BLACK.PEARL Skrevet Desember 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2004 Hei, bare noen ting jeg går rundt og lurer på... 1. Hvordan kan Ohm lettest forklares? I forsterkerspec's er det vanligvis slikt at en forsterker yter så så mye i 4 Ohm og enda mer i 2 Ohm, hvorfor det? Taper man på lydkvaliteten om man "kjører" i 2 Ohm? 2. Jeg vet at tommelfingerregelen for en kondensator er 1F per 1000w. Men hva slags watt er det? Peak eller RMS? La oss si at en forsterker kjører på 200x2 w RMS og 1x400 w RMS @ 4 Ohm: Hvor stor kondis bør man minst ha? 200+200+400 = 800 watt = 0,8 farads? Eller skal man helst se på peak-ytelsen? 3. La oss si jeg har en forsterker som skal kjøres i 2+1 oppsett, bruker to til høyttalerne og 1 til sub'en. Hvis jeg har 2 sub'er på la oss si 10" hver, kan jeg koble de til å sammarbeide og sammen bruke den tredje kanalen? Hvordan?? 4. Hva med en 2000W RMS monsterforsterker (som jeg liker å kalle det, hehehe); Kan den settes opp til å kjøre f.eks. 4 sub'er på 500w selv om forsterkeren er mono? Repeterer: Spec's = Mono! 5. Hva med ytelser på komponentene; Hva skjer hvis en forsterker er på 200W, men komponentsettet er på 150W, ødelegges høyttaleren på full høy vol? Altså at forsterkeren er kraftigere enn komp. settet... Andre veien da: Hva skjer med lyden i komp. settet (eller sub'en) hvis f.eks. komp. settet yter 200W og får kun 100W gjennom forsterkeren, og f.eks hvis sub'en på 900W kun får inn 400W fra forsterkeren: Blir lyden ødelagt? Dette er noe som surrer i huet for tiden, prøver å suge til meg mest mulige kunnskaper om bilstereo for tiden, men jeg finner ingenting som kan direkte svare på dette... Vet godt at Watt'er ikke er alt, akkurat som hk ikke er alt heller. Bare nevner det for at dere skal skjønne hva jeg prøver å komme fram til. Hjelp? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 1. Ohm er betegnelsen for motstand. Motstand er et mål for hvor mye et objekt hindrer/motstår strømningen av elektrisk strøm. Se her på punkt 7 for nærmere forklaring. Grunnen til at forsterkere yter mer i f.eks. 2 Ohm enn i 4 Ohm, er at strømmen flyter lettere når den møter mindre motstand. Ideelt sett skal effekten dobles når man halverer motstanden, og halveres når motstanden dobles. Dette er skjeldent tilfelle, men dersom strømforsyningen er bra kan det bli tilnærmet sant. Vanligvis er det strømforsyningen som begrenser effekten når man går under 4 Ohm. Kommer veldig an på forsterkeren, men mange vil nok si at lydkvaliteten taper seg når man kjører 2 Ohm. Dette er stort sett på gunn av at dempingsfaktoren bilr mindre (dårligere) enn om man hadde belastet forsterkeren med 4 Ohm. 2. Tommelfingerregelen er 1-2F per 1000W RMS. Du må da gå ut ifra den effekten du kommer til å benytte deg av. Om det er effekten i 4 Ohm eller 2 Ohm, får du finne ut av selv... Har du 800W forsterkereffekt å benytte deg av kan du fint bruke 1F, evt. 1,2F. 3. Du kan fint koble to subber på en kanal, de skal jo normalt sett spille mono uansett. Dette gjør du ved å serie- eller parallellkoble subbene, akkurat på samme måte som på en sub med flere spoler. Hvis du lurer på hvordan dette skal kobles nærmere, så bare ta et lite søk. Burde finne det fort ettersom det er forklart så mange ganger. 4. Samme svar som i 3. Ingen problem! Eneste unntak er om subbene har en veldig spesiell mtstand som gjør at de ikke kan kobles som en passende last til forsterkeren. Med 4 subber burde dette ikke være noe problem, men f.eks. med to stk. på 1 Ohm vil du få enten 0,5 eller 2 Ohms motstand. Ikke alle forsterkere takler det. Vet egentlig ikke om dette problemet eksisterer :D Har i hvert fall aldri hørt om SVC (single voice coil) subber på 1 Ohm... 5. Det gjør ikke noe å ha en forsterker som kan gi mer effekt enn det komponentene tåler. Men dersom du kjører på full guffe er det sansynlig at det kan gå galt. Normalt sett merker du godt når du bør gi deg. Det beste er å justere gain slik at forsterkeren gir akkurat passe effekt. Da vil du ikke ødelegge noe fordi det får for mye effekt. Lydmessig er det mye bedre å ha en kraftig forsterker enn en svak en... Så lenge den ellers er av samme kvalitet, eller bedre. Håper dette gav deg svar på det du lurte på! Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by BLACK.PEARL Hei, bare noen ting jeg går rundt og lurer på... 1. Hvordan kan Ohm lettest forklares? I forsterkerspec's er det vanligvis slikt at en forsterker yter så så mye i 4 Ohm og enda mer i 2 Ohm, hvorfor det? Taper man på lydkvaliteten om man "kjører" i 2 Ohm? 2. Jeg vet at tommelfingerregelen for en kondensator er 1F per 1000w. Men hva slags watt er det? Peak eller RMS? La oss si at en forsterker kjører på 200x2 w RMS og 1x400 w RMS @ 4 Ohm: Hvor stor kondis bør man minst ha? 200+200+400 = 800 watt = 0,8 farads? Eller skal man helst se på peak-ytelsen? 3. La oss si jeg har en forsterker som skal kjøres i 2+1 oppsett, bruker to til høyttalerne og 1 til sub'en. Hvis jeg har 2 sub'er på la oss si 10" hver, kan jeg koble de til å sammarbeide og sammen bruke den tredje kanalen? Hvordan?? 4. Hva med en 2000W RMS monsterforsterker (som jeg liker å kalle det, hehehe); Kan den settes opp til å kjøre f.eks. 4 sub'er på 500w selv om forsterkeren er mono? Repeterer: Spec's = Mono! 5. Hva med ytelser på komponentene; Hva skjer hvis en forsterker er på 200W, men komponentsettet er på 150W, ødelegges høyttaleren på full høy vol? Altså at forsterkeren er kraftigere enn komp. settet... Andre veien da: Hva skjer med lyden i komp. settet (eller sub'en) hvis f.eks. komp. settet yter 200W og får kun 100W gjennom forsterkeren, og f.eks hvis sub'en på 900W kun får inn 400W fra forsterkeren: Blir lyden ødelagt? Dette er noe som surrer i huet for tiden, prøver å suge til meg mest mulige kunnskaper om bilstereo for tiden, men jeg finner ingenting som kan direkte svare på dette... Vet godt at Watt'er ikke er alt, akkurat som hk ikke er alt heller. Bare nevner det for at dere skal skjønne hva jeg prøver å komme fram til. Hjelp? :) 1 lavere ohm = mere lettdrevne elementer, men pass på at under høye effekter kan ting bli ustabilt som kan føre til at elementene kan ta skade av det. Mere ohm = mere kontroll over elementene men dette krever mere kraft for like stor lyd. 2 : se hva forsterkeren din er stemplet på i rms i den ohmen du skal kjørepå. eller ta 600W = 1F. Det er det jeg pleier. Kanskje litt mye men men :D.. 3: Ja, paralell eller serie kopple elementene. Så kjører de likt :D .. 4: Ja, samme som 3 ern. 5: det er bedre å ha for kraftig forsterker, for da kan du utnytte elementene fullt ut uten at forsterkeren skal vrenge eller klippe og ta skade av det. Er jo som i en bil, jo mere motor jo mere kontroll har man på accen. og jo mindre trenger bilen og slite for å komme opp i en hvis fart. håper du ble noe klokere :) Lykke til Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Spm 4: Sjekk om forsterkeren tåler 1ohms belastning. 4 elementer hvert på 4 ohm, vil gi 1ohms belastning på forsterker om de paralellkobles. Da drar du mest mulig effekt ut av forsterkeren. Stereo eller mono har ingenting å si. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by ealoken 1 lavere ohm = mere lettdrevne elementer, men pass på at under høye effekter kan ting bli ustabilt som kan føre til at elementene kan ta skade av det. Mere ohm = mere kontroll over elementene men dette krever mere kraft for like stor lyd. Det du skriver her er fullstendig feil. Lav impedanse er tyngre å drive enn høy. Det er alikevel ikke impedansen som i hovedgrad avgjør hvor lette elementene er å drive. Dette bestemmes av en sum andre parametre. Elementer med lav impedanse tar ikke lettere skade enn elementer med høy impedanse ved høye effekter. Det som kan ta skade er forsterkeren. La oss også avklare en ting: Det heter ikke mer, mindre, lavere, høyere Ohm. Er det noen av dere som sier mer, mindre, lavere, høyere Kilogram?? Ohm er en måleenhet akkurat som Kilogram. Det here mer eller mindre motstand, eller høyere eller lavere impedanse. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by Mr. SQ Det du skriver her er fullstendig feil. Lav impedanse er tyngre å drive enn høy. Det er alikevel ikke impedansen som i hovedgrad avgjør hvor lette elementene er å drive. Dette bestemmes av en sum andre parametre. Elementer med lav impedanse tar ikke lettere skade enn elementer med høy impedanse ved høye effekter. Det som kan ta skade er forsterkeren. La oss også avklare en ting: Det heter ikke mer, mindre, lavere, høyere Ohm. Er det noen av dere som sier mer, mindre, lavere, høyere Kilogram?? Ohm er en måleenhet akkurat som Kilogram. Det here mer eller mindre motstand, eller høyere eller lavere impedanse. mvh Glenn HVorfor er det da mere effekt på lavere motstand en på større motstander? Jeg har erfart at enkelte forsterkere er meget ustabile på 1ohm. Men takk for rettelsen, setter pris på din saklige fremgangsmåte :) God jul Mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Har det seg ikke også slik at forsterkeren yter ikke nødvendigvis mer ved 2 ohm enn ved 4 ohm? Den yter vell mest effekt ved den impedansen strømforsyningen er laget for? Noen forsterkere er vell også laget med strømforsyning som justerer seg selv etter høyttaler-lasten :D TO eksempler er vell den nye Xenon serien til PhoenixGold og Tarantula monoblokken til SoundStream.. Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by ealoken HVorfor er det da mere effekt på lavere motstand en på større motstander? Jeg har erfart at enkelte forsterkere er meget ustabile på 1ohm. Men takk for rettelsen, setter pris på din saklige fremgangsmåte :) God jul Mvh Erik Effekten er det forsterkeren som står for, ikke elementet... :rolleyes: Lavere motstand fører bare til at strømmen lettere flyter gjennom spolen. Noe som resulterer i at forsterkerne kan levere mer effekt ved lavere motstander. Helt rett, det er mange forsterkere som er meget ustabile ved 1 Ohm. De er rett og slett ikke bygget for det! Noen tåler det en liten stund, men knekker sammen etter hvert. Dette kan være snakk om alt fra sekunder til flere år... Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by BLACK.PEARL Hei, bare noen ting jeg går rundt og lurer på... 1. Hvordan kan Ohm lettest forklares? I forsterkerspec's er det vanligvis slikt at en forsterker yter så så mye i 4 Ohm og enda mer i 2 Ohm, hvorfor det? Taper man på lydkvaliteten om man "kjører" i 2 Ohm? 2. Jeg vet at tommelfingerregelen for en kondensator er 1F per 1000w. Men hva slags watt er det? Peak eller RMS? La oss si at en forsterker kjører på 200x2 w RMS og 1x400 w RMS @ 4 Ohm: Hvor stor kondis bør man minst ha? 200+200+400 = 800 watt = 0,8 farads? Eller skal man helst se på peak-ytelsen? 3. La oss si jeg har en forsterker som skal kjøres i 2+1 oppsett, bruker to til høyttalerne og 1 til sub'en. Hvis jeg har 2 sub'er på la oss si 10" hver, kan jeg koble de til å sammarbeide og sammen bruke den tredje kanalen? Hvordan?? 4. Hva med en 2000W RMS monsterforsterker (som jeg liker å kalle det, hehehe); Kan den settes opp til å kjøre f.eks. 4 sub'er på 500w selv om forsterkeren er mono? Repeterer: Spec's = Mono! 5. Hva med ytelser på komponentene; Hva skjer hvis en forsterker er på 200W, men komponentsettet er på 150W, ødelegges høyttaleren på full høy vol? Altså at forsterkeren er kraftigere enn komp. settet... Andre veien da: Hva skjer med lyden i komp. settet (eller sub'en) hvis f.eks. komp. settet yter 200W og får kun 100W gjennom forsterkeren, og f.eks hvis sub'en på 900W kun får inn 400W fra forsterkeren: Blir lyden ødelagt? Dette er noe som surrer i huet for tiden, prøver å suge til meg mest mulige kunnskaper om bilstereo for tiden, men jeg finner ingenting som kan direkte svare på dette... Vet godt at Watt'er ikke er alt, akkurat som hk ikke er alt heller. Bare nevner det for at dere skal skjønne hva jeg prøver å komme fram til. Hjelp? :) 1) Ohm er en måleenhet oppkalt etter Tyskeren Georg Simon Ohm. Han utledet også det vi kaller Ohm's lov som vi alle bør kunne. Motstand måles i Ohm. Høyttalerens motstand kalles impedanse. Hvorvidt man taper i lydkvalitet ved å laste ned i impedanse, avhenger fult å helt av designet på strømforsyningen. Grunnen til at man kan redusere lydkvaliteten er at man mister Headroom ved å laste ned forsterkeren. Dette betyr at effektkrevende transianter ikke får den attakk og dynamikk den fortjener. Selv ser jeg svært liten vits i å laste ned forsterkere. Til normalt brukt er det svært lite av forsterkeren effekt vi virkelig benytter. 2) Helt ærlig ville jeg ikke brydd meg så veldig om akkurat dette. Hold deg til "regelen" om 1F pr 1000W, men ingen dør om du bruker mer. 3) Dette kommer helt ann på subben og kanalens stabilitet. Er ikke noen man kan gi et 100% svar på uten detaljer. men du har valget mellom serie -og paralellkobling, samt kombinasjoner av dette når vi trekker inn flere spoler. 4) Kommer igjen helt ann på subber og stabilitet, men det vil somoftest gå helt fint ved en kombinasjon av serie -og paralellkobling. Subbens effektålighet er i så måte fullstendig uinteressant. 5) For å gjenta meg selv til det kjedsommelige: EN PASSIV KOMPONENT (Les høyttaler) KAN VERKEN VÆRE PÅ, ELLER YTE EN ELLER ANNEN EFFEKT.;) :D Dette er derfor ingen ytelse Effekten som er oppgit på en høyttaler er effekten produsenten garranterer at høyttaleren skal tåle kontinuerlig. Dette er egentlig fullstendig uinteressant da de aller fleste elementer vil overleve rimelig store effekter bare vi snakker rent signal som blir levert. En annen grunn til at det er uinteressant er at høyttaleren vil aldri bli utsatt for slike høye effekter kontinuerlig. Jeg føler de fleste her på forumet er alt for opptatt av Watt. Watt er egentlig svært lite viktig for musikkopplevelsen. Det viktigste er strømforsyningen, og her svikter minst 80% av alle bilstereoprodusenter. Et annet problem er effektkrevende subber som overhodet ikke er i stand til å gjengi musikk på en overbevisende måte. Disse samt effektjaget i markedet har ført til at svært mange av produktene på markedet er av medioker kvalitet. Som jeg har sagt tidligere: Mange av dagens High-End forsterkere ligger kvalitetsmessig på nivå med budsjett/mellomklassse enheter fra 90 tallet. Husk også på at det er lettere å lage en svært vellydende 50Watter enn det er å lage en tilsvarende vellydende 150-200 watter. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by MacSi Har det seg ikke også slik at forsterkeren yter ikke nødvendigvis mer ved 2 ohm enn ved 4 ohm? Den yter vell mest effekt ved den impedansen strømforsyningen er laget for? Noen forsterkere er vell også laget med strømforsyning som justerer seg selv etter høyttaler-lasten :D TO eksempler er vell den nye Xenon serien til PhoenixGold og Tarantula monoblokken til SoundStream.. Forsterkere med uregulerte strømforsyninger yter stort sett alltid mer ved 2 Ohm enn ved 4 Ohm. Om ikke dobbelt så mye, så er det i hvert fall litt forskjell. Strømforsyningen er ikke laget for en viss impedans, men for å kunne tilføre den effekten som er nødvendig for at forsterkeren skal kunne gi en viss effekt ut. Hvis strømforsyningen er på f.eks. 500W og forsterkeren skal kunne gi 300W ved 4 Ohm og 600W ved 2 Ohm, så sier det seg jo selv at den er for liten for 2 Ohms drift. I dette tilfellet holder den kanskje akkurat til 300W ut, avhengig av effektivitet osv. Var kanskje litt dårlig eksempel det der, men men... Forsterkere med regulert strømforsyning "justerer" seg selv slik at de leverer ca. X antall Watt innenfor et visst spennings- og impedansområde. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 enig med en del, men er mest enig med Mr SQ slik han påstår og beskriver det. men henger meg mest på spørsmål 2... Vet ikke hvorfor det kalles "tommelfingerregel" at så mye effekt trenger så mye capasitans..... (salgstriks?) :rolleyes: Ville heller sagt det slik: Billigere/dårlig en forsterker er så viktigere er at den har "mye" kapasitans i nærheten. Misforstå meg riktig: en kondensator er viktig men IKKE så viktig slik mange prøver å påstå... (no offens) for å gjøre det kort så legger jeg heller noen bilder og så kan dere se hvilken av disse power suplyene trenger mye "extra kondensatorer" og hvem ville greid seg fint uten... for enkelhetens skyld så er det følgende speker på noen av de uten å nevne hvem er hvem: 2x100watt 4x75watt 2x12,5watt 4x40watt den ene vet ikke om det er 2x? eller 4x?? (spør Lars) :D det som er innringet i blå farge er ingangs kondesatorer (ved 12volt/bateri) og de i gul kondensatorene til utgangene (symetrisk spenning). ellers er som nevnt enig med påstanden til Glenn om WATT og kvlitet på PWMer og bildene taler for seg selv... mvh Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Originally posted by matador enig med en del, men er mest enig med Mr SQ slik han påstår og beskriver det. men henger meg mest på spørsmål 2... Vet ikke hvorfor det kalles "tommelfingerregel" at så mye effekt trenger så mye capasitans..... (salgstriks?) :rolleyes: Ville heller sagt det slik: Billigere/dårlig en forsterker er så viktigere er at den har "mye" kapasitans i nærheten. Misforstå meg riktig: en kondensator er viktig men IKKE så viktig slik mange prøver å påstå... (no offens) for å gjøre det kort så legger jeg heller noen bilder og så kan dere se hvilken av disse power suplyene trenger mye "extra kondensatorer" og hvem ville greid seg fint uten... for enkelhetens skyld så er det følgende speker på noen av de uten å nevne hvem er hvem: 2x100watt 4x75watt 2x12,5watt 4x40watt den ene vet ikke om det er 2x? eller 4x?? (spør Lars) :D det som er innringet i blå farge er ingangs kondesatorer (ved 12volt/bateri) og de i gul kondensatorene til utgangene (symetrisk spenning). ellers er som nevnt enig med påstanden til Glenn om WATT og kvlitet på PWMer og bildene taler for seg selv... mvh Etter bildet å dømme er det en svært kjent forsterker på 4X125W Sistebildet minner faktisk litt om en gammel SS sak. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Desember 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Takk til alle med innspill, ble litt klokere ja :) Takker og bukker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Desember 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Til Soundstream guruene, hva syns dere om et slikt oppsett: Soundstream Tarantula TR500/4, i oppsett 2+1 Van Gogh front-komponentsett 2 x 10" Van Gogh basser i dobbel lukket kasse Er det en vinner oppskrift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2004 Eneste haken jeg ser er at subbene ville få litt lite effekt... De skulle hatt 500W hver, men får bare 500W på deling. To stk. TR500/4 ville nok gjort seg, evt. 1600.2 til subbene. Det ville blitt fett! :D Ikke at jeg er noen SoundStream guru... Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg