Gå til innhold

Hvordan lakkere med sprayboks?

Ranger emnet


ArraKiss

Anbefalte innlegg

Originally posted by hjinx

altså. Jeg er ikke lakkerer, men har store planer om å lakke en av dørene på bilen min, og har ikke noe i mot og bruke 2-3 lapper på sprøyte og tilsvarende på kompressor. lakke døra mi og døra til nabon så er det spart inn. hvilket er greit. Men altså .. om man har profft utstyr. er det megahardt å få dette her til å bli strøkent? er jo ikke en hel bil vi snakker om. og dører kan jo skrues av og legges ned for å unngå sig. Jeg tar ting som regel veldig fort, men hvor mye øving bør en regne med for å kunne klare noe slikt ?

 

Som du sier så er liggende flater enklere å få til enn stående.

Du kan ha på mer lakk uten at det blir sig.

Men, man skal egentlig lakkere stående flater stående og liggende flater liggende.

Hvertfall på metallicfarger. For sølvet vil ikke ligge riktig og fargen vil kanskje ikke stemme.

Skal du ha farge på hele døra så vil det nesten garantert bli fargeforskjell.

Sølvfarger bør "flekkes". Flekke mot begge sider av døra, dvs framskjermen og bakskjermen hvis du bare har ei dør på hver side av bilen.

Men det spørs jo litt hva slags farge det er snakk om, mørke farger er enklere å få til enn lyse sølvfarger.

På noen (mørke) farger så trenger man ikke å flekke i det hele tatt.

Har du tettfarge så må du legge farge på hele døra, eller du må ikke men vil ikke begynne å fortelle mer på hvordan du skal gjøre det hvis du skal flekke tettfarge.

For da må du ha noe som heter 1-strøksklarlakk osv.

Tettfarger stemmer som regel bedre enn metallic når man sprøyter butt-i-butt.

For å få ting strøkent så er grunnarbeidet viktig, f. eks. bruke fint nok papir til slutt så du ikke får "sliperiper" i lakken.

Metallic skal ha 2 strøk klarlakk over fargen.

Tettfarge trenger ingen klarlakk.

Små løse deler er fint å øve seg på før man begynner på hele sider av en bil.

Start med liggende ting før du begynner med stående osv.

Ha riktig trykk på pistolen, riktig viskositet på lakken osv.

Støv er også et problem hvis du ikke har noen lakkboks.

Liggende flater får mer støv på seg enn stående.

Hvor mye tid som skal til før du får det til varierer.

Men alle får sig, selv lakkerere får det en gang i blant.

Å lakkere må man gjøre jevnt og ofte, er det ei stund siden du har lakkert så merker du det. ;)

Husk verneutstyr! damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: tusen takk!

 

jeg er virkelig interessert i å lære dette her med lakkering. Og jeg har skjønnt såpass at riktig grunnarbeid er alfa omega. Slik jeg har forstått det da er at man pusser ned hele døra ... eller matter da, jeg har inntrykk at grunninga sitter godt på metallicen. Sparkler over ripa og pusser denne ned. jeg vil kanskje ha brukt 300 papir når jeg pusser ned grunninga. jeg vil etter dette grunne igjen for å unngå at lakken kommer rett på klarlakken eller på sparkel. denne vil jeg så ta litt ned. her er jeg litt usikker, men vil kanskje bruke 5-600 papir for å kun få ned toppene. ikke noe massiv sliping. bare pusse lett over. (mellom alle oprasjoner selvsakt vasking med silikonfjerner) Jeg ville så ha påført baselakken. Jeg er ikke sikker på hvor lang tid denne ville ha måtte tørke, men står vel på boksen, samme med prosent tynner. men er vel gjerne rundt 10. Og skal jeg pusse mellom lakk og klarlakk ? dette er kanskje individuellt men om det ikke er det så er det greit og spørre :)

 

og som du sa 2 lag klarlakk.

 

men jeg lurer på om du kunne utdype dette med at det vil bli nyanseforskjeller dersom døra ble lakt ned på bakken ?

 

og om jeg får for mye støv i baselakken, hvordan får jeg bukt med dette, og likens med klarlakken.

 

og hvordan vil jeg handler dersom jeg får sig? bare vente til det tørker, pusse ned og gjøre på nytt, vaske av med tynner alt samma? eller ?

 

om jeg er på jordet så rett på meg .. heh, jeg vil gjerne lære dette her.

 

mvh,

Anders

 

lakktypen er lyseblå metallic. Gletcherblau eller noe slikt. BMW.

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunning (syregrunning f. eks.) trenger du egentlig bare over sparkelflekker og der hvor du har slipt til plata.

Slip med 320 maskin før grunning, eller 300 som du nevner.

Ha på grunning et tynt strøk så kan du ha på noe som heter fyller.

Med denne så kan du rette de siste ujevnhetene. 240-320 for hånd/skje.

Så 500 med maskin. Eventuelt 800 vann til slutt.

Husk det er stor forskjell på sliping for hånd og sliping med maskin. 240 for hånd er omtrent det samme som 120 med maskin.

Altså man sliper finere med maskin enn man gjør for hånd.

Baselakken tørker fort, hvertfall hvis den er tynnerbasert.

Legg et strøk, vent til den er matt, så et til, vente, og et tåkestrøk til slutt (hold litt lenger avstand og ikke ha på så mye).

Vente til det er tørt, så 2 strøk med klarlakk.

Ingen sliping mellom farge og lakk nei...

Har ikke lakkert så mange deler liggende som sitter stående på bilen, men har lært at man ikke skal gjøre det.

Har du en mørk farge så har ikke dette så mye å si tror jeg.

Har ikke prøvd ut dette så mye så jeg kan ikke svare deg helt på dette.

Støv i basen må slipes bort og legge på ny base.

Støv og sig i klarlakk slipes og poleres (enda et tema som trengs en del forklaring :rolleyes: ).

Men det beste er vel å slipe å lakkere på nytt hvis du ikke har skikkelig poleringutstyr, hvertfall hvis du har noen skikkelige sig og mye støv, da er det kjappere å lakkere på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat ja. det begynner å demre for meg nå :D

 

så man trenger ikke grunne på lakken? der sitter den nye lakken bra.

 

og fyller, hvor passer den inn i kaka, tar den over grunninga og på hele flaten ?

 

og spraysparkel, hvor har man på denne hvis man skal ha den på ? heh.

 

og som slipemaskin bruker man eksentersliper ja ?

og sist men ikke minst "240-320 for hånd/skje."

 

hva er skje?

 

mvh,

Anders

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

akkurat ja. det begynner å demre for meg nå :D

 

så man trenger ikke grunne på lakken? der sitter den nye lakken bra.

 

og fyller, hvor passer den inn i kaka, tar den over grunninga og på hele flaten ?

 

og spraysparkel, hvor har man på denne hvis man skal ha den på ? heh.

 

og som slipemaskin bruker man eksentersliper ja ?

og sist men ikke minst "240-320 for hånd/skje."

 

hva er skje?

 

mvh,

Anders

 

Du må ikke grunne og ha på fyller på hele døra for at lakken skal sitte nei, bare å matte/slipe hele døra.

Er det mye riper/steinsprut (som du må slipe ut) og sparkel på døra så kan du jo ha på fyller på hele døra.

Dette må du vurdere selv, se hvor stor skaden er.

Sprøytesparkel er vel ikke lovlig å bruke lenger tror jeg, men er vel ikke så vanskelig å få tak i.

Har ikke brukt dette selv da jeg bruker fyller som fyller ganske bra.

Slipemaskin er eksentersliper ja.

Ikke rundslipemaskin da den brukes kun for å komme seg fort ned, slipe bort mye.

For hånd mener jeg: mediawebserver.dyn?uuuuuucAMFIuO8Vug8VuuuBpaFxUUUUs-

Ikke samme fassong som jeg bruker men...

Her er det en annen variant til mindre bulker: sanding_block.jpg

Men du skjønner hva jeg mener, bruk slipekloss på all retting (sparkel og fyller) før du går over med maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg må ta av meg "hatten" for rallyeraider & SR20De

 

Dere har gitt mange gode råd og veiledninger. Jeg tror det er mange som er veldig interessert i lære mer om. Hadde det vært hobby lakkerings kurs...

Jeg har sjekket litt om det finnes kurs og jeg har kun kommet fram til VKI Lakkering. Greit for dem som har 1 år og har gått GK mekaniske.. men for andre er det verre gitt..

 

Jeg hadde blitt evig takknemmelig hvis noen kunne laget en lakkerings guide med bilder, FAQ, erfaringdel og anbefalt utstyr (pris)... liksom hele pakka.. hehe :D

 

forventer ingenting, men det er lov å håpe :D

 

men takk til alle som har gitt bidrag i denne tråden! :)

Nåværende biler:

95 VW Golf MK3 VR6 Syncro

94 VW Golf MK3 GTi 16v (rep.obj)

96 VW Golf MK3 GL (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JoeYsen

Jeg må ta av meg "hatten" for rallyeraider & SR20De

 

Dere har gitt mange gode råd og veiledninger. Jeg tror det er mange som er veldig interessert i lære mer om. Hadde det vært hobby lakkerings kurs...

Jeg har sjekket litt om det finnes kurs og jeg har kun kommet fram til VKI Lakkering. Greit for dem som har 1 år og har gått GK mekaniske.. men for andre er det verre gitt..

 

Jeg hadde blitt evig takknemmelig hvis noen kunne laget en lakkerings guide med bilder, FAQ, erfaringdel og anbefalt utstyr (pris)... liksom hele pakka.. hehe :D

 

forventer ingenting, men det er lov å håpe :D

 

men takk til alle som har gitt bidrag i denne tråden! :)

 

Vet ikke om jeg kommer til å lage en guide akuratt men... :D

Det er ganske mange bøker man skal igjennom for å lære lakkering.

Klart det er ikke alt du trenger å vite, eller alt er like viktig, men greit å vite litt utenom det viktigste.

Nå har vel jeg skrevet i litt grove trekk om lakkering, men det ble jo noen linjer for det.

Kunne jo ha skrevet mye mer, men gidder ikke/har ikke tid til det.

Dessuten så er det kanskje ikke så artig å lese side opp og side ned med tekst (og enda mer kjedelig skrive... :rolleyes: )

Samma hvor mye vi skriver så vil det alltid være noen spørsmål.

Tror heller folk får komme med spørsmål hvis dem lurer på noe.

Hvis ikke rallyeraider vil lage en guide da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sr20de billakkerer du og ja, god jobb det ja. nå er ikke jeg noe verdensmester då. har fagbrev som lakkerer vertfall

Har tenkt på det, lage en stor tråd med bilder og div tips.er veldig mangen her på forumet som lurer på masse innen lakkering.men nå har ikke eg tilgang på sprøyteboks.så vis det blir en tråd ,så sjer det ikke noe før til sommeren.

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fin jobb det. :)

Selv om vi begge har fagbrev så er det jo ikke sikkert vi jobber på samme måten.

Flere metoder fungerer, du vil kanskje gjort det sånn, jeg sånn osv.

Det er jo det samme, bare resultatet blir bra.

Skal jo en del til for å lære folk billakkering over nettet, men dem får hvertfall litt teori. :)

Praksisen må dem ordne opp i selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lakkert ett par forskjermer på en golf 2 pluss en hel bil med spraybokser fra Biltema (skjermene ble lakkert med Quick lakk, tror jeg).

 

Resultatet med Biltema lakken var helt greit, mattet ned bilen med p500 tørr, brukte ca 20 bokser. Resultatet ble litt matt.

 

Skjermene ble også pusset, sparklet og igjen pusset med p500 tørr. Resultatet ble faktisk veldig bra! Brukte ca 3 bokser pr. skjerm.

 

Husk at en boks med lakk inneholder ca. 10%-20% lakk, resten er tynner og drivgass.

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår