Gå til innhold

Glasfiber forming osv :)

Ranger emnet


tosk

Anbefalte innlegg

lurte på hvor å hvor dan da hehe =)

 

hvor får jeg kjøpt glassfiber duk, best å legge aliminiumsfolie i bunn så legge duken nedi? OG hva er d som pensles på får at d skal bli stivt?

 

lurte på om noen kunne forklare vedgående dette, GJÆRNE me bilder osv :) ser RiZla å andre har peil på dette =)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialer for støping :

Glassfiber duk

polyester (epoxy er ikke så godt egnet)

herder

 

Materialer for bruk:

 

Maskeringsteip

Aluminiumsfolie

Mange penser

Aceton (for rensing av pensler og hender og andre deler det kan komme polyester blanding på)

Hansker (Veldig viktig)

Maske (Helst en dyr en som polyesteren ikke spiser seg gjennom så lett, ikke veldig sunt med polyester i lungene)

Et rom som er varmt og VELDIG GODT ventilert, Beste er å gjøre det på en åpen plass ute om sommeren men dette er litt for lukrativt om vintern :)

 

Bilder:

 

http://havenot.gotdns.org/~mammut/

 

Spørsmål ?

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

Materialer for støping :

Glassfiber duk

polyester (epoxy er ikke så godt egnet)

herder

 

Materialer for bruk:

 

Maskeringsteip

Aluminiumsfolie

Mange penser

Aceton (for rensing av pensler og hender og andre deler det kan komme polyester blanding på)

Hansker (Veldig viktig)

Maske (Helst en dyr en som polyesteren ikke spiser seg gjennom så lett, ikke veldig sunt med polyester i lungene)

Et rom som er varmt og VELDIG GODT ventilert, Beste er å gjøre det på en åpen plass ute om sommeren men dette er litt for lukrativt om vintern :)

 

Bilder:

 

http://havenot.gotdns.org/~mammut/

 

Spørsmål ?

 

hvor får jeg kjøpt glassfiber duk, polyester å herder?

herder pensles på til slutt lr blandes d inn med polyestern så pensles d på duken?

 

å hvordan festet dere mdf/spon plata til g.fiber støpingen?

 

foresten jevli fint prosjekt da :)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt du trenger får du også kjøpt på biltema, men skal du bruke mye så er nok det beste å gå til en båtbutikk. herder blander du i polyesteren og HUSK å blande bare så mye polyester du bruker fordi etter 5 min er alt hardt. og ikke ha oppi mer herder enn det som står at du skal bruke.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fribb

Slik som dere har gjort med subben, hvordan virker det kontra at elementet sitter andre veien?

Hva er best?

eller kommer det ann på bilen?

 

Vi måtte gjøre dette av praktiske grunner. Ved å ha elementet utenfor kassa blir jo volumet på kassa større. Lydmessig er det ikke noen forskjell.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hc_TK

glassfiber,polyester og herder får du kjøpt i båtbutikker.

regner med at du blander i herderen i polyesteret før du pensler på.

går vel fint bare å feste glassfiberen til mdf'en med polyester og tette litt ekstra med silikon eller noe...

 

Får det også på biltema. Herderen blander man i polyesteret ja. 2% ikke mer da blir støpet sprøtt. Ja det gikk fint å bare legge lagene på spoon plata. Ble tett og fint, men jeg vet at det fins en slags matte for å binde glassfiber til treverk. Men jeg har aldri brukt det og jeg vet ikke hvor man får det.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo mere herder en blander i polyesteren, jo fortere herder blandingen, men vær forsiktig, for mye herder betyr at det begynner å brenne/ryke i bøtta du blander, ikke særlig greit ;)

 

ellers MÅ en bruke hansker da dette ikke er heldig for hendene!

 

men når en støper vil jeg anbefale å ikke legge for store biter av duken på en gang, da denne blir vanskelig å forme, er ikke noe problem å legge biter å få de til å feste seg sammen ;) (bare huske å pensele med poliester til du ser at det går sammen)

 

skal lage en nettside me bilder å slik av åssen jeg har gjort det med bilen min når den blir ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Kindher

jo mere herder en blander i polyesteren, jo fortere herder blandingen, men vær forsiktig, for mye herder betyr at det begynner å brenne/ryke i bøtta du blander, ikke særlig greit ;)

 

 

Det er feil. Mer herder betyr ikke kortere herdings prosess. Varme har noe med den saken å gjøre. Og det kommer til et punkt hvor man ikke kan skynde prosessen mer med varme på grunn av at Flytende masse trenger energi for molekylene til å binde seg til å bli solid. Det kan du enkelt teste hvis du se på en graf for å fryse ned vann til is. Du ser på grafen at temperaturen synker med tiden helt til den kommer til 0 grader. Da fortsetter tiden å gå uten at vannet blir kaldere. Dette er fordi det er denne tiden den ternger for å binde vannmolekylene til å bli til ismolekyler. Etter at dette har skjedd fortsetter temperaturen til å synke under 0 grader.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår