Gå til innhold

Litt info om Wankel motoren..

Ranger emnet


Mykle

Anbefalte innlegg

Originally posted by Håkon A

PS: jeg kjøpte papirer fra TUV tilfelle råttefelle...ikke at jeg trengte dem... :D

 

Joda...de trenger du! :nono:

 

 

Du viser ikke ECE Bestätigung hos tollvesenet, den MÅ du derimot vise til Statens Biltrangsyn for å få skilter på den....

 

 

Går utifra at du ikke har vist bilen ennå, med tanke på at milkshakemaskinen er plukket fra hverandre :D

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by CrZy_T

 

Mener å ha fått med meg det stikk motsatte et sted jeg. Tror det faktisk var på discovery channel !!

 

 

 

Har selv importert en motor og solgt til en kar som skal ha den i et fly!!

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med Wankel og antall kilometer har vel en grei forklaring:

 

På en stempelmotor har du centimetervis med oljefilm, "høyden" på stempelet, som sørger for at ikke noe som helst av eksos o.l trenger seg ut rundt stempelet i forbrenningssyklusen. Den tilsvarende "delen" i en wankelmotor, altså den bevegelige skjøten som er avhengig av ojle for å holde trykket på riktig side av stempelet og sørge for overføring til mekanisk energi, er "hjørnene" i rotoren, og når disse står inn mot sylinderveggen er "flaten" på oljehinnen bitte bitte liten, sammenlignet med luksusen i en stempelmotor. Når så denne rotoren blir slitt i hjørnene vil de sakte men sikkert ikke helt klare å holde igjen det enorme trykket i den ekspanderende kammeret, og noe vil sive ut, og selvføgelig derfor gi deg mindre kraft og fullstendig latterlig bensinøkonomi.

 

 

Ser man nærmere på rotoren ser man at det er noe pakningsstyr som stikker ut av disse hjørnene som skal sikre tettheten. Dette må nok skiftes etter mye hard kjøring dersom ikke det hele er av utenomjordisk kvalitet. Det er kanskje mazdasnurrene nå, men det var ikke Ro80-maskinene har jeg inntrykk av, som derfor førte til at de måtte bruke alle pengene de hadde på å kjøpe nye stempelmotorer (fårrd?) til de som hadde kjøpt bil allerede, og slå seg selv konk.

 

 

 

Med forbehold at jeg kan ha drømt alt som var grunnlaget for dette, jeg er ingen motormann.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke vits å sammenligne....

 

btw...jeg jobber på møller...vi får inn polo som har gått 15k kilometer....skjørtebank.....

 

så jeg vet ikke jeg...haha. otto er heller ikke perfekt...

men den er mer gjerrig på bensin...ja...

men skal du importere en morsom bil med mye effekt med tanke på avgifter..

 

kjøp deg wankelmaskin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

 

Ser man nærmere på rotoren ser man at det er noe pakningsstyr som stikker ut av disse hjørnene som skal sikre tettheten. Dette må nok skiftes etter mye hard kjøring dersom ikke det hele er av utenomjordisk kvalitet. Det er kanskje mazdasnurrene nå, men det var ikke Ro80-maskinene har jeg inntrykk av, som derfor førte til at de måtte bruke alle pengene de hadde på å kjøpe nye stempelmotorer (fårrd?) til de som hadde kjøpt bil allerede, og slå seg selv konk.

 

 

 

Med forbehold at jeg kan ha drømt alt som var grunnlaget for dette, jeg er ingen motormann.

 

Heisann.

 

Den uttalelsen om RO80 er litt morsom. Hvis mitt intrykk av otto-motoren hadde vært den første serieproduserte varianten, hadde nok jeg også vært mer en ganske skeptisk til konstruksjonen(otto).

 

Når det gjelder wankel, er jeg frelst. Jeg kjøper den ikke for å bruke minst suppe (-da hadde jeg kjøpt en trøtt diesel). Jeg kjøper den ikke for sinns holdbarhet (-da hadde jeg kjøpt en trøtt diesel). Det jeg vil ha er en bånn gass motor med ett register som er langt. En motor som takler 8500 rpm og 450 hk i flere år med riktig stell uten å få mekaniske problemer som bøyde råder, etc..

 

Mazda har fiksa dette ganske bra(-synes jeg). Det at ikke NSU klarte det, kan nok stamme fra det faktum at det var tysk?:eek:

 

Det blir nok en evig krangling om otto vs. rotary , men glem kranglinga. Ta heller å prøv en bil med Wankel hvis du er skeptisk. Opplev en motor som bare drar og drar, og som tar turtall bare, ja som ett tall.. 4500 rpm eller 8500 rpm - "who cares". Når Rusta'n sitter å "piper" i bilen din på Arctic, kan du bare slurpe i deg resten av øl'n og sette deg godt til rette i sofa'n, for rexen tar det på strak arm. Sålenge motoren er gjennomvarm før man gasser, kan man gjøre alt med den !

 

sayonara

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se åssen dansen er når vi har den nye oppskriften sammen.

 

 

ichi ti sventiejt tøbo kit, hatch grex øøl kuula, maate frønt spøila, ælått bensin in de høl, and then a big bam bam...boost up...

 

 

da blir det nok... mi løv ju loong time.. mi so hååånej

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har du sniffa for mye nååjs eller??

 

Spørs om ikke 2 K boost blir litt mye for motoren med den nye føner'n.. Kanskje jeg skal sette Profec'en bak på fangeren, så jeg ikke blir fristet til å "vri opp" trykket? Tror du det blir nye riceboy-trenden? Boostcontroller'n på fangeren bak på bilen?(-ute).

 

Jeg gleder meg til sumaren. Ønsker alle sammen en rask vinter !

 

sayonara... nå er det tid for "mate"

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

 

Heisann.

 

Den uttalelsen om RO80 er litt morsom. Hvis mitt intrykk av otto-motoren hadde vært den første serieproduserte varianten, hadde nok jeg også vært mer en ganske skeptisk til konstruksjonen(otto).

 

Selvfølgelig. Ro80 var nok på alle måter bedre enn den første stempelmotoren som ble solgt. Dessuten va selve bilen temmelig fet.

 

Når det gjelder wankel, er jeg frelst. Jeg kjøper den ikke for å bruke minst suppe (-da hadde jeg kjøpt en trøtt diesel). Jeg kjøper den ikke for sinns holdbarhet (-da hadde jeg kjøpt en trøtt diesel). Det jeg vil ha er en bånn gass motor med ett register som er langt. En motor som takler 8500 rpm og 450 hk i flere år med riktig stell uten å få mekaniske problemer som bøyde råder, etc..

 

Mazda har fiksa dette ganske bra(-synes jeg). Det at ikke NSU klarte det, kan nok stamme fra det faktum at det var tysk?:eek:

 

..eller at vi snakker om sekstitallet? Og kanskje har Mazda sittet på mere kroner, eller Yen enn motorsykkelprodusenten NSU gjorde? Ikke helt sikker. Tror nok ikke problemet er at menneskene var tyske akkurat, det er kanskje ikke tilfeldig at Doktor Felix var tysk..

 

 

Det blir nok en evig krangling om otto vs. rotary , men glem kranglinga.

 

Selvfølgelig, snurr er overlegent mye kulere, og et mye mer tilfredsstillende prinsipp, nettopp fordi du må være mye smartere for å finne på noe sånt.

 

Ta heller å prøv en bil med Wankel hvis du er skeptisk. Opplev en motor som bare drar og drar, og som tar turtall bare, ja som ett tall.. 4500 rpm eller 8500 rpm - "who cares". Når Rusta'n sitter å "piper" i bilen din på Arctic, kan du bare slurpe i deg resten av øl'n og sette deg godt til rette i sofa'n, for rexen tar det på strak arm. Sålenge motoren er gjennomvarm før man gasser, kan man gjøre alt med den !

 

sayonara

 

Når denne triste, fattige månedskortstudenttilværelsen er over så skal vi prate. Jeg skal ha svart. Som natten.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

 

Når denne triste, fattige månedskortstudenttilværelsen er over så skal vi prate. Jeg skal ha svart. Som natten.

 

Også du min lillebror, et wankelhode doh ...... ikke våg å komme hjem med en nuddelsnurre på gårdsplassen her ! :D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er SVÆRT sjelden sidetettningene og hjørnetettningene ryker

Som regel er det apexen som tar kvelden.

 

Grunnen til det kan være mye.... Folk kjøper jo disse bilene til å kjøre fort med og hardt.

tør tippe at 90% "trimmer bilene sine og tenker ikke på å forandre ting så de står i forhold til hverandre. Skrur opp turbotrykk kanskje og tenker ikke på at bensin og tenning kanskje trenger litt forandringer også!!

kunnskapen blant folk som har hatt disse bilene gjennom årene har sikkert vært veldig forskjellig.

 

Først når internett kom på banen for fullt har man hatt muligheten til å høste erfaringer fra "De som kan" i Austalia, Japan og USA. Samtidig har motorene bedret seg gradvis gjennom årene!!!

 

Gjør man det riktig tåler disse motorene det utroligste eller om man lar motoren være orginal.

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by råtassen

Det er SVÆRT sjelden sidetettningene og hjørnetettningene ryker

Som regel er det apexen som tar kvelden.

 

 

Hmm, er det ikke det jeg sa, bare uten hippe ord? Hvis du da mener apex som i vanlig forstand, altså "spissene" på rotoren. All fornuft tilsier at det er disse som får juling, særlig fordi en motor opererer på varierende turtall, hvis det da ikke er noe jeg har oversett, som du kan opplyse om.

 

 

Dessuten, hvorfor er det ikke blåsere på Renesis? Det burde jo være obligatorisk på enhver wankel, ettersom man ikke kan oppnå samme kompresjon som på en otto, trodde jeg ihvertfall. Kommer vel kanskje på en eventuell ny RX7.

 

 

Og Lopp, når fikk du gårdsplass?

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Ikke nødvendigvis... Det vil gå utover driftsikkerhet, akkurat som en stempelmotor.

 

Mazda sine wankel motorer har alle max turtall som en sprek stempelmotor, er ikke så ille som mange trur (over 10.000rpm osv).

Men responsen i motoren er jo raskere en de fleste stempelmotorer. Og det er muligt å ha sinnsykt turtall på wankel motorer, men det er sjelden ønsket :)

 

Mazda ønsker likevel tydeligvis å spille litt på de mulighetene...

post-1242-13804850840942_thumb.jpg

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

 

 

Hmm, er det ikke det jeg sa, bare uten hippe ord? Hvis du da mener apex som i vanlig forstand, altså "spissene" på rotoren. All fornuft tilsier at det er disse som får juling, særlig fordi en motor opererer på varierende turtall, hvis det da ikke er noe jeg har oversett, som du kan opplyse om.

 

 

Dessuten, hvorfor er det ikke blåsere på Renesis? Det burde jo være obligatorisk på enhver wankel, ettersom man ikke kan oppnå samme kompresjon som på en otto, trodde jeg ihvertfall. Kommer vel kanskje på en eventuell ny RX7.

 

 

 

Hei (-igjen)

 

Det som knekker mest Apexer, er faktisk tenningsbank.. Og ofte kommer denne tenningsbanken av at folk har vrengt opp trykket og ikke gjort noe med tenninga/kompresjonen/bensinkvaliteten. Ellers er det faktisk endel som slipper skiver, muttere, etc oppi motorene sine, og da kan oxo apexene knekke (ikke så rart egentlig).

 

Renesis og turbo ? Ok, jeg er enig at det hadde gitt mer dreiemoment, men å si at en wankel trenger en turbo for å få komp, er jo litt fjernt?? Hvordan skulle den fått startet hvis kjomp. hadde vært ett problem?? Det er jo ikkeno trykk fra turboen på 250 rpm? Har jo en periperal-port 13 B som trøkker ut 300 Hk med bare forgassere.

 

Som på alle motorer, det går bedre med turbo, men man må ikke ha det...

 

mvh:)

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår