Pompiuses Skrevet Februar 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2003 Er det slik at jo kortere utveksling man har på girene jo mer dreiemoment får man ut på hjulene?? La oss si at en bil gir 30 kmh på 1. gir ved 3000rpm. Hvis bilen hadde hatt halvparten så lang utveksling, dvs 15 kmh på 1. gir ved 3000rpm, ville den da i praksis levert det dobbelte dreiemomentet ut på hjulene? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2003 Det vill vel ikke bli mer dreimoment men du vill jo få turtall fortere og da får du ut hestene dine tidligere... Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2003 Originally posted by Pompiuses Er det slik at jo kortere utveksling man har på girene jo mer dreiemoment får man ut på hjulene?? La oss si at en bil gir 30 kmh på 1. gir ved 3000rpm. Hvis bilen hadde hatt halvparten så lang utveksling, dvs 15 kmh på 1. gir ved 3000rpm, ville den da i praksis levert det dobbelte dreiemomentet ut på hjulene? Ja, det stemmer. Dreiemomentet blir her doblet og turtallet halvert. En girkasse er en momentomformer. Men selvfølgelig, effekten er den samme ut som inn ( minus tranmisjonstap pga friksjon ). Effekten; P = dreiemoment * turtall ( i rad/sek ) f.eks 100Nm * 10rad/s = 1000 watt Samtidig er også 10Nm * 100rad/s = 1000 watt =D Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Februar 7, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2003 Originally posted by Hondaen Ja, det stemmer. Dreiemomentet blir her doblet og turtallet halvert. Blir turtallet halvert?? Blir det ikke doblet da? Dvs du må ha det dobbelte turtallet for å få det dobbelte dreiemomentet ut på hjulene? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Februar 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2003 Originally posted by Hondaen Ja, det stemmer. Dreiemomentet blir her doblet og turtallet halvert. En girkasse er en momentomformer. Men selvfølgelig, effekten er den samme ut som inn ( minus tranmisjonstap pga friksjon ). Effekten; P = dreiemoment * turtall ( i rad/sek ) f.eks 100Nm * 10rad/s = 1000 watt Samtidig er også 10Nm * 100rad/s = 1000 watt =D Tror du tenkte feil vei der turtallet blir jo dobblet Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Februar 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2003 Hondaen mener nok turtallet på hjulene.... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet Februar 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2003 ville hatt mer moment da ja, blir som vekt x arm prinsippet... blir ikke no mer moment i motoren da, men utvekslet moment blir større. dobler man momentet får man halvert hastigheten... ca. Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.