Gå til innhold

Hvor ofte skifter dere olje? Og hvilket slag?

Ranger emnet


Lionstar

Anbefalte innlegg

Originally posted by Lionstar

Skifter sånn ca hver 10 tusen kilometer, ser det litt an på hva slags mil jeg har kjørt, nå har det vært fryktelig mye langkjøring, så har latt det gå 14 tusen kilometer uten å skifte.

 

Bruker bare 5w40 , på 2.5 tdi'n

 

Brukt valvoline synpower de siste 3-4 oljeskiftene.

 

I serviceheftet mitt står det oljeskift hver 10 000km, så jeg skifter hver 10 000km. Heller alltid på mobil1 5-50 eller 0-40. Det er en olje jeg stoler på, og 90,- er det uansett verdt pr. liter for bra olje. For alle som vil ha billig mobil1, sjekk http://www.stjerneservice.no

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lionstar

Har hatt litt lyst på mobil1 5w50, men syns den er litt for tykk til vintern, på samme måte som jeg syns Mobil1 0w40 er for tynn for sommern.

5w40 er bare perfekt året rundt:) [/b]

 

eh.. 5-50 er ikke noe tykkere enn 5-40..

 

Ikke ved normale temperaturer. Blir det for varmt, så vil -40-olja bli for tynn, mens -50-olja holder rett viskositet. Det er forskjellen

 

0-40 er heller ikke tynnere enn 5-40, annet enn ved ekstrem kulde.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekka valvoline synpower 5w40 vs mobil1 5w50, det er ganske spennende lesing.

 

Valvoline:

Først synpower, ved 100grader 13.8

Ved 40 grader 84

viskositets indeks 169

pourpoint -45

Flash point 220

 

Mobil1 5w50

 

Var vanskelig finne spec på denne, mobil har helt åpenbart planer om å slutte å lage den, siden de har fjerna all informasjon på web, jeg måtte hacke litt, for å finne data arket. Tror det er lurt å hamstre for den som vil ha sånn olje.

 

ved 100grader 17.5

Ved 40 grader 105

Viskositets indeks 184

Pour point -54

Flash 236 grader

 

Aktså mobil1 5w50 er nesten 30% tykkere varm

 

 

Altså ca 27% forskell i tykkelse ved 100 grader, 23% forskjell ved 40 grader...

 

 

Jeg tror 5w50 kan være for tykk når den er varm, ihvertfall for moderne biler, med mindre toleranser, sikkert perfekt for eldre slitte biler, som trenger god tetting. Den klarer jo ikke spec-ene til nyere biler.

 

 

Det som overasker meg er at Mobil1 0w40 er tykkere enn valvoline 5w40 ved 100 grader, pluss at den samtidig er tynnere ved oppstart. Mobil1 0w40 har alt av spec's, virker som en helt overlegen olje til moderne biler.

 

****************************************************

Forskjellen på MObil1 0w40 og 5w50 ved 150 grader er 3,6, vs 4,21

 

Altså 16% forskjell i tykkelse. De har også samme flamme punkt.

 

0w40 tåler altså høye temperaturer kanonbra!!

 

***************************************************

 

Mens forskjellen ved 100 grader er 14.3, vs 17,5 altså 22%

 

 

Ved 40 grader er Mobil1 0w40 , 80, vs 105 på 5w50 forskjell på 31%

 

Til sammenligning er 0w40 5% tynnere ved 40 grader enn valv 5w40, til tross for at 0w40 er 3% tykkere enn valv ved 100 grader.

 

 

Mobil1 0w40

 

klarer ACEA A3,B3,B4

API SL,SJ,EC,CF

ILSAC GF3

 

 

Mobil 1 0W-40 has the following builder approvals:

 

BMW LL-01

Daimler Chrysler 229.3/229.5

Opel Long Life Service Fill GM-LL-A-025

Opel Diesel Service Fill GM-LL-B-025

Porsche Approved

Volkswagen 502.00/505.00,503.01

 

 

 

Nei, etter å ha lest er jeg overbevist om at jeg vil prøve 0w40!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lionstar

Nå har jeg sjekka valvoline synpower 5w40 vs mobil1 5w50, det er ganske spennende lesing.

 

Jepp, mye interessant her. Er det egentlig noen fordel at oljen er for tynn? Hvis du vil ha veldig tynn olje, kan du jo bare kjøpe en 0-20, den blir garantert veldig tynn ved høy temp :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10w-40. Billigste sakene til biltema. Trenger ikke noe dyrere å finere enn det

The Imitation of any or all maneuvers made by 4WS Honda Prelude is hazardous to your car's health.Driving a Prelude may cause loss of interest in other cars, sleepless nights, cold sweats, and other symptoms of addiction. If symptoms persist, DRIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Jepp, mye interessant her. Er det egentlig noen fordel at oljen er for tynn? Hvis du vil ha veldig tynn olje, kan du jo bare kjøpe en 0-20, den blir garantert veldig tynn ved høy temp :-)

 

 

Dette er spørsmålet jeg har stilt meg og. Bedre teknisk informasjon fra bilfabrikkene hadde løst spørsmålet.

 

Mobil skriver på sin hjemmeside skriver at de har sluttet å selge mobil1 5w50, fordi den ikke anbefales fra bilfabrikkene. Samtidig rakker de indirekte ned på castrol som selger sin 5w50. Mobil gikk såvididt jeg husker til sak mot castrol for noen år siden, fordi Castrol solgte mineralolje merket som fullsyntetisk. Mobil mente det var brudd på konkurranselover, fordi de tapte penger på å pris sette sin olje mot castrol sin billigolje. Greia da var at mobil sin olje var PAO ester basert, mens castrol sin var basert på hydrocracking. Castrol vant rettsaken men tapte forbrukerens tillit. Og nå mener jeg nærmest alt som selges omtrendt er basert på hydrocracking. Også mobil1 tror jeg.

 

Slik jeg har fått det fortalt så har syntetisk olje en sterkere oljefilm, enn mineral olje ved samme viskositet, derfor kan oljer som 0w30 klare tøffe krav. Umiddelbart skulle jeg tro to oljer med samme viskositet ved en viss temperatur beskyttet like godt, men jeg har altså fått høre den syntetiske beskytter bedre, og det skal ha noe med molekylstrukturen i oljen. Den vil derfor også kjøle bedre, ved samme tykkelse.

 

Dette er et spennende tema, burde hatt mer kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår