Gå til innhold

Tips angående nytt batteri

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips angående hvilket batteri jeg skal kjøpe? skal ha det i en 240, og det skal drive et ganske stort anlegg, tusenmetere, grøftelys og tillegg til alt vanlige...

 

 

Noen tips? Hadde vært fint om prisen på det også ble nevnt.. og hvor man kan kjøpe det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ha en del Amper også da..

 

Kjøp et som er 70-80 A du.. da har du sikkert så det holder:op

 

Jeg og må ha nytt, lysa blinker når jeg spiller musikk.. og bare har på lys..

 

Jeg har da 55A batteri :rolleyes:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren min er ikke så stor da.. den er bare 4x60 w rms.. og jeg har en 12" å 2 6x9.. batteriet er relatift dårlig tror jeg.. for når anlegget er av slått.. og jeg skrur på varmetrådene i bak ruta, så minker lyse i speedometere.. og lysa ute blir svakere..

 

Skal ha meg et 78 amp :D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når bilen går.. for eksempel på tomgang.. også når jeg kjører.. blinker i speedometere.. men den tar jo strøm fra batteriet også da.. det er jo en grunn til at det er der..

 

Så dynamoen min kan være dårlig? Det er vel ikke noen måte å finne det ut på? har prøvd å måle når bilen går.. og den ladder jo på 14 volt eller hva d nå var... kan ta å teste senere i dag ijen..

 

Men batteriet blir ikke tomt.. men når jeg ladder det, med ladder.. så er det bra ei lita stund, så blir det litt slapt igjen.. men en gang lysa sto på.. og jeg skulle ut igjen, så skudde jeg den i gang, å da kjørte jeg 1 km å da var batteriet laddet igjen.. men ikke optimalt sikkert......

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet har kun 1 funksjon - levere strøm til starteren.

(JA den gir strøm andre ting og når motoren er stanset - gir strøm til klokker-radioer etc - ting med minne)

 

Batteriet brukes ikke under kjøring - så sant dynamo er i ok stand.

 

Det du burde gjøre er å finne deg en kraftigere dynamo (eller en renovert en). Den skal lade >15v på tomgang. Hvis den gjør det så er den i ok stand.

 

Men hvis du allikevel sliter med strøm så leverer ikke dynamoen din nok ampere. At spenningen er 14-15v er greit nok men den leverer ikke nok strøm hvis lys dimmer osv når du bruker mye ekstrautstyr.

 

Hvis du drar på biltema og kjøper et ampere-meter kan du se selv om dynamoen klarer å levere nok strøm til bilen din når du kjører.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo strøm fra batteri også når motor er igang! Ved plutselige fall i spenningen(f.eks kraftig bass i sub'en) vil ikke dynamoen levere strøm fort nok og da vil batteriet skyve på med strøm for å holde spenningen konstant. Hvis man fremdeles har problemer er kondensator en god løsning. Den leverer strøm enda raskere og takler store spenningsfall. Tips: bestill fra USA. 1.5F kondendsator kjøpte jeg for $35 pluss frakt.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem i min volvo at lysa blinket når bassen slo litt ekstra... (også under kjøring) monterte inn en 80A dynamo, men det hjelp ikke, men når jeg monter på en kondensator ble alt OK.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist det var meg du spurte

 

så betalt jeg 250,- brukt en

 

Frakt 0,- henta den selv 10 min gå tur

 

Men prøv Bilradiospesailisten.. eller biltema vist du vil ha det billig

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår