Gå til innhold

Spørsmål om forsterker :)

Ranger emnet

oddbjoern21

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har montert forsterkeren bak der hvor reservehjulet skal være, og lagt lexan plate over. Har også montert 2 kraftige vifter fra biltema, for å kjøle ned. Men kan forsterkeren bli for kald? Gjør det noe at den ikke komme ropp i en viss arbeidstemepratur? Blir jo kald vind nå som det er over -10 grader ute.

Forsterkeren jeg har2 er en Rockford Fosgate 500X forsterker, med 4 utganger. Den har muligheten for "crossover", High Pass, All Pass og Low Pass. Dette kan jeg stille for forran eller bak utgangene. Viss jeg velger å stille bak som Low Pass, er den da brokoblet (står jo Crossover på samme bryter som jeg kan velge dette), eller kan jeg koble ett element til hver utgang. Eller må jeg bruke begge utgangene til ett element?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har montert forsterkeren bak der hvor reservehjulet skal være, og lagt lexan plate over. Har også montert 2 kraftige vifter fra biltema, for å kjøle ned. Men kan forsterkeren bli for kald? Gjør det noe at den ikke komme ropp i en viss arbeidstemepratur? Blir jo kald vind nå som det er over -10 grader ute.

Forsterkeren jeg har2 er en Rockford Fosgate 500X forsterker, med 4 utganger. Den har muligheten for "crossover", High Pass, All Pass og Low Pass. Dette kan jeg stille for forran eller bak utgangene. Viss jeg velger å stille bak som Low Pass, er den da brokoblet (står jo Crossover på samme bryter som jeg kan velge dette), eller kan jeg koble ett element til hver utgang. Eller må jeg bruke begge utgangene til ett element?

Ideelt sett burde du ha en temperaturføler som setter i gang viftene når det blir for varmt.

Er ikke helt sikker på hva du mener med brokoblingen, men crossover er jo bare et delefilter, det fungerer vel uavhengig av om du brokobler eller ei!?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektronikkens verste fiende er temperatur, både varme og til en viss grad kulde. Men forsterkeren skal ikke ha noen problemer med å jobbe i 20 minus. Men ved ekstrem kulde kan resistansen i komponentene minke som minsker forsterkningen, men er jo ikke skadelig i seg selv.

Er vel heller elementene som ikke er begeistret for kulde.

Så pøs på med luft, ikke noe problem

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektronikkens verste fiende er temperatur, både varme og til en viss grad kulde. Men forsterkeren skal ikke ha noen problemer med å jobbe i 20 minus. Men ved ekstrem kulde kan resistansen i komponentene minke som minsker forsterkningen, men er jo ikke skadelig i seg selv.

Er vel heller elementene som ikke er begeistret for kulde.

Så pøs på med luft, ikke noe problem

enig med baksietrølle men husk at kondensens/fuktighet er også skadelig i "lave" temperaturer... og elektronikke i forsterkere er ikke beskyttet mot kondens/fuktighet som andre elektronikk i bilen (hjerne/innsprut enheter).

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved ekstrem kulde kan resistansen i komponentene minke som minsker forsterkningen, men er jo ikke skadelig i seg selv.

Visst resistansen minker vil ikke forsterkningen bli høyere da?

Jeg har lært det sånn at jo kaldere det blir jo større blir den indre resistansen.?

Bare lurersombrero

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider