Gå til innhold

er dette et riktig koblingsskjema for tåkelys?

Ranger emnet


golfrider

Anbefalte innlegg

okei dokei.. Nå tok jeg det fra hverandre igjen.. koblet pluss fra tåkelys til bryter og til styrestrømpå relee. Slo på tenningen og testet bryter. Den virket og jeg hørte det slo fra releet (som jeg også hadde jordet). altså så funker dette! Koblet på hovedstrøm som i tegningen, slo på tenningen og vred om bryteren. Da gikk sikkringen som er mellom relee og batteriets pluss.. Dette synes jeg var veldig rart for det vil jo si at det kortsluttet, ikke sant?

 

Lurer fælt på hva som har skjedd..

 

En (om noe vill) teori: Leste et sted på nettet at noen lykter hadde jording i festet sitt gjennom en feste skrue som er festet til metall- karosseri. På mine lykter så jeg at det var en slags metallflate rundt det ene festestedet. Dette festes i en metallbrakett som igjen er festet i støtfanger som jo er festet i karosseriet. Da jeg satte på pluss og minusledningene på tåkelyktene satte jeg dem bare vilkårlig på lyktens to "pins". Det jeg lurer på er altså: kan det være at lykten allerede er jordet og at jeg dermed har sendt minus fra lykten opp i releet der det skal være pluss til tåkelyktene og at det dermed kortslutter sikringen?

 

Hva tror dere? Teorien har jo sin mangler bla. hvorfor ha jording på lykt både i festet og fra ledning?

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger egentlig ikke no relé da..... er jo bare å trekke en ledning fra batteriets + pol til bryteren i kupéen, og videre til 1 av lyktenes pins (begge lyktene kobles sammen) og videre fra den andre pin på begge lyktene til batteriets minus pol... samma hvilken pin på lyktene du bruker ettersom det ikke er no nær/fullt lys... kun en funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår