Gå til innhold

rismoenbrosracing: prosjekt fiat 131 abarth

Ranger emnet


rismoenbrosracing

Anbefalte innlegg

Får komme med noen små oppdateringer igjen!

 

Har nå endelig bestemt oss for hvilken bakaksling vi skal velge, blir nok litt for "slitsomt" å kjøre med sveiset originalaksling!

 

Har i helga vært vært å skrudd av en GM 10- boltet aksling fra en chevrolet.Denne har lamelldiffsperre og fullflytende akslinger.

Dette skal gjøres før vi kan få den på:

- fjerne gamle opphengsfester, sveise på nye.

- justere bredde, samt boltsirkel

- bygge om til skivebremser

 

Håper bare at denne er god for litt juling;)

 

Slenger samtidig ut noen bilder, har vel ikke akkurat skjedd så mye, men slenger ut ett par alikevel:)(var desverre begynt å bli litt skumt da vi tok de)

100-0010_IMG.jpg

100-0014_IMG.jpg

100-0020_IMG.jpg

100-0016_IMG.jpg

100-0017_IMG.jpg

1986 audi coupe quattro, soon to be a sq

1977 fiat 131 abarth

2007 bmw e92 320d

2007 honda crv aero plus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 438
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Volvo-Lars

blir bra det her.....rått!! ska du ha breiere felger bak??

 

skal jo ha på gm 10-bolt.

og skal jo justere hvor brei han skal ha den.

trenger ikke breiere felger bak da

 

edit:

 

så nettop en dvd med mye fet 131-kjøring.

"evolution of rallying"

Anbefales og laste...eh, kjøpe i butikken :D

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

texascom: wrx`n er bruttern sin, er en 2002 mod, original foreløbig... fin vinterbil

 

volvolars: helt riktig som classic sier, bakfelger vil komme ca 3 cm ut på hver side etter vi får satt på ny bakaksling.

 

classic: den burde vi prøve å få sett da;)

1986 audi coupe quattro, soon to be a sq

1977 fiat 131 abarth

2007 bmw e92 320d

2007 honda crv aero plus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft og ikke minst bra at det er noen som ser at italienere er noe og satse på!!! Bra prosjekt,kommer til og bli vanvittig bra tror jeg! Håper på og på sett denne maskina på våler da rund august...! skal stille med ritmo abarth da tror jeg, har for øvrig en bror som har en ertegrønn mirafiori fra 77, med lysebrunt interiør og så er det selvfølgelig stasjonsvogn! strøken, kun få eiere. morro og ha. Lykke til videre med prosjektet! PS: jeg tror på han som sa at 2 gir mangla på en 130 TC, dårlige kasser på ritmo abarthen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere oppdaterer så ofte!! Dette er vel et av mine favorittprosjekter på forumet. :)

men jeg lurte litt på denne bakakselen deres... Er ikke den litt tung? Og er det original sperre? for GM-sperrene er vel ikke mest fintfølende?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn for all del en annen aksel en 10Bolt Chevy den er søppel.

Yttre lager konstrukasjon ødelegger drivaksler da de er i elendig kvalitet.

Eneste sikringen for at akslene ikke kommer ut er en liten 7mm bolt som holder alt sammen.

De kommer i varianter med alt fra 6.4-8.5" kornhjul 8.5 er solid med yttre lager konstruksjon...

 

 

Volvo 1031 aksel er bedre tilsvarer Dana 44 lettere og få deler til og tåler masse deng.

 

Men dette er bare mine tanker om akselen.

 

Knall tøft prosjekt forresten.

 

Alfa prosjektet mitt har litt og strekke seg etter der gitt...

 

Men først skal vega sammen.

 

Lykke til videre.

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingenting om Fiat 131 får mer vekt bak pga en tyngre bakaksel... Den er så lett bak fra før at det er helt JÆ**IG!!!

 

Slepper bak om vinteren bare man nyser på den :P

 

og at denne bilen får litt mer vekt bak gjør nok ikke noe pga kreftene som denne motoren kommer til å gi vil jeg tro ;)

Canon 40D - EF 24-70 f2.8L - EF 70-200 f4L IS - EF 50 f1.4 - Speedlite 580EX II

Klikk for å se Bildegalleriet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Alfa155

Gjør ingenting om Fiat 131 får mer vekt bak pga en tyngre bakaksel... Den er så lett bak fra før at det er helt JÆ**IG!!!

 

Slepper bak om vinteren bare man nyser på den :P

 

og at denne bilen får litt mer vekt bak gjør nok ikke noe pga kreftene som denne motoren kommer til å gi vil jeg tro ;)

 

Du har glemt en viktig ting... Her er det akselen, og ikke bilen som veier mer. På biler med stiv bakaksel er det veldig stor forskjell på om du har lett eller tung aksel da dette er som uavfjæret vekt å regne. Du kan si at når du skal regne ut vektballansen i en bil med stiv bakaksel bør man utelate akselen av regnestykket. Dette fordi akselen ligger på bakken, og bilen hviler oppå. En tung aksel står bare og "hopper" under bilen, og sender sjelvinger gjennom karoseriet... Du kan si akselen dytter karosseriet. En lettere aksel vil ha lettere for å følge ujevnheter i veien, og vil ikke ha masse nok til å "dytte" rundt på karosseriet. (uff. dette er vanskelig å forklare)

Poenget er at så lenge karosseriet er det samme vil bilen oppføre seg bedre med en lettere bakaksel. I det øyeblikket du begynner å legge mer vekt i selve karosseriet vil den bli bedre balansert.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Finn for all del en annen aksel en 10Bolt Chevy den er søppel.

Yttre lager konstrukasjon ødelegger drivaksler da de er i elendig kvalitet.

Eneste sikringen for at akslene ikke kommer ut er en liten 7mm bolt som holder alt sammen.

De kommer i varianter med alt fra 6.4-8.5" kornhjul 8.5 er solid med yttre lager konstruksjon...

Har hørt rykter om et c-clips. Sist jeg hørte den var da Bugge dro noen vitser om c-clips da han var speaker på Street Legal i Brumunddal 15.mai i fjor.

 

Originally posted by Era

Volvo 1031 aksel er bedre tilsvarer Dana 44 lettere og få deler til og tåler masse deng.

Jeg mener nå at Volvo bruker Dana 30. Sjekka litt her for å ha ryggdekning. Googlet for 'volvo dana 30' og fikk masse svar. 'volvo dana 44' ser mest ut som ombygde biler og dragstere. Men det ser ut til at Dana 30 kom med mange ulike stikkaksel-lengder/utgaver, uten jeg kan den biten. Jeg har en volvo 760 turbo aksel, den grovmålte jeg til ca 8". Vet ikke hva 240TIC har.

 

http://www.turbobricks.org/mods.php?content=lsd - All 200 turbos and most 700 turbos (with a live axle, sorry no multilink) came with a Dana 30 differential in either the 1030 or the 1031 rear end.

 

Originally posted by Skidracer

Du har glemt en viktig ting... Her er det akselen, og ikke bilen som veier mer. En lettere aksel vil ha lettere for å følge ujevnheter i veien, og vil ikke ha masse nok til å "dytte" rundt på karosseriet. (uff. dette er vanskelig å forklare)

Poenget er at så lenge karosseriet er det samme vil bilen oppføre seg bedre med en lettere bakaksel. I det øyeblikket du begynner å legge mer vekt i selve karosseriet vil den bli bedre balansert.

 

Sagt på en annen måte trenger en tung aksel mere bil over seg for å å bli klemt ned i bakken(les: veigrep).

Jeg har fått masse tyn for å ville bruke en 8" HiLux aksel under min 790kg tunge Corolla. Både for ren (over)vekt og pga at bilen ikke vil klare å holde den nede.

Andre igjen sier det er overkill effektmessig, men jeg VET at visse folk klarer å herje i støkker en 6,7" diff og jeg er ikke mye likere :rolleyes:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår