Gå til innhold

hvilken type basskasse?

Ranger emnet


prizma

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 x 10" elementer, og er hipp på å ha en kasse til disse ;)

 

selve kassen skal lukket være på 21,4L pr element, JBL gt4-10.

 

jeg er interessert i trøkk, bilen skal riste og dunke så øra flaggrer..

 

MINE spm er:

 

- kan jeg ha bass refleks rør i en slik liten kasse? (ca 44l.) eller må jeg da ha som større kasse?

 

jeg skal spille hovedsaklig musikk som:

techno

rap

- musikk med bass i (liker trykk og risting).

 

skal jeg ha lukket kasse eller kasse med refleksrør? og isåfall hvilken (ca) strl. har de orginale målene hjemme pr element.

--

nå snakker dere med en person som lager sin første basskasse, så lag forklaringen så enkel som mulig...

--

 

mvh

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

En bassrefleks kasse har en mere ujevn frekvenskurve enn en tett kasse, har en mere boom faktor over seg..

En tett kasse går faktisk dypere, men en en portet kasse har en bedre respons i de lavere frekvenser enn en tett kasse..

Tett kasse har da en renere lyd over seg og er mere responsiv...

En portet kasse er også større enn en tett kasse...

 

Det virker som om en bassrefleks kasse er best for deg..

 

Det skulle følge med en brukerveiledning med bassene dine, der det står anbefalt litervolum og lengde og størrelse på porten..

 

Følg den etter punkt og prikke, og du får et vellykket resultat..

 

Lykke til...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Hei..

 

En bassrefleks kasse har en mere ujevn frekvenskurve enn en tett kasse, har en mere boom faktor over seg..

En tett kasse går faktisk dypere, men en en portet kasse har en bedre respons i de lavere frekvenser enn en tett kasse..

Tett kasse har da en renere lyd over seg og er mere responsiv...

En portet kasse er også større enn en tett kasse...

 

Det virker som om en bassrefleks kasse er best for deg..

 

Det skulle følge med en brukerveiledning med bassene dine, der det står anbefalt litervolum og lengde og størrelse på porten..

 

Følg den etter punkt og prikke, og du får et vellykket resultat..

 

Lykke til...!

 

da blir den så fucka stor ;) hehe..

 

se her:

 

her

 

og her

 

pdf filer... noen av dem jeg bør satse på? for åfå ned litervolumet?

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg personlig hadde godt for isobaric.

men så er jeg sær og egen når det gjelder bass

 

jeg har lukket kasse i bilen nå for først gang siden jeg startet med lyd i bil (1989) og der blir også siste gang...

 

 

 

det blir 2stk 10" i en isobaric (7orden)

eller 4 stk 8" i en isobaric (7orden)

i min bil til våren

 

Daft

 

men husk det er din bil.

din lyd

og du skal bruke daglig

2.plass Nasca ama 500w finale 1992

2.plass utfordere finale 2003

4.plass ama.lyd finale 2004

2.plass ama.lyd finale 2005

in use Renault Alpine

& Audio control DQXS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Daft

hei

 

jeg personlig hadde godt for isobaric.

men så er jeg sær og egen når det gjelder bass

 

jeg har lukket kasse i bilen nå for først gang siden jeg startet med lyd i bil (1989) og der blir også siste gang...

 

det blir 2stk 10" i en isobaric (7orden)

eller 4 stk 8" i en isobaric (7orden)

i min bil til våren

 

7 ordens kasse? Det skulle jeg likt å se en skisse på.

Isobarik montering av basser har kun en fordel; Vas på elementet blir halvert. (og dermed kassestørelsen)

Ulemper: Koster dobbelt så mye som ett element og man kaster bort 3 db lydtrykk, som man ville fått ved vanlig montering.

Hvilken bass i hvor stor kasse er du har som du ikke er fornøyd med?

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

 

7 ordens kasse? Det skulle jeg likt å se en skisse på.

Isobarik montering av basser har kun en fordel; Vas på elementet blir halvert. (og dermed kassestørelsen)

Ulemper: Koster dobbelt så mye som ett element og man kaster bort 3 db lydtrykk, som man ville fått ved vanlig montering.

Hvilken bass i hvor stor kasse er du har som du ikke er fornøyd med?

 

hvis jeg ikke husker feil.. så ser den sånn

http://www.the12volt.com/images2/isodualbpass3cham.gif

 

det stemmer med -3db ,,men for min del så blir bra håper jeg..

får nesten alt litt på pekk med for mye bass

 

RF p312d4 (dobbel spole 12")

husker akurat liter volum nå.. men den er laget etter de mål som satt opp for den bass..

for si det sånn den kasse gir mer en nok bass.. men den tilfredstiller ikke meg..

jeg personlig synnes det låtter som ødalgt kontrabass på ute dass ( ironi )

 

Daft

2.plass Nasca ama 500w finale 1992

2.plass utfordere finale 2003

4.plass ama.lyd finale 2004

2.plass ama.lyd finale 2005

in use Renault Alpine

& Audio control DQXS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Lag kassen som JBL har anbefalt den...

 

BRL på svinesund har anbefalt begge kassene over, dette er for å få ned litervolumet.

 

men jeg må ha kassen bygget etter denne formen: evt_basskasse.jpg

(fashen sin) - for å ta minst plass.. og den må bygges etter formen på de skråbjelkene som er i baggasjerommet:

asd.JPG

som dere ser der..

(...fu img taggen funker ikke)

 

derfor er det evt lik kasse som den som fashen har, eller det dobble trykkkammeret, som denne (pdf)

 

kan noen forklare meg ordentlig hva disse tingene betyr:

- Vb1: 13 liter

- Vb2: 14 Liter

- F-3db: 40.9 Hz

- Fb1: 41 Hz

- Fb2: 82Hz

- Portdia1: 10,3 cm

- Antal: 1

- Langd: 37 cm

 

og må jeg ha de målene han har laget? eller kan ejg ha mål som den kassa som fashen har laga? - med de 2 skråveggene på sidene?

 

og mister den 3 db? dvs at den mister kraft? og at den ikke spiller like høyt som den kunne? selv om den spiller 133 db? kommer jo sikkert ikke til å maxxe dette noen gang. så..

 

mvh. Vemund Simensen

--

(setter pris på ordentlige svar, og ikke slurvesvar, for jeg ,må lære meg dette :\

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

kan noen forklare meg ordentlig hva disse tingene betyr:

- Vb1: 13 liter

- Vb2: 14 Liter

- F-3db: 40.9 Hz

- Fb1: 41 Hz

- Fb2: 82Hz

- Portdia1: 10,3 cm

- Antal: 1

- Langd: 37 cm

 

og må jeg ha de målene han har laget? eller kan ejg ha mål som den kassa som fashen har laga? - med de 2 skråveggene på sidene?

 

og mister den 3 db? dvs at den mister kraft? og at den ikke spiller like høyt som den kunne? selv om den spiller 133 db? kommer jo sikkert ikke til å maxxe dette noen gang. så..

 

mvh. Vemund Simensen

--

(setter pris på ordentlige svar, og ikke slurvesvar, for jeg ,må lære meg dette :\

 

Forklaringen følger:

- Vb1: 13 liter. Detter er litervolumet på kammeret bak elementet.

- Vb2: 14 Liter. Dette er kammeret som elementet spiller "inn" i.

- F-3db: 40.9 Hz. Detter er den frekvensen som er -3dB. Laveste frekvens for denne kasseløsningen.

- Fb1: 41 Hz. Detter er tuningsfrekvensen på porten i kammeret bak elementet.

- Fb2: 82Hz. Detter er tuningsfrekvensen på porten i kammeret foran elementet.

- Portdia1: 10,3 cm. Dette er diameteren på porten

- Antal: 1. Dette er antallet porter i denne løsningen.

- Langd: 37 cm. Dette er lengden på porten.

 

Det som jeg ikke skjønner utifra tegningen din er at dette er oppskriften på en 4. ordens bandpass-kasse. Port foran og bak elementet.

Er tegningen feil?

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det som jeg ikke skjønner utifra tegningen din er at dette er oppskriften på en 4. ordens bandpass-kasse. Port foran og bak elementet.

Er tegningen feil?"

 

tegningen skulle ikke vært feil, den er laget i Pro Box (et basskasse program bla.) og laget av en proff som jobber på BRL i sverige, hva er det du mener er feil?

 

mekk paint seff ;)

 

takk for opplysniongen om sakene, tusen takk :)

 

mvh..

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken kan til tider svikte, den også! ;)

 

Ut ifra det jeg kan se så skal det brukes to porter i kassen. På tegningen så er det tegnet opp 1 port i kammeret bak elementet.

For at en skal få 2 frekvenser på denne kassen så MÅ det to porter til. En port i hvert kammer.

Målene kan du lage som du vil bare du bruker det litervolumet som er oppgitt.

Du kan senere, når elementet ditt er innspillt (200-400 timer) prøve deg fram med kortere eller lenger rør. Bruk derfor porter som du kan endre lengden på, når du bygger.

 

Som du sikkert vet så er dette en kasse som spiller et snevert frekvensområde. Jeg kan tenke meg, etter å ha sett avstemmingsfrekvensene at du vil få følgende "hørbare" frekvenser: 36Hz - 46Hz og 77Hz - 87Hz.

-3dB punktet ditt er på 40,9 Hz, noe som ikke er sjokkerende lavt men sikkert greit nok om du hører mye på "dunk-dunk"-musikk. ;) Selve punchen i popmusikken idag, ligger rundt 50 Hz.

 

Du vet nok også at dette er en konstruksjon som du nødvendigvis ikke trenger delefilter på for de "uønskede" frekvensene vil ikke slippe ut av portene i større grad, men det er alltid bra å bruke det hvis en har mulighet!

Bruk sobsonic filter dersom du har det. Forvrengningen vil ikke høres så godt heller i denne kassetypen og husk at det er ikke alle elementer som trives så godt i bandpass

 

Selv er jeg tilhenger! av trykkammer som er den mest "riktige" kassetypen for den musikken jeg hører på. Valg av element og forsterker er med på å gi meg full uttelling på alt fra Metallica til Diana Krall.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv er jeg tilhenger! av trykkammer som er den mest "riktige" kassetypen for den musikken jeg hører på. Valg av element og forsterker er med på å gi meg full uttelling på alt fra Metallica til Diana Krall."

- dette vil si lukket kasse?

 

altså, for å oppsummere.

bilen skal dunke, riste og bromle når jeg vil det, altså, når jeg skrur opp bassen.. - da er jo bassrør det beste!

 

forsterkerene jeg muliges kjøper er det delefilter på, og spilleren....

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Jeg er tilhenger av trykk-kammer = lukket kasse, ja.

Det varierer jo veldig hvilken lyd en får så en må velge de rette elementene til de rette kassene.

Da får en det som en vil!

 

Prøving og feiling er en god måte å lære dette på.

 

 

Lykke til!

 

Mvh

Pål

 

prøve og feile med dyr mdf, don't think so!

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du får bruke spon eller kryssfinèr da.

Det er jo frekvensresponsen du skal finne deg fram til.

 

Det finnes alltid måter å fylle opp en kasse på slik at volumet blir mindre.

Bygg deg en kasse i 22mm spon og fyll den opp med f.eks. murstein for å redusere volumet.

Det er mange måter å gjøre dette på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår