Gå til innhold

Kondensator..!

Ranger emnet

Canepa

Anbefalte innlegg

Originally posted by jalla

Om du kunne slikka på et vanlig bilbatteri ville du kanskje ha blitt poppis hos damene, hehehe :D Tror jeg ville ha isolert de strømskinnene i Arosaen noe aldeles grusomt jeg iallefall. En klæbb med skrujern, binders eller whatever og så er det sikringsbytte....

Ser du noen sikringer på skinnene? ;)

Bindersen hadde smelta tvert av.. det hadde vell kansje et skrujærn også :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hadde nok det, hehe :D Her på bruket så er det endel ampere som går med til koking av aluminium (4.2V 310kA) Så engang en som kortslutta et spett mellom elektrolysecellerekkene idet han tappa metall og det sa POOOF, lufta glimta til og spettet var bohohorte. Ikke noe å sette tannreguleringa i iallefall :D Men dette ble da grusomt off-topic...

My most humble appologies.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.2V * 310000A = 1302000 W damndamn

Hva med størm-regninga!?

Blei enda mer off topic det da.. Men fy steike for et strøm forbruk :D

Back to topic...

Fortell oss hvordan det gikk når du har ladet kondensatoren din da :)

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Jeg husker jeg slikka på 9v batteri når jeg var veldig liten.. gjorde ikke det igjen for å si det sånn.. men der er det snakk om veldig kort avstand da.. og i tillegg en veldig fuktig overflate som er veldig følsom.. Du får ikke støt av 12v ellers, hud leder ikke så godt som tunge, ikke er den like følsom heller :)

Men vis meg personen som klarer å slikke på pluss og minus polen på et vanelig bil batteri :D

Men du har rett i at man skal ha respekt for elektrissiteten fordi om spenningen er så lav som 12v.. er ofte mye dyrt utstyr når mann kobler bil-stereo som mann helst ikke vil ødelegge.. Men litt gnistring må til :)

Farlig å slikke på 9V batteri ja, faktisk flere folk som dør av det enn ederkoppbitt! hvis det i sangen stemer da... Lazyboy these are the facts

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har gtt litt dypere inn i dette emnet idag og egentlig ikke helt fattet hvordan du kan "lade" opp en kondensator på en måte.. Den vil jo utlade seg selv inn a way..

Men ihvertfall drit i det.. har absolutt skjønt poenget så tror ikke det skal bli noe problemer å få det til..

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Canepa

Nei har gtt litt dypere inn i dette emnet idag og egentlig ikke helt fattet hvordan du kan "lade" opp en kondensator på en måte.. Den vil jo utlade seg selv inn a way..

Men ihvertfall drit i det.. har absolutt skjønt poenget så tror ikke det skal bli noe problemer å få det til..

Cluet her er at den skal være oppladet før du kobler den til bilbatteriet, hvis ikke kan du ødelegge kondensatoren pga strømsjokk.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tingen med en kondensator er at den fungerer akkurat som et batteri, bare at det kan lade ut myyyyyyye raskere enn et batteri. om du har en kondensator med 20v feks, kan du lage fine gnister når du lader den ut, (+ og - pol kobles sammen)

om du vil lade ut kondensatoren, så trenger du en god motstand, så koble sammen + og - pol med motstanden imellom de.

MacSi: om du har skinnene tett sammen så gjør ikke det så mye om du ikke mister noe nedpå.. for at elektrisitet skal "hoppe" en cm så trenger det ca 1000v, men det visste du sikkert :)

[]BMW 320i E30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ike det var veldig korslig når jeg fikk satt + og - innat hverandre for noen uker siden jeg.. sa bare "bzzz" også var det litt lys hehe :) Skvatt sier du.. ikke med meningen dette her allså!

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exuz

tingen med en kondensator er at den fungerer akkurat som et batteri, bare at det kan lade ut myyyyyyye raskere enn et batteri. om du har en kondensator med 20v feks, kan du lage fine gnister når du lader den ut, (+ og - pol kobles sammen)

om du vil lade ut kondensatoren, så trenger du en god motstand, så koble sammen + og - pol med motstanden imellom de.

MacSi: om du har skinnene tett sammen så gjør ikke det så mye om du ikke mister noe nedpå.. for at elektrisitet skal "hoppe" en cm så trenger det ca 1000v, men det visste du sikkert :)

Bortsett for at hvis spenningen skal hoppe en cm i fri luft så trenger du nærmere 10.000V :)

Vet ikke om du har sett det, men disse skinnene vi snakker om er noen skinner i bilen til SoundStream Arosa som er koblet til pluss og minus polene på batteriet.. så er det koblings pungter i endene for tilkobling av amper og diverse..

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider