Gå til innhold

Norsk veistandard: tråden med skrekk eksempler

Ranger emnet

Kebab gud

Anbefalte innlegg

Alle klager om den norske veistandarden, men ikke alle vet hvor ille det faktisk er.

drfor synes jeg alle burde poste bilder av skrekkeksempler og fortelle hvor det er og hvor lenge det har vert slik..

Desverre har jeg ikke sikklige skrekkbiler her og ikke vet jeg om noen ..

men har et som viser noe som er litt skremende likevel.

en fartsdump som er så flat at den ikke har noen påvikning på farta og så slitt og rævkjørt at jeg har sett folk få flate dekk av å kjøre over den..

Sted: Starten på 30sone i et boligområde på Haukerød i sandefjord

Tid: så den slik for første gang sommrene 2001

Norske-dumper.jpg

(Beklager men bildet ble tatt på kvelden og viser ikke hvor dårlig stand den virkelig er)

PS: skremte noen bilister der jeg sto mer et kamera på stativ i en stund ja :P

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle klager om den norske veistandarden, men ikke alle vet hvor ille det faktisk er.

drfor synes jeg alle burde poste bilder av skrekkeksempler og fortelle hvor det er og hvor lenge det har vert slik..

Desverre har jeg ikke sikklige skrekkbiler her og ikke vet jeg om noen ..

men har et som viser noe som er litt skremende likevel.

en fartsdump som er så flat at den ikke har noen påvikning på farta og så slitt og rævkjørt at jeg har sett folk få flate dekk av å kjøre over den..

Sted: Starten på 30sone i et boligområde på Haukerød i sandefjord

Tid: så den slik for første gang sommrene 2001

Norske-dumper.jpg

(Beklager men bildet ble tatt på kvelden og viser ikke hvor dårlig stand den virkelig er)

PS: skremte noen bilister der jeg sto mer et kamera på stativ i en stund ja :P

kjører stadig over de dumpene der.. ligger jo på veien til biltema:) menneh.. poenget mitt er: De er helt oversiktelige, og det er gatelys på stedet, og som du skriver, 30-sone. Med min senka og stiva saab er det litt ubehagelig å kjøre i 30, så jeg pleier å roe den ned til 10-20 akkurat over fartsdemperne. Da skjer det fint lite. kjører man slik at man punkterer der, tror jeg man kjører litt vel fort. og på slike steder syns jeg det er helt greit at man må betale for rep av et dekk eller to, hvis alternativet er å kjøre ned en unge. At fartsdemperen er slitt vekk betyr ikke at man kan kjøre fort liksom:)

Men at tråden etterhvert burde vise mange skrekkeksempler på veistandarden i Norge, er jeg helt enig i, mye er ræva, men eksempelet ditt var ikke så bra:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg tatt bilder der jeg bor, hadde jeg holdt på til neste år.. Men kan sikkert prøve å få tatt noen. Problemet med veiene her, er ikke nødvendigvis hullene, men at de synker sammen, så man får "omvendt" fartsdump, og det er faens irriterende når man kjører lav og stiv bil.

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som gjør at man føler seg liksom litt halvlurt når bomavgifter osv. går til veier som kanskje kommer i 2070. Ellers så løser de slike dumper bare ved rett og slett å "dumpe" litt grus nedi.. Det varer jo lenge nonono

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte alle NYE fartsdumper brenne sakte i helvete!

I ålesund driver de å lager noen sånne små buss-humper eller hva de kaller det.. dvs tre små "klatter" i veien... som er sånn at bussen kan kjøre uten å kjøre dump... (altså bredt mellom hjula)

Problemet er at senket bil ikker går her på NOEN som helst måte.. Uansett hvordan du kjører så må du ha ett hjul oppe på dem, også er de så korte at framhjula er nede på andre siden før bakhjula løfter seg.. det vil med andre ord si at det ikke er plass til sideskjørt eller lav bil...

Normale fartsdumper som ihvertfall går over hele veien er MYE bedre..

Dessuten, det burde være plikt å merke fartsdumper skikkelig med sånne gule og svarte skilt på hver side, samt male dem hvite eller noe...

Kommer du med lav bil, må du som regel uansett bremse mye ned når du kommer kjørende i det som er fartsgrensa... men når d e er slitlte og du ikke er kjent, er det faen så vanskelig å få øye på de til tider... og 30-40 over dem med Touran'en går fint.. bare litt gynging... men prøv med maks senka golf iv... ARGH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Overformynderi hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ikke minst hva med at e-6 mange steder er så smal at vogntog bare såvidt kan møtes??? e-6 som hovedfartsåre som noen steder er så smal at de ikke kan markere med gul stripe engang....

*BMW - 93mod 320ci

x Audi 80 - 85mod rsblå råkjørt og solgt

I live my life a quarter mile at the time, for those ten seconds or less i´m free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser slikt som dette så vil jeg bare si ifra dette:

Dersom du ødelegger felger eller dekk fordi veien er dårlig og skulle hvert reparert, så kan du kreve erstattning av kommunen eller staten avhengig av hvem som har ansvaret for den veien.

Det er sikkert visse kriterier, men generelt så skal ikke veier være så felger/dekk blir ødelagt om man kjører på de. Jeg kan ikke huske på alle hull på veiene våre, og man kan kjøre et sted man ikke er kjent.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter noen få øyblikk med smågater i oslo-kjøring vil nok de fleste skjønne hvorfor oslofolk vil ha høye biler :P

apropos andre som har sett fartsdemperen i slemdalsveien like før/etter avkjøringa/påkjøringa til ring 3 på siden ned mot vindern og majorstua...

den er PERVERS... (bonka nedi med en jævela patrol i LAV hastighet)

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Her hvor jeg kjører (utkanten av bergen) er enkelte deler av veien helt jævlig. Det verste er i krysset inn til hvor jeg bor, en skeiv hump (skal egentlig ikke vøre noen hump der) så bilen blir helt vill når jeg kjører der. Og mine kondolanser går med til de med lav bil

Bilder kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø hvor jeg bor da, Er det en tunell som heter langnes tunellen for de som kjenner til området. Den er det værste jeg har vært borti, har ikke noen bilder.

Fartsgrensen ble i fjor satt ned fra 60 til 50 pga. kjøreforholdene. og da høvlet de veien så den skulle bli litt bedre. og satte opp fartsgrensen til 60 igjen, men det ble langt fra bra. Den veien er nesten farlig for de på sykkel, sporene er så dype at kommer du nedi har du ikke mulighet å komme deg opp hvis du ikke bremser ned til 10-20.

og i mellom sporene er det små spor fra de høvlet den i fjor vår. Og sporene går på skrå ut av veien.

Tunellen er også bestandig våt. For det drypper vann fra taket, og renner ned fra veggene. Dette gjør ikke kjøreopplevelsen bedre akkurat.

Og man får ikke akkurat lyst å kjøre igjennom den hvis man har nyvasket bil eller sykkel da. :P

Tunellen skal endelig asfalteres nå og blir stengt i ett år fremover trur jeg. Er no bare glad for at den skal ordnes.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider