Gå til innhold

Skjerme luftfilteret???

Ranger emnet


rs_cossie

Anbefalte innlegg

Det er jo riktig det over...bortsett fra at det ikke er grunnen til at man skjermer filteret, men grunnen til at man gjerne vil legge en slange i en eller annen form til det slik at det trekker luft fra annet sted enn i motorrommet. Grunnen til at man skjermer det (fysisk) er jo ganske enkelt at luftfilteret blir grodritent (ikke jeg som fant på det) altså...får inn masse møkk som spruter opp fra under bilen.

-jr @ jro alfakrøll rangerbox.net

 

Polo 1.0 50hk, 0-100 i løpet av formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JROdden

Det er jo riktig det over...bortsett fra at det ikke er grunnen til at man skjermer filteret, men grunnen til at man gjerne vil legge en slange i en eller annen form til det slik at det trekker luft fra annet sted enn i motorrommet. Grunnen til at man skjermer det (fysisk) er jo ganske enkelt at luftfilteret blir grodritent (ikke jeg som fant på det) altså...får inn masse møkk som spruter opp fra under bilen.

Mest for å unngå varmestråling på filteret man skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JROdden

Det er jo riktig det over...bortsett fra at det ikke er grunnen til at man skjermer filteret, men grunnen til at man gjerne vil legge en slange i en eller annen form til det slik at det trekker luft fra annet sted enn i motorrommet. Grunnen til at man skjermer det (fysisk) er jo ganske enkelt at luftfilteret blir grodritent (ikke jeg som fant på det) altså...får inn masse møkk som spruter opp fra under bilen.

 

Da har jeg bare et spørsmål:

 

Hvorfor heter det da "Heat Shield" og ikke noe slikt som "Dust shield"? :D

 

:ass blah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støv sjermes stort sett godt nok av deksler og drit under motoren.

 

Enkelte insugs "kit" har en metallplate som skiller filter ut fra resten av motorrommet. På den måten slipper man å få den varme luften fra motorrommet inn til filteret.

 

En slange opp til filteret er å anbefale. Ta en med så stor som mulig diameter, og glattest mulig invendig. Sjul den litt fremme så det ikke ser helt spedalsk ut, og bruk et filter som tar det groveste, f.eks noe skumgummi eller noe sånt tull :) Skal lage dette selv, får dessverre ikke plass til mer enn ca 2" rør, men det vil nok hjelpe på det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RedFox

så kommer 10 poengs spørsmålet:

 

vil det ha noe spesielt å si å lede kald luft til filteret på en sugemotor på tja .. la oss si en 1.6 liters motor med datasprut ?

Prøvekjør en bil på en varm sommerdag. Prøv så samme bilen en kald fuktig høstkveld! Du merker god forskjell, av den enkle grunn at luften utvider seg når den blir varm. Du får altså inn mere luft når den er kald! Mere luft= mere bensin= mere HK! Men vi prater ikke om 10 HK forskjell

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en skikkelig avskjerming til luftfilteret ditt, og ikke noe billig tull, så er det stor sjangs for at avskjermingen tar inn lufta fra et sted der luften ikke er oppvarmet av motoren.

 

Altså fungerer det slik av man tar inn kaldere luft, skjermer den kalde luften fra den varme luften i motorrommet, og samtidig skjermer fra støv/skitt og sånt.

Hvis du er ute etter kaldere luft så er nok ikke bare en avskjerming den beste løsningen, men å ta luften inn fra utsiden av motorrommet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet dukker ofte opp blandt Porsche 944 eiere. Luftfilterboksen har en snorkel som henter luft fra innsiden av venstre forskjerm. Denne snorkelen er ganske restriktiv og kan i tillegg hente vann inn i motoren ved ekstreme tilfeller. Jeg har valgt å fjerne denne snorklen og borre hull i toppen av luftfilter- boksen. Motoren suger nå inn luft i fra motorrommet. Har snakket med en som har målt lufttemperaturen der hvor luftfilter-boksen står, og under kjøring er temperaturen like lav her som ved inntaket i skjermen. Denne lille modifikasjonen er den beste (og rimligste) modifikasjonen jeg har gjort på min bil. Merket bedre drag i mellomregisteret med en gang. I tillegg låter det veldig mye bedre.

post-597-13804850748718_thumb.jpg

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår