Gå til innhold

Trond.S: BMW 528i e28 - bruksrenovering

Ranger emnet


Trond.S

Anbefalte innlegg

Kjøpte du settet brukt eller nytt? Hvis nytt, hvor kjøpte du, og hva kostet det?

Kjøpte det nytt gjennom en bekjent som får rabatt på AutoGrip (ligger vel på Alnabru). Det kom på 6500 kr til sammen. Er ikke helt sikker på hva det blir uten rabatten.

 

Morsomt prosjekt

Følger med jeg. Er det bilstein dempere jeg ser? Eller?

 

Mvh?

Hyggelig å høre. Er Bilstein Sprint dempere og fjører fra H&R. Gleder med til å få testa det.

 

Fikk rota meg til å henta det høyre fjørbeinet i dag og begynte å demontere på venstresiden. Der røyk såklart 2 bolter tvert av så det tok meg litt tid å få fiksa det. Eller har ikke fått fiksa det helt fordi bolten var så harde at jeg ikke fikk dem ut med "grisepikken". Da var det bare å borre dem ut å sette i gjennomgående skruer jeg kommer til å kjøpe i morra. Prøvde å løsne de samme boltene på andre siden og i allefall 2 av dem løsna så det er jo et godt tegn. På høyre side må bremser og hjullager flyttes over, men det skal gå greit. Tror jeg kommer til å ha den på hjula igjen i morra kveld så da kommer det bilder av bilen ferdig senka ;)

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har egentlig vært en del små knot i hele dag. Mye som har sitti fast og har krev mye banning for å løsne eller ødelegges. Men det gikk til slutt som det skulle å bilen kom på vegen igjen i kveld. Fikk desverre ikke tatt noe biler mens jeg dreiv på, men et par etterpå fikk jeg tatt. Hadde egentlig tenk å la være å sette tilbake de gumminene som sitter i både den øvre og nedre fjærskåla men ombestemte meg når jeg satt fjærene inntil hverandre. Senkefjæra var mye kortere så jeg tenkte det kunne bli litt i laveste laget. Men sånn ble det jo såklart ikke. Den ble litt i høyeste laget foran, men jeg får trøste meg med at det er en bruksbil som skal fram litt over alt :) Ble i allefall veldig fornøyd med åssen bilen oppførte seg etter det lille jeg fikk testa nå i kveld. Bilen krenga mye mindre så man slipper følelsen av å kjøre ferje på åpent hav. Og det virker som den sitter bra også, må nok få en del mer kjøre trening før jeg trenger grommere saker ;)

 

Sånn så bilen ut før:

Oversikt.JPG

 

Nå ble det sånn (bilen er jævlig møkkete og jeg veit de felga ikke er noe å skrive hjem om):

sidensenka1.jpg

sidensenka2.jpg

sidenbak1.JPG

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått låne et sett med 17" Borbet C av en kammerat som jeg måtte teste i stad. Har lyst til å bruke disse til helga når jeg skal på e28 treffet i stavanger (les mer om det her), men dekka har sett sine beste dager. Rart det der tåler liksom ikke så mange banekjøringer :) Felga er egentlig til e36 så de har 30 i innpress om jeg ikke husker helt feil. Det blir litt mye på en e28 men det går fint uten å skrubbe. Er bare utseende som lider litt i og med at felga havner langt inn i hjulhusa. Husker jeg hadde skikkelig lyst på e28 for ca 3 år siden da den knall gule e28 som var på gatebil i helga gikk her i området. Den hadde sånne felger på den tiden. Det ble jo ikke til at jeg kjøpte den bilen selv om det frista veldig. Lovte meg egentlig at visst jeg kom til å få e28 en gang skulle den ha sånne felger og nå har jeg i alle fall prøvd de på min da.

Som dere kanskje ser på bildene er jeg i behov av nye forskjermer og den nedre frontplata (blir det riktig å kalle den det?) etter rust- og stylingangrep. Så visst noen har noe sånt i bra stand er det bare å skrike ut. Noen kommentarer hadde også vært kjekt å få her :)

 

Passa på å få med den vakre vasspest befengte kulpen kalt Steinsfjorden i bakgrunnen også:

vik1.jpg

vik2.jpg

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo bra det her trond. Men syns igrunn det kom litt dårlig fram på bildet. Og du kan jo forresten låne spacer'ne mine om du vil det :) Så får du trykt ut de hjula bittelitt mer ihvertfall. Gjorde seg en del bedre med de 17" gitt. Du vet jo hva jeg syns om de du hadde.. sombrero

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen alle sammen. Har fått låne noen nye felger igjen da. Lånte dem til E28-treffet i stavanger forrige helg. Var forresten en kjempe fin tur over fjellet. Ligger noen bilder derfra her. Kvaliteten er ikke så bra siden jeg brukte paint til å resize bilda.

sDSC01370.jpg

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har skjedd en del siden sist her. Jeg justerte ventilene for sikkerthets skyld og misstenker forrige mann som justerte for å ha bruk M20 åpning på 0,25 iseteden for M30 som er 0,30. Har vel ikke så mye å si men nå er det i allefall riktig.

ventiljust.jpg

 

At diffbremsen har vært sliten her jeg vært klar over lenge, men merka det ekstra godt på mekanikertreffet da den spant på innerhjulet i sviga. Tok motet til meg å åpna den for å se.

diff_1.jpg

I hånda holder jeg den slitte "trykkplata" og lamellen ligger fortsatt nede i diffen:

diff_2.jpg

Her er halve diffen demontert:

diff_3.jpg

diff_4.jpg

diff_5.jpg

Her er hele morroa klar til å settes tilbake på bilen. Her synes også jekken jeg sveisa en annretning på som pappa brukte for å skifte girkasse i Patrolen sin (tung jævel med fordelingskasse). Den trengte litt omsveising for å brukes på diffen. Denna gjorde jobben med inn og utmontering enkel og ikke minst trygg. Skal litt til at den detter ned å treffer meg med denne.

diff_6.jpg

Hadde et par kammerater og ei bikkje på besøk den kvelden jeg tok fra hverandre diffen. Bikkja stod ca 30 cm bak meg å passa på, eller var det pinnen han la rett bak meg (enkelte ganger oppå ryggen også) han venta på at jeg skulle kaste ;)

spike.jpg

 

Jeg bestilte nye trykkplater og lameller på fredag og henta de i Oslo på torsdag. Fikk ikke tatt noen bilder av alle delene utover før jeg monterte det sammen igjen desverre, men på kveld var diffen sammensatt. Passa på å lage til to schims av samme form som trykkplatene fra blekket til et malingspann. Er greit å stramme opp litt når det er bare 25% bremsevirkning på den. Var innom Meknomen på torsdag for å få tak i LS merka diff olje. Det hadde de ikke, men vanlig diff olje fra Castrol kosta ca 180 kr pr liter visst jeg ikke husker feil. Grua meg til å betale for LS merka olje da. På fredags morgen reiste jeg til en som handler med Sunco olje hjemme fra gården sin. Han hadde LS merka Kendall olje til 65 kr pr liter. Er ikke i så stor tvil om hvor jeg skal handle olje framover ;) Bilen ble skrudd sammen igjen og prøvekjøringa gikk greit. Siden delene ble noe dyrere enn forvanta hoppa jeg over ene dagen av BMW dagene på rudskogen siden hotell koster skjorta. Må si jeg var litt fortvila når de andre kom her på morran og henta hjula sine for å kjøre på banen. Men jeg fikk i allafall skifta bremseveska og vaska bilen på lørdag.

På søndag var det bare å komme seg opp å reise til rudskogen for meg også. Her er noen bilder:

bwmd_1.jpg

Køa for klasse 3 og 4. Tror det var dame- eller familiekjøring da bilde ble tatt.

bwmd_2.jpg

Jeg og en kammerat venter på å få kjøre. Hans 320 er en klasse 2 bil og min er klasse 3 men de var heldigvis ikke så strenge på hvilken klasse man kjørte i. Like greit da jeg ikke føler meg helt kompetent til å kjøre sammen med gutta i M-biler :)

bwmd_3.jpg

Her er bilen min etter kjøringa. Kjørte ganske mye helt på slutten av dagen da det begynte å bli lite folk (er litt forskjell på folkemengden her og på det første bilde). Ble svartflagga på grunn av litt sladding, de er liksom ikke helt glad i det i BMW klubben :)

bwmd_4.jpg

Her er vi klare til å ta turen fatt hjemmover:

bwmd_5.jpg

Dette var altså mitt andre baneteff med bilen og det blir bare mer og mer morro. Var første gang jeg fikk testa det nye understellet og ble fornøyd med det. Er kanskje litt mykt for bare banekjøring men bilen brukes jo til hverdags også. Eller så savner jeg skikkelig stoler da jeg har bare de helt orginale bmw stolene, er ikke engang sportstoler. De er ikke mye å skryte av. Diff bremsen ble veldig bra så nå slipper jeg å sitte å banne i hver sving for at den spinner på innerhjulet. Synes bremspedalen tok lengre inn forrige gang da den ble varm. Hadde ikke dette problemet nå og veit ikke om det skylden den nye bremseveska eller at jeg prøvde å bremse hardere og kortere i steden for å file på bremsen. Eller kanskje det var litt av begge deler som gjorde utslaget. Ble altså en vellykka dag på banen for meg og nå gleder jeg meg bare til fredag kiddie

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Her er det jammen lenge siden det har skjedd noe. Har egentlig ikke skjedd så mye spennende med bilen heller da den stor sett har stått i garasjen med et lite unntak i september. Når jeg kjøpte bilen var jeg veldig klar over at den hadde rust, men som alltid regner man det som en ting det skal gå ann å ordne rimelig kjapt. Det man glemmer i det kjøpelysten er for stor er hvor uendelig leia man får av rustsveising, så man kan fint si det har tatt "litt" tid.

Slenger med noen bilder av det som har vært mine plager i den senere tid:

rusth1.JPG

 

Sånn ble det:

rusth2.JPG

 

Kanalen på plass igjen:

rusth3.JPG

 

Rakk akkurat å få ferdig ene siden til BMWccn-treffet på Våler. Så det ble montering til midt på natta kvelden før, cREATURe tok seg en tur innom som moralsk støtte :) Må også takke Ole som hjalp til å få på dørene igjen. Rakk også å få på polyurethan foringer jeg kjøpte i sommer i casterstagene. Takk til pappa som hjalp til med det mens jeg var med å henta en 528 for en kammerat. De foringene var virkelig værdt pengene sine. Ble kvitt all den irriterende ristinga under bremsing. Sånn ser de ut der de sitter:

polyforan.JPG

 

På våler løsna diffen fra festet og diffbremsen kutta ut igjen. Da var det liksom ikke noe mer morro så det var bare å begynne med rusta på andre siden:

rustv1.JPG

 

Var ikke mye kontakt mellom gulv, innerkanale og ytterkanal der lenger:

rustv2.JPG

rustv3.JPG

 

Men det begynner å krype sammen igjen nå:

rustv4.JPG

 

Har også fått tak i noen nye smådeler til bilen. Som nevnt over polyurethan i casterstagene og har skaffa til tarversen bak også. Nytt ratt fikk jeg fra den 528'n vi henta før våler treffet. Tusen takk til Rune for det! Det gamle begynte å bli gå opp i sømmene. Her er det nye som er ubetydelig bruk:

nyttratt.JPG

 

Har også fått tak i 2 stk Stilauto felger i 8x16" med et15. Synes det passer bilen veldig bra, men de trenger desverre litt stell. Noen som har noen tips for å få litt skikk på dem igjen?

stilauto1.JPG

 

Må ta med et lite minne fra sommer'n også :) *Glede seg til banekjøringa begynner*

morro.JPG

 

På ferietur i tyskland i sommer kom jeg over en kul plakat på museumet på Hockenheim. Denne kunne jo ikke en e28-enDUSTiast som meg unngå å legge merke til (se den blå-fare nederst på høyre side) :spin

e28rek.JPG

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt ratt fikk jeg fra den 528'n vi henta før våler treffet. Tusen takk til Rune for det! Det gamle begynte å bli gå opp i sømmene. Her er det nye som er ubetydelig bruk:

nyttratt.JPG

 

Var dette rattet originalt i E28?

 

Må ta med et lite minne fra sommer'n også :) *Glede seg til banekjøringa begynner*

morro.JPG

 

:thumb

 

Hvordan ork er det egentlig i E28 528i? Går det f.eks. å sladde fint rundt langsvingen på Rudskogen med litt fart og 3. gir? Jeg har sett litt video fra England med 528i, sveisesperre og litt letting, og det ser ut som om det sladder friskt. Jeg har kjørt litt 535i, og der kommer vel momentet veldig tidlig. Det er jo fint både i kø og ved litt morsommere kjøring. :)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står som sportsratt i etk ja. Er vel det andre treeika med m-striper på som er mest kjent.

Hehe.. går ann å få en sladd med den også ja. Min har vanlig overdrivekasse og 3,07 diff så den gjør vel mellom 110-120 km/t på 2 gir så jeg bruker det :) Tror kanskje den hadde blitt litt lat med orginal utveksling og 3 gir og der hadde vel 2 gir blitt litt lavt. 535 er morro :)

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette rattet originalt i E28?

 

 

 

:thumb

 

Hvordan ork er det egentlig i E28 528i? Går det f.eks. å sladde fint rundt langsvingen på Rudskogen med litt fart og 3. gir? Jeg har sett litt video fra England med 528i, sveisesperre og litt letting, og det ser ut som om det sladder friskt. Jeg har kjørt litt 535i, og der kommer vel momentet veldig tidlig. Det er jo fint både i kø og ved litt morsommere kjøring. :)

 

driftfun-hersker-ratata-bauda-2004-divx.jpg

 

driftfun-hersker-ratata-bauda-2004-divx.avi

 

høyreklikk lagre som

 

Her er en film fra 2004 med min opprinnelige 528/535, bare sånn i tillfelle du ikke hadde sett den :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår