ragua Skrevet Mars 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 Etter at det ble mye useriøs prat fra enkelte på tråden min ble den vist slettet helt... Så nå lager jeg en ny tråd om hvordan prosjektet mitt har gått. Bilen: Bilen er altså en Mazda 626 2.0l GTi, den har orginalt 121hk og skal være ganske så sprek. Hadde litt problem med at bilen gikk dårlig og var ruskete tidlig i vinter. Så i desember begynte jeg og Øyvind med turbo prosjektet. Denne motoren finnes med turbo i USA etter det jeg har fått vite så den skal tåle det. Delene: Motoren: Slik så det da ut før jeg begynte å gjøre rent... Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Mars 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 Lykke til!!! håper denne tråden blir "renere" :) :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audia6 Skrevet Mars 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 du har ikke noen fler bilder av det du har gjort innvendig...ser veldig bra ut det på bildene som viser bilen utenifra...men har vært artig å sett bilder av interiøret:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet Mars 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 FET bil! :) likte den godt, hva veier den og hvilken effekt har den? Likte felgene! Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 du har ikke noen fler bilder av det du har gjort innvendig...ser veldig bra ut det på bildene som viser bilen utenifra...men har vært artig å sett bilder av interiøret:) Kan vi vel fikse: Stolene... Interiøret... Stereo Dørene... Den veier ca 1200kg og har orginalt 121hk. Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mars 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2005 Tør ikke å sverge på at bilen er der fremdeles men sist jeg var på huggeriet på Vinstra, sto det en Ford Telstar TX5 Turbo der (86 626 Combi med Ford merker) Turboen (en IHI RHB5 VJ5) var knust, men det er mulig at manifolden har klart seg. Motoren var en versjon med monojetronic injection (ei innsprytnings dyse i noe som ligner en forgasser) så det er sikkert bedre å bruke innsprøytninga du har. hvis ikke kan du alltids sette inn en 16V fra en 88-91 626 eller dra til Sverige å plukke ut en 2,2L 12 ventilers Mazda turbo motor fra en 89-91 Ford Probe GT. Begge yter ca 148hk 2,0L turboen yter ca 120 hk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord 2,2i Skrevet Mars 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2005 blir bra detta der ja. Siter ønsker å kjøpe ford anglia uansett stand,. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2005 Da var vel det meste på plass. Vi fikk startet bilen... Den gikk egentlig ganske fint på tomgang og turboen snurret når vi fikk litt omdreininger... MEN på lørdag skulle vi ta oss en runde og etter 1 mil så merket jeg at det var noe rart... Kjørte inn på en busslomme og poppa hooden.... Da hadde det gått tomt for vatn pga at topp pakninga var piss elendig og det hadde komt vann inni blokka. Så nå håper jeg på at det er kun topp pakninga som er gåen men frykter nok at hele toppen har vridd seg på grunn av varme. Det var ikke noen ulyder men når jeg prøvde å starte bilen spant det jævlig fort nedi der så det var høyt moment hørtes det ut som.... Så jeg vet ikke... Har tatt en liten pause nå ifra dette prosjektet da jeg er drit lei av å skru + at dette var en skikkelig nedtur etter 4 mnd. intens skruing.. :( Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Jeg lurer på en ting. Hørte du under denne mila, en svak knitring eller en lyd som kunne minne om riskorn sluppet ned i en blikkboks? Denne spesielle lyden bør du frykte. hører du den fra en turbokonvert motor er det fare på ferde. Vanligvis er det et tegn på at deler av luft og bensin blandingen detonerer isteden for å forbrenne på normalt vis resultatet er at hvis du ikke slipper gassen, så vil topppakninge ryke eller i værste fall at kanten på stempelet vil knekke eller at du brenner hull i stempel toppen. Årsaken er som regel at motoren får for lite bensin og eller at tenninga ikke står i samsvar med ladetrykket. Hvor høyt trykk kjørte du med? Hva er åpnings trykket på wastegate klokka? Hvordan ser pluggene dine ut? Ps den orginale FET motoren har et kompresjons forhold på ca 7,8:1 . kanskje høggeri motoren jeg nevnte før kan være en ide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Hmmm... Nei den gikk egentlig ganske fint helt til vi stoppa... Kjørte med 0.5 i trykk så jeg mener jo at den skulle tåle det... Pluggene har jeg ikke sett på da jeg ble så forbanna å lei at jeg bare slepte bilen hjem og der står den.. :P skal kanskje begynne å se på den i morgen... :) Wastegateklokka vet jeg ikke hva står på men den er helt nedstilt da... Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Vel, på min kom knitringa allerede ved 3500 o/m og 0.5 bar. etter at jeg satte på dyser som var 20% større (fra 270cc til 330cc) kan jeg driste meg opp på 5000 o/m på 5te gear, og litt til på lavere gear. Lyden er @£$@ så vanskelig og høre, og hvis du ikke kjenner bilen og dens normale lyder ut og inn, er det stor sjangse for at du ikke legger merke til den. Noen forhandlere av datasprut,Unichip eller lign som er fristet til å sponse utstyr og mappning av skyssen min? 250hk burde være mulig med rett tenning og bensintilførsel (og litt ekstra trykk). Det er sikkert noe jeg kan gjøre som en gjenytelse. sombrero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 Jeg kan vel si at jeg kjenner bilens lyder ganske så godt og det var ikke noe unormalt med den når vi var ute å kjørte. Det eneste var jo at eksosen gikk rett ut ifra turboen så det var endel brumming.. :rolleyes: Idag skal vi skru av toppen så får vi se hva som er galt. En kompis av meg har allerede begynt å frest ut en topp som jeg skal sette på for å minke kompen. Da får jeg ned trykket enda mer og det kan bli litt tryggere å kjøre den. Har også lyst på dyser fra en 2.2l Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mars 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 Dysene på den vanlige 2,2L motoren vi fikk her er ikke særlig store (rundt 210-220cc) 2,2 Turbo motoren har som sagt 310cc fra 88-89 og 330cc i 90-91. diameter på den delen som går opp i tilførsels røra er 10,5mm. På FE DOHC motoren er det 270cc dyser med 10mm stuss. Orginal dysene dine vet jeg ikke noe om størrelsen på, men vil tippe på at de er i nærheten av de som er på 2,2L motoren. Det er også mulig at B6T motoren fra 323 4x4 er rundt 330cc. spør 323 gutta, kanskje en av dem har dyser til deg. eller så kan kanskje dyser fra FE DOHC motoren hjelpe endel Jeg lurer også på en ting. Eier manualen fra tiden jeg kjørte 626 GC viser at din motor har 10:1 i komp. forgasser versjonen har 8,6:1. hvis forskjellen ligger i stemplene (noe som er meget sannsynlig) ville det nok være en fordel å bruke stemplene fra en forgassermotor, eller til og med stempler fra den turbomotoren jeg snakket om. 7,8:1 i komp. Jeg kjører med 10:1 i komp, men et forbrennings rom i en 16V motor er heldigere utført med tanke på banking enn forbrenningrommet i en 8V eller 12V motor. ps om du bytter stempler og ringer, MÅ du hone blokka, hvis ikke får du aldri slitt til stempel ringene så de tetter ordentlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2005 Jeg mener på at det ble sagt at jeg hadde 11:1 på motoren min. Om dette stemmer aner jeg ikke. Har ikke så ufattelig god peiling på bil og dette er mitt første prosjekt... :rolleyes: Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Mars 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2005 Var ute idag og fikk skrudd av toppen. :) Det var det hele og fine stempel, men når vi skulle skru ut strekkboltene så var de helt løs. Kan tyde på at spennet har gått ut og gjort at toppet har bevegd seg endel. Så nå blir det ny topp og nye pakning. :) Håper at dette vil fungere bra. FE3T: Vet du om det er smidde stempel på denne motoren? Det ser vertfall ikke ut som at det er støpegods. Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.