Gå til innhold

323 gtx vs gt-r

Ranger emnet


greenrallye

Anbefalte innlegg

GT-R'en har større turbo (IHI RHF6-VJ23, kulelagerturbo), større intercooler, større bremser, forsterkede råder, forsterket girkasse (som om det hjelper...), kortere rattutveksling, hardere fjører/dempere/foringer osv.

 

Skal han ha den original er GTXen et godt valg, da den er mye kjappere på ladetrykket enn en GT-R, og føles nesten vel så rask ved "vanlig" kjøring. Skal det trimmes er GT-R'en klart å foretrekke. Turboen på en GTX er ikke god for mer enn ca 220-230hk, men en GT-R turbo er god for opp til minst 300. GT-R'en har heller ingen boostcut funksjon i styreenheten, og ladetrykket justeres mekanisk. Dette betyr at bilen ikke trenger å chippes, da den fint klarer å levere bensin opp til 1,5bar med originalhjernen.

 

I følge de med erfaring på 323GTR mailinglista på Yahoo Groups, vil en GTR som har 2,5" eksos fra turbo og åpent conefilter (typ KN, BLITZ osv) gi minst 250-260hk ved 1bar ladetrykk.

 

Vedlagt følger en tekst fra Mazda Press Information som forteller litt om forskjellene på GTX og GT-R. Det er er presseskriv fra da GT-R'en kom ut på markedet:

 

THE MAZDA 323 4WD GT-R IN BRIEF

 

The Mazda 323 4WD GT-R is an ultra-high-performance, evolution model of the sporty full-time 4-wheel drive hatchback series, supplementing the current GTX which continued in production. The GT-R features upgraded specifications and a distinctive , unique exterior design.

 

The 3-door hatchback has an overall length of 4,080 mm on a 2,450- mm wheelbase. Width is 1,690 mm with front and rear tracks of 1,430-mm and 1,435-mm respectively. It is 1,390 mm tall. The car's minimum ground clearance is 150 mm unladen, 120 mm when fully laden.

 

Kerb weight of the 323 4WD GT-R is 1,210 kg and 1,240 kg with optional ABS ( anti-lock brake system) and steel sunroof.

 

The GT-R is readily recognizable by its bold front-end design, featuring a huge lower-fascia/bumper with large air-intake opening, and twin fog lamps and a bonnet with a prominent bulge. Additionally the car has extended fender flares covering larger 15-in. aluminum wheels and low profile-tyres. A rear roof spoiler is shared with the GT-X.

 

The GT-R's well -appointed, fully instrumented "cockpit" is augmented by a Momo leather-wrapped steering wheel and matching gear-shift knob.

 

The temporary spare wheel is carried on the luggage compartment's "floor" , still accommodating 230 litres of volume (by VDA measurement), which may be increased to 415 litres by folding the 60/40 split rear seatback. The luggage compartment contains a useful "hidden compartment" normally occupied by the spare wheel.

 

The type BPD engine in the GT-R has been tuned to deliver 13 percent more power and 8 percent more torque over the GT-X. A larger turbo-charger and a larger intercooler have been adopted in the GT-R. The engines strengths , both power and torque characteristics, are in the mid-through-high-rpm-zone, above 3000 rpm upto its maximum allowable 6500 rpm on a 8.2:1 compression ratio, requiring premium unleaded fuel.

 

The engine is mated to the type G5M-R 5-speed manual transaxle with strengthened gear train , driving all four wheels via a planetary-gear center differential fitted with a viscous-coupling limited-slip device. The center differential splits torque 43 percent to the front wheels and 57 percent to the rear. The final drive incorporates a multi-plate type limited-slip differential.

 

Mazda's all-independent suspension with Macpherson front struts and TTL (trapezoidal twin-link) rear struts, battle proven in the World Rally series, has been further refined with firmer bushings and specially tuned dampers. Rack and pinion steering with a quicker overall ratio and engine-rpm-sensing power assistance is standard.

 

Disc brakes are used all around, the front ventilated pair having an effective diameter of 222-mm and the solid rear rotors an effective diameter of 244-mm. The total swept area of 1,286 sq. cm is 21 percent larger than that of the GT-X model. The standard vacuum servo assist is replaced by a hydraulic servo when the optional electronically controlled 4-wheel ABS is ordered.

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er midt under oppbyggingsfasen, så jeg har ikke noen skikkelig kule bilder ennå, men det som er handlet inn er:

 

HKS eksosanlegg

HKS super power flow filter

GReddy Type S blow off valve

ACT sinterlamellclutch

Denso Iridium Power plugger

Eibach ProKit fjører

18" Masitaly Felger med 215/35 Falken

Pakfeifer Combat frontfanger

MS Design sideskjørt

Weichers veltebur

MOMO Apache ratt

Pioneer P9300 CD-spiller

Audison VRX 6,420 forsterker

Focal Audiom TLR diskanter (kr 8800paret, au!)

Focal utopia mellomtoner

Focal utopia 5" subber

 

Hmmm, ikke rart lommeboka er like tykk som en After Eigth for tiden, ble jammen en liten liste når jeg tok alt i en sleng.

 

Klarte forresten å gi transferkassa nådestøtet for et par uker siden, venter nå på nye deler. En fin mulighet til å overhale resten av kassa og, selv om den strengt tatt ikke trenger det, og bilen kun er gått 89000.. best å ta alt i samme slengen.

 

De som vil kan kikke på byggebilder på http://members.cardomain.com/norway24

post-210-13804850144043_thumb.jpg

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hey... Den bilen på bildet som gtr postet var jeg å så på i dag. Den var utstilt i lokalene til Pettersen Autoimport AS, men mr. Pettersen var ikke inne da han var stuck i Tyskland etter å ha mistet en bremsecaliper i 200... fikk jeg fortalt.

 

Er dette din bil gtr ?

evt. hvor mye ga du for den ?

 

_A

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va å sjekke det. fok pruta den mye ned på det.

det er å litt prst bak på den. men jobber som bilmekaniker å vi har egen oppretter avdeling så litt rust e ikke farlig.

regner med at den blir ribba til føsten og hellakert og fjerna all rust:cool.:cool:

så lenge motoer å driver va i orden at man slipper å koste på det med engang.:D

post-420-13804850162441_thumb.jpg

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan vel bare rapportere om motgang fra alle kanter.... violin

 

 

(som tidligere nevnt) så klarte jeg for en måneds tid siden på ekte GTR-eier manér å overføre krefter litt hurtigere enn girkassa ville være med på... resultatet var en transferkasse moden for overhaling, noe som på en måte passet bra da jeg allerede har bestilt og fått nye lager til hele kassa. Har nå fått tak i ny transferkasse også, venter bare på at girkassen skal bli overhalt (har en bilmekanikerkompis som er rå på kasser, han har bare litt dårlig tid for øyeblikket.)

 

Har fått sideskjørt. fanger og grill tilbake fra lakkering, ser mycket bra ut! (se bilde) :D

 

Det ble ikke noe GTR-kjøring på meg på våler, får ta det igjen på gatebil på Rudskogen... Hadde det dritfett på Våler alikevel, kjørte i Mazdakolonne fra Årnes til Våler. Halve turen som passasjer i Cosmo 20B, og halve turen bak rattet i en knall rød RX7 FD3S :cocain:

 

Kolonnen besto av Mazda 3500 lastebil med GTX på planet, 323 sedan med GTR motor og drivverk (godkjent biltilsynet!), jap-spec RX7 turbo 2 cab, Eunos cosmo 20B og 3.gen RX7 twinturbo. Vanskelig å sette ord på hvor fett det var da vi cruiset inn på Vålerbanen, og HELE VAG-publikum-folkemassen som sto i svingen (typ 200stk) snudde seg og fulgte med på Mazdaene som kom sigende.

 

Men tilbake til bilen:

 

Venter på å få i orden kassen, ellers så har jeg kjøpt inn godis til bilen hist og her; bla annet Blitz SBC-ID boost contoller, GReddy boost meter, har byttet ut Focal 5WS subbene med en JL audio 10W7 (byttet og byttet, ingenting er på plass i bilen enda, men JL'en står nå iallefall klar på delehylla....grom sak forresten)

 

Felgene mine ble forresten stjålet imens jeg var på Våler, fikk en telefon om at jeg måtte kontakte Politiet når jeg kom hjem, bilen sto på bremseskivene utenfor verkstedet den har stått siden kassen røk.... Felgene kom til rette igjen samme kvelden, men alikevel - ganske pissed off ja! angry

post-210-13804850199344_thumb.jpg

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår