Gå til innhold

Trond.S: BMW 528i e28 - bruksrenovering

Ranger emnet


Trond.S

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Veit ikke helt om det er riktig å plassere denne tråden i prosjekt-forumet, men jeg slenger den nå hit. Kan hende den blir et prosjekt i seg selv å holde den i drift ;) I alle fall har jeg nå blitt lykkelig eier av en BWW 528. Bilen er en 85 automat som er byggd om til manuell i høst. Det er også satt på en diff fra en 535 med brems. Med ei vanlig 5 trinns girkasse (getrag 260??) blir utvekslinga noe høy, regna ut at den er gira for ca 300km/t :)

Det er litt av hvert som må gjøres med bilen og hoved problemet er som e28'r flest: rust. Skal se litt på dette etterhvert. Det sitter også et slags stylingsett på bilen som jeg ikke veit hva er for noen rart. Bilen er importert fra tyskland i 86 og derfor er det montert noen uorginale (jævelig stygge) siderblinkers på den. De brukte visst nok ikke sideblinkers i tyskland den gangen. Ellers er triste stål-felger på usenka bil heller ikke noe som trekker opp helhetsintrykket for å si det mildt.

Har tenkt på den del små ting jeg skal gjøre med bilen og det havner på denne siden etterhvert som jeg for rota meg til å gjort det.

Ble medlem i BMWCCN for noen uker siden og meldte meg på Antilla-treffet de arrangerte nå i helga. Dette ble ild-dåpen for bilen i mitt eie. Bilen virka bra hele turen og jeg hadde det skikkelig morro. Eneste som skjedde var at eksoslekasjen ble litt større på hjemturen ;)

 

Legger ved et par bilder også:

Bilen den dagen jeg henta den:

528dag1.JPG

I en liten sladd på Antilla:

Antilla.JPG

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor er det nederste bildet fra? Eksosanlegg er et mareritt på E28, stikker langt ned. Ta en titt på bunnpanna di og, hvis den ikke lekker/svetter så er du en heldiggris, hvis du senker bilen kommer du nesten helt sikkert til å knuse bunnpanna en dag, jeg skal heve min. Kjøpte min ferdig senka. Bunnpanne er jo nesten 1.5cm lavere enn noe annet punkt på bilen. Veldig genial konstruksjon.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor er det nederste bildet fra? Eksosanlegg er et mareritt på E28, stikker langt ned. Ta en titt på bunnpanna di og, hvis den ikke lekker/svetter så er du en heldiggris, hvis du senker bilen kommer du nesten helt sikkert til å knuse bunnpanna en dag, jeg skal heve min. Kjøpte min ferdig senka. Bunnpanne er jo nesten 1.5cm lavere enn noe annet punkt på bilen. Veldig genial konstruksjon.

Bilde er fra Finnskogen i Sverige. Var som sagt kjøring der med bmw klubben i helga på et villmarkssenter som heter Anttila. Var en fin tur med mye kjøring. Is-kjøring er skikkelig artig.

Det er er bakre lyddemperen som det har rusta hull i, tror ikke det blir no problem å sveise på en liten bit akkurat der, men det er ikke umulig at det er flere hull også. Har sett litt under bilen å bunnpanna ser bra ut enn så lenge, men som du sier sitter den veldig utsatt til. Si i fra visst du vill selge de 15" krysseikefelga dine da ;)

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å tette litt på eksosanlegget i stad. Når jeg glante under bilen her om dagen så jeg det var et hull i bunnen av den bakre lyddemperen. Trodde det var det eneste, men det var så klart feil. Det er jo ikke mulig at det et hull i et eksosanlegge bare på steder det er lett å komme til :)

Sånn så det ut:

eksoshull.JPG

 

Prøvde å trikse litt men det var ikke lett å komme til mellom rørene så det ble ikke hundre prosent tett der oppe. Var flere steder med lekasjer også. Det er lagt plater utenpå rørene rett ved siden av diffen som har rusta igjen også er det en lekasje ved en skjøt foran. Eksosanlegget er vel ikke så mye mer, men det er andre ting som er prioritert høyere enn det når det kommer til pengebruk :) Her er i alle fall et bilde av det jeg knota til:

eksostetting.JPG

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt i garasjen i dag og pussa litt rust. Har tatt noen bilder også.

 

Når jeg skulle kjøre bilen inn i garasjen tok jeg et bilde av hele bilen i det fine været:

Oversikt.JPG

Tok et bilde av rattet også, synes det er veldig godt å ratte med:

ratt.JPG

Her er rustflekkene på bakplata slipt ned:

flekker1.JPG

Siden det sitter skjørter rundt hele bilen var jeg spent på åssen det var under dem:

bakskjort.JPG

Ble ganske positivt overraska:

underbakskjort.JPG

 

Glemte å ta bilder etter jeg spraya på sink-spray men det er jo ikke så mye å se på egentlig :) Skal prøve å få gjort mer i morra.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond.. hva er det med deg og hengerfeste? :rolleyes: Ekstra vekt som ikke hører noe steds hjemme på en 528! Men enda godt du slapp rusta et sted der da. Åssen ser det ut i skjøten bak under lykta der? Er et svakt punkt på e28 det veit jeg.

Hengerfeste er kjekt å ha når man har venner med flere VAG-produkter lol Nei må vel prøve å få det av en dag tenker jeg. Blir en del penere da. Ser veldig fin ut rundt baklyktene der. Fikk ikke gjordt noe i dag, får ta det igjen i morra. Har tenkt på å sette på noen av de gamle dekka jeg fikk med den blå jeg kjøpte av deg for å teste sperra litt. Klør i finga etter sommerdekk nå som det er så tørt å fint på veien. Men med de sommerfelga jeg har nå så går det ann å styre seg også ;)

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På tide med en oppdatering?? Her kommer ihvertfall et stemningsbilde ;)

Så jo ut som det var bra stemning der :) Har fått sveisa igjen bak støtdempertårnet på begge sider nå. Hadde ikke du et bilde fra før jeg begynte på den andre siden Marius? Kan legge ut et "Etter" bilde en dag jeg. Kommer vel snart noen deler som jeg gleder meg til å montere også. Tenkte å legge ut noen bilder når dem kommer.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var første banetreffet overstått. Vi klarte oss begge 2 både meg og bilen. Jeg hadde bestemt meg for å kjøre visst jeg fikk Bilstein Sprint demperne og H&R fjærene jeg bestilte, men de kom jo ikke så klart. Derfor bråbestemte jeg meg på mandags kvelden for at jeg skulle kjøre med det orginale. Da var det bare å stikke ut i garasjen å skru på panser, skjermer, støtfangere og dekk. Vi kom oss litt sent avgårde da alle måtte komme seg hjem fra jobb, men vi rakk da noen runder. Det var virkelig morro å kjøre. Har bare kjørt noen få runder på bare før så jeg er helt grønn på området. Bilen virka bra selv om det dukka fram mange ting som må gjøres med den videre. Selvsagt er den alt for myk, men der kommer nok redninga nå snart. Diffbremsen må også strammes opp. Den virker til burning men ikke i svinger. Er ikke sikker på om jeg trenger nye lameller eller den bare må schimses opp. Ellers så trenger bremsene litt oversyn og bedre stoler står høyt på ønskelista. Bilen ga fra seg stoore fine oljeskyer rundt på banen, men det er samme nivået på peilepinnen ;)

Det eneste som var negativt var at jeg ikke fikk sett så mye på kjøringa til andre. Er jo artig det også. Neste gang før jeg prøve å være tidligere ute sånn at det blir litt bedre tid til alt.

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen. Nå har senkesettet og demperne endelig kommet så da ble det litt montering i går. Har bare fått montert bak enda siden jeg må ha nytt fjørbein på ene siden foran. Tror jeg skal få rota meg til å hente det i dag. Blir morro å se åssen det blir når alt er montert. Den sank i allefall 1,5-2 cm bak og der var den ganske lav fra før av så da er det bare å satse på at den senker sånn passe foran også. Ene fjøra bak var knekt helt i bunn og begge fjørskålene var rusta i filler, så det var greit å bytte det ut før det kenkker sammen.

 

Her er et bilde av settet før montering:

settet.jpg

 

Har hørt at den del har hatt problemer med å få av bakdemperne på e28 så jeg grua meg litt å begynne der. Prøvde først å banke på demper'n men det fjøra unna for mye i foringa så det ble ikke noe sikkelig trykk i slaga. Da tok vi en skrue som gikk i bunn der feste skruen til demper'n sitter og satte en avdrager på denne. Den røde pila peker på et hakk som vi borra i skruen for at avdragern ikke skulle glippe.

verkt%f8y.jpg

 

Når foringa ble spent opp sånn at den omtrent hoppa ut var det bare å slå et par ganger så løsna den. Enkelt og greit.

demont.jpg

 

Da var det klart for innmontering igjen

komplettbak.jpg

 

Og tilslutt satt det på plass

montbak.jpg

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nå har senkesettet og demperne endelig kommet så da ble det litt montering i går. Har bare fått montert bak enda siden jeg må ha nytt fjørbein på ene siden foran. Tror jeg skal få rota meg til å hente det i dag. Blir morro å se åssen det blir når alt er montert. Den sank i allefall 1,5-2 cm bak og der var den ganske lav fra før av så da er det bare å satse på at den senker sånn passe foran også. Ene fjøra bak var knekt helt i bunn og begge fjørskålene var rusta i filler, så det var greit å bytte det ut før det kenkker sammen.

 

Her er et bilde av settet før montering:

settet.jpg

 

Har hørt at den del har hatt problemer med å få av bakdemperne på e28 så jeg grua meg litt å begynne der. Prøvde først å banke på demper'n men det fjøra unna for mye i foringa så det ble ikke noe sikkelig trykk i slaga. Da tok vi en skrue som gikk i bunn der feste skruen til demper'n sitter og satte en avdrager på denne. Den røde pila peker på et hakk som vi borra i skruen for at avdragern ikke skulle glippe.

verkt%f8y.jpg

 

Når foringa ble spent opp sånn at den omtrent hoppa ut var det bare å slå et par ganger så løsna den. Enkelt og greit.

demont.jpg

 

Da var det klart for innmontering igjen

komplettbak.jpg

 

Og tilslutt satt det på plass

montbak.jpg

 

 

Morsomt prosjekt :)

Følger med jeg. Er det bilstein dempere jeg ser? Eller?

 

Mvh

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår