Gå til innhold

clutcbytte hjelp

Ranger emnet


apetryne

Anbefalte innlegg

Hvordan i h***** får man av avgasrøret på en 1,6l golf c 1986 mod.

 

Går ut fra at dette må av for å få senka motoren nok til å få ut kassa? Kasta bort en haug av timer i helgen uten å få girkassa av.

 

Er det noen som har gjort dette og gidder å gi meg noen tips.

 

ALLE RÅD relatert til hvordan jeg får dette til mottas med takk.

 

Jeg har:

 

Løsna clutchkabel

-startmotor

-drivaksler (på løsna på girkassesiden foran og bak)

- to bolter som holder gk til motor

- bolter som holdet dekkplate til gk

-motorfestet foran

-løsna motorfestet bak

-tatt ut innerskjerm venstre foran.

 

takker!

 

hilse D.I.Y mekaniker på gråten

 

:mad: :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by apetryne

Hvordan i h***** får man av avgasrøret på en 1,6l golf c 1986 mod.

 

Går ut fra at dette må av for å få senka motoren nok til å få ut kassa? Kasta bort en haug av timer i helgen uten å få girkassa av.

 

Er det noen som har gjort dette og gidder å gi meg noen tips.

 

ALLE RÅD relatert til hvordan jeg får dette til mottas med takk.

 

Jeg har:

 

Løsna clutchkabel

-startmotor

-drivaksler (på løsna på girkassesiden foran og bak)

- to bolter som holder gk til motor

- bolter som holdet dekkplate til gk

-motorfestet foran

-løsna motorfestet bak

-tatt ut innerskjerm venstre foran.

 

takker!

 

hilse D.I.Y mekaniker på gråten

 

:mad: :mad:

Når jeg bytta clutch på enern så trengte jeg hvertfall ikke å skru av noe eksos..

bare å løsne motorfeste på h sida og slippe ned det tror jeg..

Har ikke gjort det selv så er ikke helt sikker, men tviler hvertfall på at du må ha av noe eksosdeler..

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by apetryne

Løsna clutchkabel

-startmotor

-drivaksler (på løsna på girkassesiden foran og bak)

- to bolter som holder gk til motor

- bolter som holdet dekkplate til gk

-motorfestet foran

-løsna motorfestet bak

-tatt ut innerskjerm venstre foran.

 

:mad: :mad:

Jeg bytta clutchen i fjor sommer.

Du trenger ikke å røre noe eksos.

Har du fjernet den "braketten" som sitter på toppen av gearkassa? den som holder gearkassa på motorfestet liksom..

Og har du fått drivakslene litt vekk i fra kassa?

Hvis jeg ikke husker feil, er det bare å vrikke og vri en del, så kommer den.

Bare husk at kassa og motor må vris veldig mye for å få ut kassa.

Jeg skal gå ut og kikke i motorrommet i morgen for å se om det er noe jeg glemte. Kan også ta noen bilder av hva som må gjøres.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha glemt noe ettersom motoren din ikke rører seg...

Sett en jekk under bunnpanna så motoren ikke detter ned... Ta av alle motofester untatt det høyre bak (Da skal du se at motoren er ganske løs)

Du skal ikke løsne noe som har med eksosen og gjøre.

Bilen min står her ute uten girkasse og med motoren hvilende på jekken, venter bare på finere vær så jeg kan sentrere clutchen og få montert alt sammen igjen...

 

Hvis du ikke fåt til dette kan jeg sikkert få ordnet noe bilder av motorommet mitt slik det er no så ser du alt jeg har demontert...

 

Du har tatt AV fremre motorfeste der? (må av med radiatorvifta for og få det av)

Mvh ThaBoZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at dere tar tid med å svare

 

Jeg tar med meg alle tipsene og prøver igjen til helga. Har vel tur hvis jeg ikke f**** et eller annet i rein desperasjon da jeg holdt på sist. Må si tolmodigheten var tynnslitt søndag kveld...

 

Jeg prøvde å fjrene hele motorfestet foran men, muttern, som forøvrig var hallveis rusta istykker satt som fy. Foringa som sitter på festet bare fulgte med til skralla glapp.

 

Det som var ekstra festlig var at en luring som har vært bortpå bilen før meg tydeligvis har brukt feil verktøy på drivakselflensen, så disser brukte jeg over 3 timer på å få opp med riktige 12 kant bits :mad: lekse til alle som har tenkt til å gjøre dette!!!!!

 

det ramla for sikkerhetsskyld ut en låsering + et "lokk" i gummi når jeg fikk av akslingene. Bare ikke fortell at dette er pain å få på igjen ..

 

Er dere enige i at fremre motorfeste ikke må fjernes helt?

 

Takker hvis noen gidder å poste bilder!

 

Kommer tilbake med oppdatering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by apetryne

Nå har fått av kasssa, bytta clutch, sentrert lamell med skyvelær.

 

Idag har jeg forsøkt å få faenskapet på igjen. Vel, det ble ingen suksess. Får ikke kassa på motoren igjen. Vil liksom ikke på festet. Lammellen er sentrert det er sjekket flere ganger...

 

Noen som har noen stalltips?

Hvis du har fått sentrert alt riktig og dratt til alle skurene til trykkplata riktig, så lamellplata ikke ligger sjevt eller i spenn, så skal det bare være å lirke den innpå..

Et tips kan være å stikke innom en vag forhandler eller noen andre som har et sentrerings verktøy, sånn at du er sikker på at du får det riktig..

Du får sikkert låne det en time...

 

Alt dette er riktig? da er det bare å klundre! ;)

Tro meg, uten bukk og sånn er det veldig klundrete å få den inn igjen, men det går ;)

 

Kan hende du finner noen tips i posten om golfen min også..

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=11634&per

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista det merket jeg satt når jeg tok av svinghjulet, men jeg mener jeg fikk det riktig med styretappene..:o

 

går det an å tabbe seg ut her selv om det for meg virker som om det er korrekt montert?

 

Det står ihvertfalll jevnt på trykkplata, samt at lamellen ligger fint når jeg strammer svinghjulets skruer. Kan føle mellom svinghjulet og motor at det ikke ligger i spenn, det er en jevn glippe mellom rundt hele.. ca 1 fingerbredd.

 

Trur jeg har tatt meg litt vann over hodet her..

 

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår