Gå til innhold

Saab Girkasse

Ranger emnet


kannibalen_lufus

Anbefalte innlegg

har kjøpt en saab 900 turbo 8v med manuell kasse.

bilen ser ut til å lekke olje, slik at det blir en fin dam der bilen parkeres. tror den bare lekker en stund etter at jeg slår motoren av. fyren jeg kjøpte bilen av sier at dette er vanlig på alle saaber før 95 (eller 93 modell er litt usikker). "De svetter en del, men det er ikke noe galt med selve kassen." sier han. "Bare etterfyll med olje jevnlig."

 

er det noen saab spesialister her?

 

kommentarer til uttalelsen?

Alfa 156 1,8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oljen drypper ut fra et hull under på det jeg tror er undersiden av girkassen. (ca midt på panser på undersiden av bilen)

Ser ut som d egentlig skal være et deksel der, for en kan se rett inn på et tannhjul som snurrer. Hullet er ikke noe sørlig stort, ca 5cm X 2cm.

 

Noen som vet om det skal være et deksel her?

Noen med saab som kan sjekke om de har deksel.

 

Drypper ikke noe særlig når jeg kjører men når bilen slås av renner det ut en del før d stopper å dryppe.

 

Setter svært stor pris på alle svar.

 

Skal se om eg får tatt bildet for å illustrere....

Alfa 156 1,8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by kannibalen_lufus

Oljen drypper ut fra et hull under på det jeg tror er undersiden av girkassen. (ca midt på panser på undersiden av bilen)

Ser ut som d egentlig skal være et deksel der, for en kan se rett inn på et tannhjul som snurrer. Hullet er ikke noe sørlig stort, ca 5cm X 2cm.

 

Noen som vet om det skal være et deksel her?

Noen med saab som kan sjekke om de har deksel.

 

Drypper ikke noe særlig når jeg kjører men når bilen slås av renner det ut en del før d stopper å dryppe.

 

Setter svært stor pris på alle svar.

 

Skal se om eg får tatt bildet for å illustrere....

 

grattis med fin bil forresten.

 

det hullet du snakker om er nok et dreneringshull. det tannhjulet som du ser er svinghjulet. det skal ikke vært noe deksel der. Det skal renne breemsevæske fra f eks cluchpumpa der.

 

det med oljelekasjen er litt merkelig. er du sikker på aty de renner ut av det hullet der? er nemlig ingen hull det kan komme lekasje fra derfra. hvis dte ikke drøpper ned rundt singhjulet og deretter renner ned. det er ikke dra avtappningspluggen da?

 

tilførselen fra turboen, har du noie lekkasje fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lekasjen er vet jeg ikke, men kommer ut gjennom inspeksjonshullet hvor du ser svinghjulet. når bilen kjører kommer det ingenting ut, men når den slås av lekker det et par sekunder. hvirker som med en gang trykket synker dumpes litt olje. bruker 10 30 olje på girkassen så vet ikke helt sikkert om det er gearolje eller motorolje.

Alfa 156 1,8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok motorolje, ettersom jeg har peilet en del i den siste uken virker d slik. gearoljen holder seg veldig jevn. da må vel lekkasjen være et sted bak svinghjulet? under plastdekselet som en ser ovenfra?

Er det noen steder det kan lekke der?

ser ihvertfall ikke ut til at jeg kan se nøyaktig hvor oljen kommer fra, men så dekker jo et plastdeksel allt rundt svinghjulet.......

Alfa 156 1,8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Why do I see clear or slightly brown fluid toward the middle/front area of my 900?

 

A clear or slightly brown fluid toward the middle/front area of my 900 generally indicates that there is a problem with the clutch slave cylinder. Clutch slave cylinder leakage can be seen coming from the bottom of the transmission just above where the engine oil drain plug is located. There is a small opening where the flywheel teeth can be seen. Leakage can be seen from this area. "

 

 

http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm#Why%20do%20I%20see%20clear%20or%20slightly%20brown%20fluid%20toward%20the%20middle/front%20area%20of%20my%20900?

 

 

Virker jo som det kan være dette, men væsken jeg ser virker som er olje, er ihvertall brun og ganske tjukk.

Denne type væske er vel mye tynnere og klarere...?

Alfa 156 1,8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bare en liten lekkasje i utgående simring på veiva da..? Hvis den olja blir tatt av svinghjulet og kastet utover inni der,drypper det jo ikke ut noe særlig før bilen stoppes og det kan samle seg og renne ut..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Har ikke bare en liten lekkasje i utgående simring på veiva da..? Hvis den olja blir tatt av svinghjulet og kastet utover inni der,drypper det jo ikke ut noe særlig før bilen stoppes og det kan samle seg og renne ut..

 

mulig jeg er på helt andre tanker men...

På saab 900, så står ikke veiva og reimhjulet ut foran. Det står ut bak. Mens svinghjulet står ut foran. Så det kan nok ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok...jeg bare tenkte at det kunne vært en annen simring der som lakk...derfor jeg sa at det kunne være den...men da vet jeg at SAAB ikke har svinghjulet på normalt sted. Man lærer noe hver dag.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår