Gå til innhold

Forsikring -Hva er lurt?

Ranger emnet

Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Hei..

Har en Mitsubishi Lancer GLXi 1.6 '94.

Den stå nå forsikret på min mor, da jeg får forsikringen MYE billigere, men dette er jo ikke lurt med tanke på at jeg ikke opparbeider meg noen bonus.

Det jeg lurer på er om jeg skal sette den på meg nå.

Men må ejg ikke da betale omregistreringsavgift til Biltilsynet på over 4000kr? Den står jo registrert på min mor.

Eller er det ikke noe å betale siden det er nærmeste familie. Og hvor bør en forsikre bilen når en er 19 år og bor i Bergen?

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fjøslukt

Hei..

Har en Mitsubishi Lancer GLXi 1.6 '94.

Den stå nå forsikret på min mor, da jeg får forsikringen MYE billigere, men dette er jo ikke lurt med tanke på at jeg ikke opparbeider meg noen bonus.

Det jeg lurer på er om jeg skal sette den på meg nå.

Men må ejg ikke da betale omregistreringsavgift til Biltilsynet på over 4000kr? Den står jo registrert på min mor.

Eller er det ikke noe å betale siden det er nærmeste familie. Og hvor bør en forsikre bilen når en er 19 år og bor i Bergen?

det er veldig vanskelig å si hva som lønner seg. Du sparer helt klart penger nå, men når du blir eldre, har du gjerne mer penger til bil, og en dyr bil skal gjerne ha kaskoforsikring. Hvis du a ikke har noe bonus, blir det grisedyrt. Jeg betaler ca. 10K for forsikringen min nå, med 70%. Hadde jeg hatt 40%, ville prisen vært ca. dobbelt.

Jeg har god erfaring med Terra. IF har en rabatt på 10% elns til medlemmer av huseierenes landsforbund (og der koster det 400,- i året å være medlem).

Hvis du skal ha forsikring over flere terminer, tar de gjerne ekstra betalt for det. Et alternativ kan være å kjøpe forsikring med altfor lav km. Etter en stund ringer du og får justert km opp. vips, to terminer uten termintillegg.

Når det gjelder omreg, så er jeg ganske sikker på at den må betales.

Hvis du kommer over et hyggelig selskap, så kanskje moren din kan bekrefte at du har kjørt hennes bil skadefritt et par år elns (da bør du helst fylle 20 først). Hvis du er heldig. Brodern fikk ordnet seg 50% i gjensidige etter å ha hatt tilgang på firmabil tre år. Han brukte den vel aldri, men. Etter et år (eller 8 mnd) kan han ta med seg den bonusen til et annet selskap, og rykker da opp til 60%.

20% startbonus er et minimum, det kan du kreve.

Det er også et firma som heter Tennant (Asker assuranse elns) som visst ikke er så nøye på å sjekke tidligere bonus.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kimman

For min del er det lurt å vente til du blir 25.. Hvem trenger bonus når man KAN kjøre? :p

Fordi jo mer bonus jo lavere forsikringspremie.

Jeg har forsikringa på meg selv. Gutt, 18år, delkasko, 12.000km i året.

Betaler 9.500,- i året og det er med termintillegg. Så jeg vil si det er verdt det.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett forsikringen på deg selv. mye bedre å begynne å jobbe opp bonus mens du er ung. jeg startet som 16 åring, det er vel det lureste jeg har gjordt. nå er jeg 19 og kjører impreza wrx og betaler 8900 med full kasko 16kkm i året på meg selv.

btw, hvis du har konto hos potbanken så får du rimelig forsikring der.

07 suzuki GSXR750

08 subaru outback 2.0D premium

06 subaru impreza wrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, spar opp bonus selv. Jeg fylte nylig 24 år, og har 70% bonus. Da sier det seg selv at det blir mye billigere å forsikre en bilen min, selv om den i utgangspunktet er dyr. Det er også en fordel å ha et langt forhold til et forsikringsselskap (med utgangspunkt i at du kjører skadefritt), da dette kan telle i din favør når du som "ungdom" skal forsikre en bil som ligger i den berømte risiko-sonen. F.eks så må du være 27 år for å få forsikret Skyline hos Gjensidige, men dette var ikke noe problem siden jeg har brukt de så lenge. Det eneste kravet de stilte, var at jeg måtte være totalkunde (tre forsikringer i samme selskap), noe jeg allerede var.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan registrera bilen på deg og foreldra dine. det gjorde eg og eg betaler like mykje vist den skulle ha stått på fattern. når eg vil ha forsikringen bare på meg så har eg forsatt den samme bonusen:) men betaler litt meir trur eg.:rolleyes:

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jettamaster

du kan registrera bilen på deg og foreldra dine. det gjorde eg og eg betaler like mykje vist den skulle ha stått på fattern. når eg vil ha forsikringen bare på meg så har eg forsatt den samme bonusen:) men betaler litt meir trur eg.:rolleyes:

Jeg trodde det var slutt på ordningen der man kunne flytte over bonus til andre?

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TP Racing

Jeg trodde det var slutt på ordningen der man kunne flytte over bonus til andre?

det er det men her så står det to personer oppført i forsikringa og den eine kan sluuta seg ut av forsikringa utan å tapa bonus. her overføre man ikkje bonus, man smale opp bonus for å sei da på ein anna måte

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jettamaster

det er det men her så står det to personer oppført i forsikringa og den eine kan sluuta seg ut av forsikringa utan å tapa bonus. her overføre man ikkje bonus, man smale opp bonus for å sei da på ein anna måte

Er man samboer, får man gjerne samme bonus som samboeren har, muligens begrenset til 50%. Det krever vel at man forsikrer i samme selskap, i hvertfall det første året.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider