Gå til innhold

Test: 2005 ford focus

Ranger emnet


Aleksander

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nettopp kommet hjem etter en times testtur i den nye ford focus.

Testet audi a3 sportback 1,6fsi for en liten stund tilbake og kommer til å sammenlikne litt mellom de siden de er konkurrenter.

 

Det eksemplaret jeg prøvde var en 5-dørs kombi med 1,6l på 100hk. Farge: limegrønn :hvaskjera

Hvertfall, det er en fin bil, men den har ett par issues: Styringen er viskøs og mangler følelse i motsetning til konkurrenten audi a3 som er progressiv.

Et annet problem er at a-stolpen er stor og smaler snøen vindusviskerne dytter bort fra ruten, og i enkelte svinger måtte jeg lene meg forover for å se rundt stolpen, ikke bra. Når jeg først snakker om sikt så kan jeg nevne at bakruten skrår veldig i kombi-utgaven, noe som gjør at bakruten virker veeeeldig liten og sikten bakover blir dårlig.

Interiøret er "plastic- fantastic", med dårlig kvalitetsfølelse.

Motoren på 1,6 liter og 100hk er grei, men merkbart svakere enn audis 1,6fsi (15hk mer). Forden har mer bunndrag enn audi men mister fort kraften når den passerer 3800 rpm. Når jeg startet prøveturen hadde jeg ingen aning om hvilken motor som satt i, og jeg ble usikker på om jeg kjørte bensin eller diesel.

Utenfor høres det derimot at det er en bensinmotor og den har ok lyd til å være en 1,6.

Girkassen var tight og fin fra 1-2 og 3-4, men når man skulle gire fra 2-3 og 4-5 ble det plutselig lang vandring på girspaken. Focusen er ganske høyt giret til å ha såpass liten motor, ca 85km/t i 2. Den går sikkert mer, men like før den traff rødmerket begynte den å pipe som en skadeskutt gris. Senere på prøveturen begynte den å pipe ca hvert 5 min pga lavt nivå på spylevesken, irriterende.

 

I trondheims gater er det snø nå, og dette merket jeg spesielt i denne bilen. Dekkene hadde svært dårlig grep og bilen understyrte veldig på vanlig vei, noe som egentlig er feil i forhold til følelsen av vektfordelingen. Bilen føltes veldig framtung og derfor burde den jo overstyre på snøen, men det var altså ikke tilfellet. Bilen er spekket med elektronikk som skal hindre ditt og datt, men da jeg dro brekksving slo ikke noen av systemene inn før jeg hadde tatt en 90 grader, og da stoppet bilen sidelengs. Ikke bra.

 

 

Alt i alt vil jeg si dette er er en ok bil i forhold til noen av sine konkurrenter, og i forhold til pris.

Karakter 6/10.

 

 

ps! Unnsyld evt. skrivefeil, men jeg har gipset venstrehånd.

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår