Gå til innhold

Vann-innsprut?

Ranger emnet


sprocket

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mr.X

Så og si alle litt nyere biler har luftmasse måler..

 

 

Kjører slev med vanninsprut på mazdaen, kobler ikke inn før ved ca 1,1bar men det virker bra....

 

Vanninsprutet skal kobles før turboen for og få sikelig forstøving av vannet...

 

Trur ikke det har noe hensikt på en bil uten turbo da det er for og kjøle ned luften fra turboen...

det er en erstatning av inntercoller kan man vel si og mange advarer mot og bruke det på biler som har intercoller for det kan rime til colleren..

 

Du kan ha en vanndyse like før plenum kammer også.. Men da må du bruke vanndyse som finstøver vannet..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig de fleste merker at bilen går bedre på en kjølig og fuktig dag, det er i alle fall et veldokumentert fenomen. Det er gjort mye forskning på dette og bl.a GM eksperimenterte med ulike systemer forvanninsprut på 60-tallet (under hk-krigen :D)

 

Det er ikke så lett å bygge et system som kan skape disse forholdene i innsugsmanifolden din, men jeg leste nylig en artikkel om hvordan Ford har patentert et system for nedkjøling av innsugsmanifolder ved hjelp av oppsett lignende det man bruker til aircondition. De har funnet ut at det var en billig og effektiv måte å øke effektiviteten i en motor på.

 

Du får vente et par år til og kjøpe to manifolder fra en tresylindret Focus :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Du får vente et par år til og kjøpe to manifolder fra en tresylindret Focus :D

 

Får da håpe at ikke Ford også forfaller til denslags skjendige saker... tre-sylindret altså, ikke vannsprut.

 

Både VW og Opel driver jo med sånt tøys på småbilene sine, det er grunn nok til å gå for en Fiesta eller 206. Man k-a-n jo kjøpe en dyrere Polo/Corsa også selvsagt, men det er litt tafatt å kjøpe småbil til mellomklassebil-pris.

A quitter never wins. A winner never quits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Er ikke helt enig i det dere sier om vanninsprut på N/A motorer. Vanninsprut skal i teorien ha effekt på N/A motorer. Som alle vet så er jo formelen for vann H20. 2 hydrogen atomer og et oksygen atom. Som jeg har forstått så drar vi effekten ut av det rene oksygen atomet. Mange har jo sett hvordan en skjærebrenner eller gassveis fungere, og mange har sikkert brukt det. Når du tenner acitylenet så bare brenner det en flamme som soter, men når man tilfører en liten mengde ren oksygen, som i vann, så brenner det betraktliig bedre og temperaturen øker. Hvis man tilfører N/A motoren ren oksygen, så brenner det bedre, men det blir også varmere. Jeg tror nok man kan se forskjellen på en N/A motor med og uten vanninsprut når motoren bremses, men tror ikke det er så merkbart. Men hvis det gir 1 hest ekstra på bremsepapirene, så vanninnspruten kosta deg 500,- så er det en billig hest.

 

En kompis og jeg gjorde et lite forsøk på det med vanninnsprut på Volvo 240 N/A motor like før bilen skulle til høggeren. Biltema spylervæske beholder med pumpe og dyser. Desverre gjorde han mesteparten av modifiseringen, så jeg er ikke helt sikker på hvor han monterte spylernippelen, men jeg tror den satt ganske nærme gasspjellet, deretter var slangen trokket til beholderen. Koblet til pluss kabelen rett til batteriet med sikring i mellom. Minus kabelen dro vi inn i dashbordet og inn på en bryter i dashen og fra kontakt to på bryteren og til jord...

 

Når vi var ute å prøvekjørte og passerte 2500 rpm, så vipper vi over bryteren, og da skjedde det noe. Man kunne merke et lite rykk, men nesten ikke merkbart. Så det hadde innvirkning.

Og den vinduspyler beholderen kosta oss 100,-.

Syns ikke det var så dyr trimming:)

 

jaja, ser at tråden er gammel..:P

Simen Hammer

 

TrackBird DOT net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Er ikke helt enig i det dere sier om vanninsprut på N/A motorer. Vanninsprut skal i teorien ha effekt på N/A motorer. Som alle vet så er jo formelen for vann H20. 2 hydrogen atomer og et oksygen atom. Som jeg har forstått så drar vi effekten ut av det rene oksygen atomet.
Jaggu... kan motoren din spalte vannmolekyler uten energibruk av en annen verden og så forbrenne de adskilte atomene etterpå til kvark-rester?? Trodde forbrenning av hydrogen og oksygen skapte vann jeg,ikke omvendt.. Eller smelter den atomkjernene? Kan jeg såfall ta patent på konseptet?? :D
Hvis man tilfører N/A motoren ren oksygen, så brenner det bedre, men det blir også varmere.
Ja,det brenner bra med ren oksygen-innsprøytning. Alt sammen. Fuel,stempler,plugger,forbrenningskammere,etc.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, vann som blir til damp utvider seg ganske enormt er det 17000 ganger eller noe sånt. Når vannet møter varmen inni forbreningskammeret, så skulle man tro det umiddelbart ble til vanndamp og dermed bidro til ekspansjonstakten..?? Jeg tenker da på vanninjeksjon direkte i forbrenningskammeret..

 

Er iallefall sånn på aluminiumsverket her at det er forbudt med alt av væskebeholdere(vannflasker og brus og slikt) ute i produksjonshallene, for en dråpe med vann i aluminiumsbadet kan forårsake en enorm eksplosjon..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, vann som blir til damp utvider seg ganske enormt er det 17000 ganger eller noe sånt. Når vannet møter varmen inni forbrenningskammeret, så skulle man tro det umiddelbart ble til vanndamp og dermed bidro til ekspansjonstakten..?? Jeg tenker da på vanninjeksjon direkte i forbrenningskammeret..
Jepp. Men vanndamp som draes med inn via luftfilteret tar opp plass i innsugsportene som kunne vært brukt av luft. Så såfremt man ikke har for lav tenning pga detonasjonsproblemer,sånn at vannet kan hjelpe til med kjøling,så gir det ikke krutt,det er bare en bandasje på for lav tenning eller dårlige forbrenningskammere.. :) Men seff, er dette et stort problem på en motor blir den jo "sterkere" med vanninnsprut fordi man kan utnytte energien som er i drivstoffet bedre uten nedsmelting...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men vanndamp som draes med inn via luftfilteret tar opp plass i innsugsportene som kunne vært brukt av luft. Så såfremt man ikke har for lav tenning pga detonasjonsproblemer,sånn at vannet kan hjelpe til med kjøling,så gir det ikke krutt,det er bare en bandasje på for lav tenning eller dårlige forbrenningskammere.. :) Men seff, er dette et stort problem på en motor blir den jo "sterkere" med vanninnsprut fordi man kan utnytte energien som er i drivstoffet bedre uten nedsmelting...

 

Men jeg mener ikke vann som blir dratt inn via innsuget, jeg snakker om vanninjekson direkte i forbrenningskammeret.. Ville ikke det hatt noe for seg? Det blir jo på en måte det samme som at dieselen sprøytes inn i forbrenningskammeret og antennes av varmen og trykket der og brenner og utvider seg. Ville det ikke bli det samme med vann? Eller, det hadde kanskje bare hemmet forbrenningen.. Hva vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener ikke vann som blir dratt inn via innsuget, jeg snakker om vanninjekson direkte i forbrenningskammeret.. Ville ikke det hatt noe for seg? Det blir jo på en måte det samme som at dieselen sprøytes inn i forbrenningskammeret og antennes av varmen og trykket der og brenner og utvider seg. Ville det ikke bli det samme med vann? Eller, det hadde kanskje bare hemmet forbrenningen.. Hva vet jeg..

Joda,det virker det,dog ikke for enorm effekt men svært effektivt for god brennstofføkonomi.. Var det Miller som lagde en sånn prototype som var en 6-takter,to av taktene gikk den omtrent som en dampmaskin...? Er dødstrøtt,så jeg orker ikke lete det opp nå... men det funker,ihvertfall. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår