stemmer bra det, som ChrisDude sier. Koble denne i serie med et av beina på lysdioden, and you're good to go. Katoden på dioden skal til jord. (Katoden er den største "dingsen" inne i dioden). Har ikke noe å si om du kobler feil vei, det lyser bare ikke. Lykke til. :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Trodde det var samme hvilket bein som skulle ha jord og hva som skulle ha strøm, men samme det. Jeg er ingen elektriker, vet bare littgranne om dette, er det noen bilder på nettet av hva jeg trenger? Åssen ser koblingen ut? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet April 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 OG en post til:) hvor i hulesteheite får man kjøpt dette? Må jeg besøke en elektriker? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg