El_diablo Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Leste en tråd her inne tidligere om at en bra måte å "trimme på" er å montere lettere felger. Det var også nevnt noen eksempler på at hvis du har en felg som veier 10 kg, så er det det samme som å dra på x-antall kg dødvekt... Er det noen som har kjennskap til dette og kan fortelle litt mer? Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Klart at all unødvenig vekt påvirker akseleresjon, så lettere felger innbærer sprekere bil, på en veldig og økonomisk måte ;) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Felger er en del av den uavfjærede vekten. Den uavfjærede vekten er det gunstig og holde på et minimum. Dårlig eks: Ta en småstein inni hånda og gjør r*nkebevegelse. --> ganske lett. Ta en stein på 10kg i hånda og gjør det samme.. --> VELDIG tungt! Støtdemperene dine synes det samme. :P Det du sikter til med trimming, er vel at hjulet virker som et svinghjul, og et lett svinghjul er lettere å akselerere enn et tungt et. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L&D Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Lettere felger = mindre ufjæret vekt = bedre kjøreegenskaper.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet Mars 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2005 Poenget med lettere felger bortsett fra den uavfjærede vekten, er at felgene representerer en masse som skal spinnes opp. Jo tyngre felgen er, og jo lenger vekten er fra senter av felgen, desto større energi kreves det for å øke turtallet på felgen. Dette er krefter som heller kunne vært brukt til å skyve bilen fremover. Ved å sette på lette og små felger kan du få desto større andel effekt til akselerasjon... Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Leste en tråd her inne tidligere om at en bra måte å "trimme på" er å montere lettere felger. Det var også nevnt noen eksempler på at hvis du har en felg som veier 10 kg, så er det det samme som å dra på x-antall kg dødvekt... Er det noen som har kjennskap til dette og kan fortelle litt mer? Tommelfinger regelen er at for hver 10kg hjulene tilsammen er tyngre enn originalt, er det samme som at bilen må dra på 100kg mer vekt. Dvs. bilen vil akselerere dårligere, bremse dårligere og sitte dårligere på veien med tunge hjul. Hvis man får økt rulleomkrets i tillegg, som mange får når de setter på store hjul, blir det enda verre. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 10kg per hjul? = 40kg = 100kg ? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 10kg per hjul? = 40kg = 100kg ? Et eksempel: La oss si at man feks. setter på 17 toms felg i stedet for de originale 15 tommerne. La oss si at ett 17" hjul veier 5 kg mer enn ett 15" hjul (felg+dekk). Dvs. at de fire 17" hjulene til sammen veier 20kg mer enn de originale 15". Det vil bli det samme som at bilen må dra på 200kg mer vekt. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet Mars 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Så trikset for å "tune" en bil med dekk og felg er å finne et dekk som er så lite som mulig, men på samme tid litt bredt så en får bedre "støtte" i svingene og minst mulig totalvekt? Nå tenker jeg bare på dekk og felg, ikke med senking osv... Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Så trikset for å "tune" en bil med dekk og felg er å finne et dekk som er så lite som mulig, men på samme tid litt bredt så en får bedre "støtte" i svingene og minst mulig totalvekt? Det viktigste er at man har lette felger. Man bør, som du skriver, også ha et dekk som er så lite som mulig, men samtidig stort nok til at man ikke mister veigrep. Feks. man trenger ikke 225 dekk på en liten og lett civic, corsa, polo etc etc... En annen ting, som faktisk hadde mer å si enn jeg trodde, er å kjøre med mindre rulleomkrets på hjulene enn originalt. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El_diablo Skrevet Mars 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Det viktigste er at man har lette felger. En annen ting, som faktisk hadde mer å si enn jeg trodde, er å kjøre med mindre rulleomkrets på hjulene enn originalt. Da ser det ut som du kjører fortere også pga da går hjulet fortere rundt... :d Siter EL DIABLO Alias Italiano Power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Man endrer jo bilens utveksling ved å skifte til hjul med annen rulleomkrets. Merka stor forskjell fra 215/40-17 til 195/50-15 på cosworthn jeg hadde. Aksa mye bedre med mindre hjul og mindre rulleomkrets. Siter CustomCowboys '77 B-ascona 2.4i '64 a-kadett selges '53 Oldsmobile Rocket 88 '54 Triumph Chopper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Skrevet Mars 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2005 Et eksempel: La oss si at man feks. setter på 17 toms felg i stedet for de originale 15 tommerne. La oss si at ett 17" hjul veier 5 kg mer enn ett 15" hjul (felg+dekk). Dvs. at de fire 17" hjulene til sammen veier 20kg mer enn de originale 15". Det vil bli det samme som at bilen må dra på 200kg mer vekt. Denne "formelen" er det noe som finnes skriftelig eller er det er det en folklore?? Vet at det er viktig for aks, men tallene virker litt i overkant synes jeg. Siter -97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs -94 Ford Escort Cosworth Min hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B1ack_Mi16 Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 For å vite eksakt hvor mange kg. ekstra vekt det er snakk om så må man først vite treghetsmomentet til hjulene (felger + dekk) i det ene tilfellet vs. treghetsmomentet til hjulene i det andre tilfellet som man sammenligner med. Her forklarer Pumaracing det samme fenomenet med lettet svinghjul, nederst står det vel litt om dette med å lette hjulene også: http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2005 Denne "formelen" er det noe som finnes skriftelig eller er det er det en folklore?? Vet at det er viktig for aks, men tallene virker litt i overkant synes jeg. Det er bare, som jeg skrev over, en tommelfinger regel, så det kan nok hende at det blir noe unøyaktig :D. Edit: Her er en interessant artikkel som viser dyno testing av lette vs. tunge felger: http://www.nissanperformancemag.com/may01/dyno.shtml Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.