Gå til innhold

Skille rele spørsmål

Ranger emnet

Doser_86

Anbefalte innlegg

Jeg har et sånt skille rele som jeg skal ha mellom batteriet forran og bak for å hindre strømmen i batteriet bak å gå frem igjen.

Det som er, er at jeg skjønner ikke hvordan jeg kobler det.

Har tegnet hvordan den ser ut:

http://img.photobucket.com/albums/v282/Doser_86/Utennavn.bmp

Noen som kan forklare meg hvordan jeg kobler det?

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som kan hjelpe meg? kanskje det hjelper om jeg skriver navnet på den. Den heter vist Nagares RL/180 - 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt beskrevet:

1-alt bilstereo kobles inn på extra batteriet bak.

2-batteriet foran kobles inn på den ene inntaket på rellen (blir vel en av rundingene du har tegnet)

3-andre rundingen kobles gjennom en sikring og tykk kable bak til extra batteriet

4-en av flatt kantene/stiftene på rellen kobles til jord/chassis og den andre til teningen, slik at den gir +12volt når motoren er i gang.

ut ifra tegningen din så tror jeg at den skal kobles opp på den måtte. Polariteten skal egentlig ikke spille noe rolle, eneste sted den kunne ha betydning er over flattstiftene/spolen til rellen. Da den beste løsning på en relle er å sette en diode i parallel med spolen i sperre retning -pga spolen egenskaper... :) Husk også eventuelt å "sikre" ledningen som kommer fra tenningen og inn i motor rommet. :titties:

håper det blir riktig siden dette her ikke skal være noe "fokus pokus"!! :titties:

lykke til!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Står det noe oppå den??

Ved sidna terminalene.

Det var ikke veldig lett å forstå den tegninga.

Mvh

Fredrik

Står bare noen tall. Prøvde å skrive de på tegninga, men det ble smått! Men tror jeg skal klare det nå. er det egntlig noen vits i å ha den kobla opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

niks... men noen liker å "føle" sikkerheten :fingers: :) av å kunne starte opp bilen selv om de har stått med motoren av og spilt lenge, men det skal funke som jeg sa...

Ikke bare føle... Har selv tømt et par batterier, ved å glemme meg litt i lystig lag. :) Ikke morro å måtte dytte igang en stor bil med to flate batterier.

Ofte vil jo anlegget kutte, pga lav spenning, når du starter bilen. Elektronikken er ikke spesielt glad i det. Det problemet forsvinner med en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider