Gå til innhold

Spm ang bytting av dynamo

Ranger emnet


Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk koblet opp og så vidt prøvekjørt anleggget mitt idag og som jeg regnet med så vil jeg trenge ny dynamo og batteri.

 

Når anlegget trekker mer enn 70A, så begynner lysene å dimme (har 1Farad kondis). Har 33MM2 (2 gauge), strømkabel, men måtte klippe vekk litt på tuppen grunnet mangel på kabelsko i 33mm2 størrelse (argh!).

 

Hva er viktigst av bedre batteri eller ny dynamo for å få vekk lysdimmingen? Volt verdien dropper ned mot 10V ved harde basslag.

 

Jeg har aldri byttet dynamo før, men har hørt at man trenger en laderegulator (er det korrekt?) ved montering av ny dynamo, hvor mye koster dette og hva vil dere anbefale? Til min bil så har jeg hørt av Soundstream Arosa at en dynamo fra en Passat TDI (160A) vil passe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Erik.

 

For å gjøre det enkelt og greit.

 

1) Reis til ett verksted/bilelektriskverksted og be om å få se på bosch dynamokatalogen.

2) Skriv av dataene som står på din dynamo

3) Let opp en dynamo med de samme monteringsmålene (vinkel,høyre/venstre, reimer, fester osv.) Se f.eks på VW/Audio/Seat/Skoda Tdi biler.

4) Enten så kjøper du den ny eller så leter du opp en bilhugger som har delen på lager.

5) Anskaff en Ladac 1205 laderegulator.

6) Få ett verksted til å montere dette.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Heisann Erik.

 

For å gjøre det enkelt og greit.

 

1) Reis til ett verksted/bilelektriskverksted og be om å få se på bosch dynamokatalogen.

2) Skriv av dataene som står på din dynamo

3) Let opp en dynamo med de samme monteringsmålene (vinkel,høyre/venstre, reimer, fester osv.) Se f.eks på VW/Audio/Seat/Skoda Tdi biler.

4) Enten så kjøper du den ny eller så leter du opp en bilhugger som har delen på lager.

5) Anskaff en Ladac 1205 laderegulator.

6) Få ett verksted til å montere dette.

Takk for et godt svar Lars! Der stod vel det meste jeg trengte å vite, men du kjenner meg så her er en ny runde spørsmål!

 

1. Hva er forskjellen på en 1204 og en 1205 (positiv og negativ regulering, hva betyr dette)?

 

2. Hvilke fordeler vil en laderegulator gi meg?

 

3. Hvor stor dynamo bør jeg se etter?

 

4. Er det en stor jobb å montere dette (det underliggende spørsmålet er om det vil koste mye å få dette montert).

 

5. Vil lysene slutte å dimme med en laderegulator, eller har det mest med batteriet å gjøre (ja jeg skal selvfølgelig kjøpe nytt).

 

6. Noen tips til batterier som fysisk passer i bilen "vår", i det originale festet altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Takk for et godt svar Lars! Der stod vel det meste jeg trengte å vite, men du kjenner meg så her er en ny runde spørsmål!

 

1. Hva er forskjellen på en 1204 og en 1205 (positiv og negativ regulering, hva betyr dette)?

du skal ha en positiv-regulerende regulator. Det er bare om han skal regulere på pluss eller minus. Siden minus er jord, skal du ha positiv-regulering. Det er vel 1204.

 

2. Hvilke fordeler vil en laderegulator gi meg?

Den øker spenningen til gitt volt ved gitt temperatur, f.eks 14,4V ved 20C elns. Dette får batteriet lenger levetid av, det blir fulladet bedre enn med en dårlig regulator. Bra regulator får mer ut av dynamoen. Ved stabil spenning blir lyd penere, man kan få bedre lys på bilen. Evnt mer informasjon finner du muligens på http://ladac.no

 

3. Hvor stor dynamo bør jeg se etter?

Tja, annlegget mitt har vært oppe i 118A uten spenningsfall (ladac 1204 @ 14,4V (+5f kondensator)) med en bosch dynamo på 90A. Kondensatoren vil også hjelpe til med spenningsfall. Men ~90-120A dynamo holder for de fleste.

 

4. Er det en stor jobb å montere dette (det underliggende spørsmålet er om det vil koste mye å få dette montert).

Til bosch dynamoer får man kjøpt en modulsak med børster som man kan erstatte med den originale børsteholderen med originalregulator. På den finner man tilkoblingene D+ D- og DF (D+ og DF skal til ladac, D- skal rett til jord/chassi) Du får også med en enkel tegning med ladacen. Det som kan være pes i noen biler er ladelampe og tenninga. Gidderikke å skrive så mye om det.

 

5. Vil lysene slutte å dimme med en laderegulator, eller har det mest med batteriet å gjøre (ja jeg skal selvfølgelig kjøpe nytt).

Batteriet har absolutt ingenting med dette å gjøre. Når du kjører/har på bilen bruker man strømmen fra dynamoen. Batteriet er hovedsaklig for å få start på bilen. Spenningsfallet vil i verste fall synke til langt under batteriets spenning, 12V batteri kan hoppe helt ned til 9-10V, et dårlig et er det muligens enda verre med. Regulatoren hjelper mye med blinkende lys, men en kondensator skader heller ikke, så lenge man har nok strøm.

 

6. Noen tips til batterier som fysisk passer i bilen "vår", i det originale festet altså...

Er litt usikker på denne, men jeg kan i alle fall anbefalle maxxima bluetop batteri, koster ca 2000,- og er ikke så veldig stort. På min bil var den lavere enn det originale.

 

PS! Batteri er ikke det viktigste når man skal ha annlegg i bil, med mindre den skal være med i konkuranser som krever det. Men det er alltid kjekt å ha et bra batteri.

 

Håper dette ga deg svar på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et svært godt og utfyllende svar oleoleole!

 

Jeg trodde nemlig det var slik du sier om 1204 og 1205, syntes bare det var rart at "Soundstream Arosa" tok feil!

 

For å oppsummere litt:

 

Nytt batteri vil egentlig ikke ha noen særlig annen nytte enn hvis jeg skal spille "lenge" uten motoren igang?

 

Har 1F kondis, har hørt at man skal regne 1F pr 1000W, så det skal være ca OK (selv om det skader jo ikke med mer, men har rett og slett ikke plass!).

 

Ladac vil kunne (sammen med kondisen) hjelpe ved blinking av lys og at V verdien vil være mer stabil.

 

Ny dynamo vil være til nytte hvis jeg spiller mye for å kunne lade opp selve batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Tusen takk for et svært godt og utfyllende svar oleoleole!

 

Jeg trodde nemlig det var slik du sier om 1204 og 1205, syntes bare det var rart at "Soundstream Arosa" tok feil!

 

For å oppsummere litt:

 

Nytt batteri vil egentlig ikke ha noen særlig annen nytte enn hvis jeg skal spille "lenge" uten motoren igang?

 

Har 1F kondis, har hørt at man skal regne 1F pr 1000W, så det skal være ca OK (selv om det skader jo ikke med mer, men har rett og slett ikke plass!).

 

Ladac vil kunne (sammen med kondisen) hjelpe ved blinking av lys og at V verdien vil være mer stabil.

 

Ny dynamo vil være til nytte hvis jeg spiller mye for å kunne lade opp selve batteriet?

 

Jess!

DLS sier 1f pr. 500W. Men de er litt mer seriøse på watt enn de fleste andre merker. Ellers sier nesten alle andre 1f pr. 1000W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste ting!

 

Ettersom det kommer til å ta litt tid før jeg får tak i ny dynamo/batteri/ladac grunnet pengemangel for øyeblikket, så lurer jeg på noe mer...

 

Har hørt npen rykter om at forsterkere kan "brenne opp" ved for lav Volt verdi. Er dette bare tull, eller er det noe sannhet i det? Har det noe å si at jeg har rimelig bra forsterkere (Audison lrx) og kondensator? Hva er egentlig grensen for dette?

 

Altså vil det være noe "farlig" å kjøre rundt slik jeg gjør idag, med originalt batteri og dynamo? Vil det værste som kan skje være at jeg ikke får start på bilen/ødelagt batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

En siste ting!

 

Ettersom det kommer til å ta litt tid før jeg får tak i ny dynamo/batteri/ladac grunnet pengemangel for øyeblikket, så lurer jeg på noe mer...

 

Har hørt npen rykter om at forsterkere kan "brenne opp" ved for lav Volt verdi. Er dette bare tull, eller er det noe sannhet i det? Har det noe å si at jeg har rimelig bra forsterkere (Audison lrx) og kondensator? Hva er egentlig grensen for dette?

 

Altså vil det være noe "farlig" å kjøre rundt slik jeg gjør idag, med originalt batteri og dynamo? Vil det værste som kan skje være at jeg ikke får start på bilen/ødelagt batteri?

 

 

Mange forsterkere vil bli svidd hvis spenningen synker under 10V ja...

Men i dag er det en del som har beskyttelser mot dette, de slår seg heller av før spenningen blir for lav.

Hvordan det er med din forsterker vet jeg ikke, men det finner du jo lett ut.

 

Kondensatoren hjelper på å holde spenningen oppe så lenge du ikke spiller ren sinus.

Det er jo bare å følge med litt i begynnelsen og se hvordan spenningen er når du spiller høyt.

Ser med en gang det om den ligger fint på rundt 14,4V, eller om den detter ned en del når bassen slår.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den detter endel ved harde basslag (ved høyt volum) ja. Merker kun at lysene dimmer når jeg virkelig "drar på". Har ikke instruksjonsboka til Audisonen her, men såvidt jeg husker er er den rimelig godt sikret for det meste... Presterte i forrige bil å avisolere noen kabler slik at noen kobbertråder klarte å forville seg INNI fortserkeren, da lyste bare saftey lampa, men ingenting ble ødelagt :-)

 

Så med andre ord, HVIS forsterkeren har en slik beskyttelse, så vil det kun være et slitent batteri jeg sitter igjen med etterhvert, ikke noen andre problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Hehe, den detter endel ved harde basslag (ved høyt volum) ja. Merker kun at lysene dimmer når jeg virkelig "drar på". Har ikke instruksjonsboka til Audisonen her, men såvidt jeg husker er er den rimelig godt sikret for det meste... Presterte i forrige bil å avisolere noen kabler slik at noen kobbertråder klarte å forville seg INNI fortserkeren, da lyste bare saftey lampa, men ingenting ble ødelagt :-)

 

Så med andre ord, HVIS forsterkeren har en slik beskyttelse, så vil det kun være et slitent batteri jeg sitter igjen med etterhvert, ikke noen andre problemer?

 

 

Ja, så lenge resten av elektronikken i bilen din tåler det...

Bør vel helst ikke ha så mye under 12V.

Vil tro det meste begynner å mislike seg når du kommer ned i 10V.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

Heisann Erik.

 

For å gjøre det enkelt og greit.

 

1) Reis til ett verksted/bilelektriskverksted og be om å få se på bosch dynamokatalogen.

2) Skriv av dataene som står på din dynamo

3) Let opp en dynamo med de samme monteringsmålene (vinkel,høyre/venstre, reimer, fester osv.) Se f.eks på VW/Audio/Seat/Skoda Tdi biler.

4) Enten så kjøper du den ny eller så leter du opp en bilhugger som har delen på lager.

5) Anskaff en Ladac 1205 laderegulator.

6) Få ett verksted til å montere dette.

 

låner tråden litt jeg:)

 

Dette er nok dette letteste for meg også. å leite opp en dynamo som er lik ved hjelp av dynamokatalogen.

 

Er det noen som har tilgang til denne katalogen som kunne hjelpe meg tror dere? har bla. anne prøvd å få litt hjelp i denne tråden. men det er ingen som har noe info på ommrådet.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=62547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår