Gå til innhold

Hvordan lakkere med sprayboks?

Ranger emnet


ArraKiss

Anbefalte innlegg

Hm, jeg har planer om å prøve å lakkere en bil selv.

Har ikke tilgang på så profesjonelt utstyr, men hva tror dere om en Biltema kompressor med Biltema sprøyte og vannutskiller. Samt et partytelt som herdeboks.

Begynner tidlig en varm sommerdag, og lar den stå under teltet en god stund utover dagen. Der kan det jo bli riktig så varmt.

 

Er det noen spesielle teknikker når det gjelder sprøytelakkering? Hva er viktig for å ikke få skjolder / appelsinhud eller matt farge? Er det bedre å ta for lite lakk om gangen enn for mye? Eller skal det være nøyaktig riktig mengde med en gang?

 

Tar i mot tips og triks. Bilen skal lakkes hvit, om det er lettere / vanskeligere enn annen lakk. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Hm, jeg har planer om å prøve å lakkere en bil selv.

Har ikke tilgang på så profesjonelt utstyr, men hva tror dere om en Biltema kompressor med Biltema sprøyte og vannutskiller. Samt et partytelt som herdeboks.

Begynner tidlig en varm sommerdag, og lar den stå under teltet en god stund utover dagen. Der kan det jo bli riktig så varmt.

 

Er det noen spesielle teknikker når det gjelder sprøytelakkering? Hva er viktig for å ikke få skjolder / appelsinhud eller matt farge? Er det bedre å ta for lite lakk om gangen enn for mye? Eller skal det være nøyaktig riktig mengde med en gang?

 

Tar i mot tips og triks. Bilen skal lakkes hvit, om det er lettere / vanskeligere enn annen lakk. :)

 

Hvor bra Biltema-utstyr er vet jeg ikke, noe av det de har er bra og andre ting ikke så bra.

Men du får sikkert det du betaler for. Tviler på at de sprøytene dem har er superbra, men sikkert greie til hobbybruk.

Bruk riktig mengde tynner og trykk på pistolen for å unngå appelsinstruktur.

Har du på for lite så blir det jo ikke så slett og blankt da heller.

Bedre å ha på mye og noen sig, enn tørrsprøyting syns nå jeg.

Hva du mener med mengde vet jeg ikke, mener du for hvert strøk?

Hvit skjuler bulker/ujevnheter ganske godt, men kan være litt "vond" å sprøyte.

Hvertfall 2. strøket da det ikke er så lett å se hvor du har sprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vær litt påpasselig med avstand fra dysen til karossen, for med såpass høyt trykk kan man blåse "bølger i lakken". husk også å slippe knappen når du har laget en stripe. ellers vil du få mangedobbelt så tykk lakk i endene av stripen, og garantert sig. husk også at når løsemiddlene i lakken fordamper, vil de "legge" seg oppå lakken, så du er avhengig av en viss luftgjennomstrømning for å få skikkelig og jevn(!!) tørk. Sig kan man jo alltids jukse bort. tørke bort, vente til det er tørt slipe ned og legge på ett tynt lag til.. mange "lure" metoder. hehe. resultatet blir like lurt. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en rimlig satajet pistol med en proff utskiller. og en biltemakompressor med en anseelig mengde liter / minutt. og kvalitetslakk.. ellers går det rätt åt helvete.. lycka t ;)

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

Og vær litt påpasselig med avstand fra dysen til karossen, for med såpass høyt trykk kan man blåse "bølger i lakken". husk også å slippe knappen når du har laget en stripe. ellers vil du få mangedobbelt så tykk lakk i endene av stripen, og garantert sig. husk også at når løsemiddlene i lakken fordamper, vil de "legge" seg oppå lakken, så du er avhengig av en viss luftgjennomstrømning for å få skikkelig og jevn(!!) tørk. Sig kan man jo alltids jukse bort. tørke bort, vente til det er tørt slipe ned og legge på ett tynt lag til.. mange "lure" metoder. hehe. resultatet blir like lurt. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en rimlig satajet pistol med en proff utskiller. og en biltemakompressor med en anseelig mengde liter / minutt. og kvalitetslakk.. ellers går det rätt åt helvete.. lycka t ;)

 

For mye trykk blir ikke bra nei hehe. Panseret mitt ser ut som et helvete nå. Dette var gjort med onrdentlig utstyr, men jeg og fattern klarte å koble til feil luftslange (typen som er til verktøy) så det trykket ble en god del større enn vanlig....

Behøver vel nesten ikke nevne at det må gjøres om igjen....

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår