Gå til innhold

Innkjøp av 18 års bil!

Ranger emnet


devileh

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

nå er det under et år til jeg skal kjøpe meg bil og jeg vurderer ennå hvilke biler som er aktuelle og da kom passat ganske høyt på lista. (før 94 modell pga prisen hehe)

Den er jo pen, grei motor og så vidt jeg vet billig i drift( ? )

Noe dere kan fortelle meg om passat som attenårs bil?

jeg tenker på en f.eks 91' sedan versjon.

Hvordan er de generelt å kjøre? er de noe sprellsk?

Hvor dyre i drift? Mye feil? Hva bør jeg tenke på?

Også noe helt annet: jeg kan null og niks og bil mekking o.l så vil jeg ha stylet bilen, men hva koster det å få gjort av f.eks en garasje? er det mye penger\tid? burde vel komme på godsiden av en bilkyndig kar og få hjelp av han.

Jeg takker på forhånd for all hjelp jeg måtte få, dere pleier som regel å være veldig hyggelige :)

 

edit: også hva må jeg regne med om jeg kjøper en med turbo- diesel motor?(F.eks denne ) kan man sette på dumpventil på en sånn en? Hva koster chip-tuning og hvor mye mer vil bilen yte? er det noe gøy å ha turbo-diesel når man er 18 da? (hehe, mye spørsmål men jeg vil bare lære litt :))

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump på TD, nei

"kult" med TD, er du bonde så er det vel kult, men spørsmålet er om du faktisk bryr deg. Personlig synes jeg diesel banker bensin når det gjelder hverdagsbil.

 

 

Den passaten du har funnet ser jo ok ut den. Greit å få en med en med litt kjennskap til å gå over bilen isåfall

 

 

PS. 280 store på en diesel er som 5 store på en bensin-bil (mao, knapt innkjørt:D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fort gjort å ødelegge en dieselbil når du gir den til en unggutt som akkurat har fått lappen. med gassen i bånn allerede før tenning..5000 rpm på iiisskald motor. slikt noe er ikke bra for noen biler, men dieselbiler tåler mye mindre "uvettig" bruk enn en bensinmotor. så hvis du ikke respekterer at det faktisk er en diesel, og kjører deretter.. så ville jeg gått for en bensin bil..UTEN turbo/kompressor -disse trenger også å bli kjørt av en som vet hvordan de skal kjøres. OG - sier ikke at du ikke VET, men veldig mange nybakte sjåfører som ikke tenker på annet enn spinning og fullgass..

 

det er forskjell på full-gass og full-gass!

 

det med diesel hester kontra bensin hk.. diesel hestene kommer leeenge før bensin hestene, men er også kun tilgjengelige over et kort turtallsområde. mens bensinhestene kommer gradvis.... skal du dra henger -kjøp diesel. skal du ha det gøy -kjøp bensin

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, det skjønner jeg. bilen jeg kjøper vil nok stå lenge umodifisert altså. driter ikke akkurat penger. så forhåpentligvis vil jeg modne litt før jeg har råd til å gjøre ting som f.eks montere turbo o.l om jeg noensinne gjør det.

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla.

 

jeg vil anbefale disse bilene.

 

har selv en 91mod 1.8 liter

faren min har en 93 modell td.

 

vi har begge hatt lite problemer ( ja untatt havari av toppen på bilen hans.. før den hadde gått 200 tusen.. dyre saker det ja)

 

jeg vil anbefale deg bensin motor, da disse tåler litt juling som du sikker kommer til å gi den.

 

lønner seg også å kjøpe 90 ->

de første modellene av 35i'n hadde mye små feil, så ville som du sier satsa på 91 kansje ell no i den duren.

 

men på en annen side kan en td gå bra hvis du fixer litt på dem, de går IKKE bra orginalt.. går som en dass.

 

er en her på forumet som har tdk og skrudd opp lade trykket. gikk bra det.

 

her har du en jeg vil anbefale deg : eller den ser bra ut da og virker bra i forhold til pris.

 

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=555948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by passat kara

halla.

 

jeg vil anbefale disse bilene.

 

har selv en 91mod 1.8 liter

faren min har en 93 modell td.

 

vi har begge hatt lite problemer ( ja untatt havari av toppen på bilen hans.. før den hadde gått 200 tusen.. dyre saker det ja)

 

jeg vil anbefale deg bensin motor, da disse tåler litt juling som du sikker kommer til å gi den.

 

lønner seg også å kjøpe 90 ->

de første modellene av 35i'n hadde mye små feil, så ville som du sier satsa på 91 kansje ell no i den duren.

 

men på en annen side kan en td gå bra hvis du fixer litt på dem, de går IKKE bra orginalt.. går som en dass.

 

er en her på forumet som har tdk og skrudd opp lade trykket. gikk bra det.

 

her har du en jeg vil anbefale deg : eller den ser bra ut da og virker bra i forhold til pris.

 

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=555948

 

Jeg har ikke alltid hatt de beste erfaringene med å kjøpe en ferdig herja ungdomsbil. Bare på bildet så ser den ikke velholdt ut i lakk og kansje litt vanskelig å se, men ser ut som bremsene har stått en stund.

 

Jeg kjenner to stykk som har passat sedan 88 og 90 mod, dette er feilene jeg kommer over som har vært:

* Handtak som er slitte

* defekt vindusheis på fører dør

* Vakumproblemer til tomgang ( Kun han som hadde 88 mob)

* Starteren slipper ikke med engang etter tenning ( Kun han med 90 mod)

* Vifta fungerer kun på en hastighet ( 88 mod )

* Rust på bagasjerom

* Servo'n hylte ( 90 mod, oljeskift var løsningen ;) )

 

Det er det jeg har kommet på i farta som var galt med de bilene. Den 88 mod har begynnt å lage rare lyder fra snekka etter han satt på vinterdekka, men har ikke fått sett på bilen hans siden det starta.

 

Jeg fikk forresten handelen i havn nettopp.

Er herved en lykkelig eier av en rød VW passat stv 93 mod 2.0i med takluke, servo og elektriske vinduer for kr 2000,- + en gammel Tohatsu 30hk

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Jeg fikk forresten handelen i havn nettopp.

Er herved en lykkelig eier av en rød VW passat stv 93 mod 2.0i med takluke, servo og elektriske vinduer for kr 2000,- + en gammel Tohatsu 30hk

 

Billig :D

 

Jeg har justert opp turbotrykket og dieseltrykket på bilen min. Er en 92 mod TDK. Rulla nå 153000. Går ganske bra til å være diesel. Merker knapt jeg har henger bakpå! :)

 

Originalt lader disse bilene 0.6 bar tror jeg. Min lader nå 1.1 bar. Er gøy å kjøre bilen. Men husk: La alltid motoren bli varm og god før du evt begynner med grisekjøring.

 

Er det grisekjøring du er ute etter, hadde jeg heller gått for en Golf GTI, eller noe annet GTI opplegg.....

 

Har hatt kjerra på langtur nå forrige uke. Kjørte 1000.6 km på 53 liter. Må si det er godkjent....... ;)

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår