Gå til innhold

4ohm det "riktige" ?

Ranger emnet

2maz

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nå en sub på 1200w med dobble 4 ohm spoler. Jeg sliter da litt med å velge forsterker. Ser det er noen subber som har dobble 2 ohms spoler og blir jo da lettere å finner forsterker. Er det liksom 4 ohm som er det riktige? Kan jo få 2 ohm ved å brokoble min da, men dette skal vist gå utover lyden. Men da er spørsmålet mitt om watt styrken bør være høyrere eller absolutt lik for å drive en sub bra. Den forsterkeren som jeg har funnet er høyere en watt stryken på suben min er Soundstreem Tarantula som er på 2000w i 4 ohm. Men den koster 25000 som jeg ser på som et lite problem. Finner mange forsterkere som er liksom 1800w og 1500w osv, med det er jo oppgitt i 1 ohm... Kan noen hjelpe meg her?

Har begynt på anlegget og tråd kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er SÅÅ frustrerende å se at ALLE tenker så mye på WATT.

Watt, og jeg sier det igjen, WATT har ABSOLUTT ingenting med lyd å gjøre.

Kjøp deg en 2-kanals forsterker, brokopple den og seriekopple dine to spoler slik at forsterkeren "ser" 8 Ohm.

Du vil nok ikke høre noen forskjell!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Det er SÅÅ frustrerende å se at ALLE tenker så mye på WATT.

Watt, og jeg sier det igjen, WATT har ABSOLUTT ingenting med lyd å gjøre.

Kjøp deg en 2-kanals forsterker, brokopple den og seriekopple dine to spoler slik at forsterkeren "ser" 8 Ohm.

Du vil nok ikke høre noen forskjell!

Mvh

Pål

Jeg ser det står underskrevet med "mvh Pål", dog tror jeg en del oppfatter det anderledes.

Dette er IKKE et proff-forum, her er det fritt fram å stille teite spørsmål, så får vi som vet svare så godt vi kan.

Mye bedre om du kommer med en saklig utredning, for jeg vet at du kan det også!;)

Mvh

Dag

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig dette svare jeg har lengtet etter. Om Watt har så mye å si. Takk Morel har lurt lenge på dette. Men det har vel litt å si, tenker på hvis jeg paralell kobler så vil jo forsterkeren gi .... velidg lite efferkt ut.... Og jeg mener å ha hørt flere ganger at jeg bør prøve å holde den til 4 ohm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

Hva slags sub er det du har? jeg har mange monoblokker under 8000kr jeg som vil drive den suben helt ut med god kontroll og god lyd. garantert. har mange 2 kanalere også for den saks skyld.

Det er en MA audio 1200XL

600W Rms

1200W Max

Dual 4-Ohm Voice Coils

240oz. Double Stacked Magnets

Mounting Depth: 6.5”

Mounting Diameter: 11.2”

Optimum Vented Box: 2 Cu/Ft

Round Port Diameter: (2) 4”

Square Port Area: 25 Sq/In

Port Length: 16”

Optimum Sealed Box: 0.75 – 1.25 Sq/In

Har fått endel tilbud hos autod allerede, som har kommet med noen anbefalinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker 2maz!

Det er ikke så lenge siden det ble skrevet en del om ampere og watt her på forumet.

Det som er poenget er at watt er ikke proposjonalt med ampere tydligvis!

Derfor er det viktig å se hva en forsterker trekker (i ampere) fra batteriet og hva den faktisk er i stand til å gi til høyttalerne.

En forsterker på 500 watt som leverer 30 ampere er da noe "dårligere" enn en forsterker på 100 watt som leverer 80 ampere.

Hvis det hadde blitt standarisert at produsentene var nødt til å oppgi den mengden med ampere som forsterkeren er i stand til å levere i en gitt oppkoppling (f.eks. 4 Ohm og alle kaneler drevet) så hadde det blitt mye produkter som hadde måttet endret sine rutiner og konstruksjoner.

Min lille utblåsing var ikke rettet mot noen spesielle her på forumet og i alle fall IKKE trådstarter. mange leser dette innlegget og jeg håper de lærer noe av det jeg skriver selv om jeg til tider, ufrivilligt, må lette litt på trykket for at folk skal skjønne hvor alvorligt jeg mener det jeg skriver.

Med Vennlig Hilsen!

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

Det er egentlig dette svare jeg har lengtet etter. Om Watt har så mye å si. Takk Morel har lurt lenge på dette. Men det har vel litt å si, tenker på hvis jeg paralell kobler så vil jo forsterkeren gi .... velidg lite efferkt ut.... Og jeg mener å ha hørt flere ganger at jeg bør prøve å holde den til 4 ohm....

Hvis man har en sub med 4 ohm svingspole så belastes forsterkeren med 4 ohm.

Har subben doble 4 ohm svingspoler kan de enten paralellkobles eller seriekobles, da ser forsterkeren henholdsvis 2 eller 8 ohm.

Hvis man brokobler en 2 kanals forsterker blir ting litt anderledes; da belastes forsterkeren dobbelt så mye. (alle ohmoppgivelser i eksemplene over halveres)

Ellers vil jeg si som Morel her at watt har svært liten betydning, det er evnen til å drive en tung subwoofermembran som er av interesse. Dette er det strømstyrken i en forsterker som avgjør.

Jeg tror svært mange vil bli overrasket over hvor få watt som skal til for å få noenlunde akseptabelt lydtrykk.

Med mindre du skal stille opp i SPL konkuranser vil jeg anbefale deg å holde deg til kvalitet i stede for kvantitet.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

Da kjører jeg kvantitet. Da er det strømsterke jeg skal leite etter og rettogslett ikke bry meg så mye om wattstyrke. Er det sikkringen en skal se på da? Eller på en lese litt på spes'ene

Ikke kvantitet!

KVALITET! :D

Ta en titt på Soundsream-forsterkerne.

De leverer godt med strøm og er "gamle travere" i bransjen. Suksessen har dog ikke gått de til hode slik at kvaliteten på elektronikken og konsruksjonen er den samme som før.

Lykke til 2maz!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Ikke kvantitet!

KVALITET! :D

Ta en titt på Soundsream-forsterkerne.

De leverer godt med strøm og er "gamle travere" i bransjen. Suksessen har dog ikke gått de til hode slik at kvaliteten på elektronikken og konsruksjonen er den samme som før.

Lykke til 2maz!

Mvh

Pål

Takk!

Stemmer KVALITET var det det het :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider