brukbar; ja, "kult" med kvitrelyd; ja
MEN; for stam dumpventil som lager kvitrelyd er skadeli for turboen, pga at dumpen ikke slipper lufta effektivt nok ut (det er derfor du får "kvitrelyd"), og du får tilbakeslag gjennom turboen og ut luftfilteret i tilleg til dumpinga gjennom dumpventilen. Dette fører da til slag mot rotorbladene og vil over tid ødelegge turboen, pga at turboen som kjent inneholder lager, og disse er ikke alt for glade i aksielle belastninger, da de er beregnet for å ta opp den radielle belastningen som blir når "rotorne" i turboen spinner... men versegod, du skal få lov for meg, er jo ikke min bil det er snakk om...
men jeg ville heller anbefalt at du kjøpte deg ekstern wastegate og slapp eksosen etter denne ut i friluft i stede for i downpipen, for da får du den velkjente kvitrelyden viss det er så om å gjøre. men å slippe denne eksosen rett ut i motorrommet er foresten svært brannfarlig, da det kan komme stikkflammer. på de første saab turbo bilen på slutten av 70-tallet var det ekstern wastegate som slapp eksosen rett ut i motorrommet. hvorfor har ingen hørt om eller sett disse? jo fordi nesten alle sammen brant opp før 80-tallet rakk å begynne...
Edit; jeg fikk foresten hodepine av å lese den tråden her... :D